/
۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
میثاق بهرامی مشاور مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان البرز:

هوای پاک حق مردم است/ سوخت‌های فسیلی تمام‌شدنی هستند

میثاق بهرامی مشاور مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان البرز در یادداشت ارسالی خود به پایگاه خبری نبض نفت تاکید کرده که سوخت‌های فسیلی تمام‌شدنی هستند و همیشه نباید برای تامین انرژی به فکر منابع زیرزمینی باشیم بلکه باید از انرژی خورشیدی استفاده بهینه کنیم. بهرامی هوای پاک را حق طبیعی مردم می‌داند و معتقد است در صورت استفاده از انرژی خورشیدی هوای پاک نیز نصیب مردم می‌شود.
کد خبر : ۳۵۳۶۰
هوای پاک حق مردم است/ سوخت‌های فسیلی تمام‌شدنی هستند
مهندس میثاق بهرامی مشاور مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان البرز که با گروه نوران انرژی همکاری دارد و از کارشناسان فعال در حوزه انرژی خورشیدی به شمار می‌رود در یادداشت ارسالی خود به پایگاه خبری نبض نفت به بررسی وضعیت انرژی خورشیدی در ایران و اهمیت آن پرداخته است. در ادامه این یادداشت تقدیم مخاطبان پایگاه خبری نبض نفت می‌شود.

همانطور که مستحضر هستید خورشید یکی از منابع پاک تولید انرژی می باشد. امروزه در کل دنیا تامین برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار رایج می‌باشد. متاسفانه در چند سال اخیر در ایام مختلف سال شاهد قطعی برق بودیم در حالی که از لحاظ جغرافیایی ایران بهترین موقعیت منطقه را دارد و با برنامه‌ریزی می‌توان از این موقعیت حداکثر استفاده را کرد.

امروزه در ایران با توجه با افزایش نرخ ارز و خرید تجهیزات که عمدتا وارداتی می‌باشند، جایگاه انرژی خورشیدی در میان مردم به دلیل عدم توجیه اقتصادی کاهش چشمگیری داشته است اما با توجه به اینکه مبحث انرژی و برق از مهمترین مباحث دنیا می‌باشد، مسئولین و صاحب‌نظران باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

برای رساندن این انرژی به جایگاه اصلی خود باید به مواردی همچون فرهنگ‌سازی، اجبار و الزامات دولتی و توجیه پذیری اقتصادی توجه بیشتری شود.

به نظر بنده در بحث فرهنگ‌سازی باید از شهرداری و فضای سبز و پارک‌ها استفاده کرد. همانطور که وسایل ورزشی طراحی شده در پارک‌ها جهت فرهنگ ورزش و شادابی مردم به کار برده شده است، باید از سامانه‌های خورشیدی هم در این فضاها، حداقل برای شارژ کردن وسایل الکترونیکی استفاده کرد تا مردم ببینند و با این موضوع بیشتر آشنا بشوند. یا در مدارس و دانشگاه‌ها از این قبیل کارها انجام پذیرد.

در بحث الزامات، دولت و مجلس تصمیم گیرنده اصلی می‌باشند که موارد زیادی را می‌توان برای این موضوع در نظر گرفت.

ناگفته نماند در چند سال گذشته کلیه ارگان‌های دولتی مکلف شده‌اند که 20 درصد از برق مصرفی خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند و در غیر اینصورت مشمول جریمه می‌شوند که متاسفانه تا به امروز جریمه در کار نبوده و نیست....

البته به تازگی ساتبا طرحی با نام برق امید را اجرایی کرده است. در این طرح مشترکان پرمصرف به اجبار باید از سیستم خورشیدی استفاده کنند.

می‌توان کارهای بیشتر در این حوزه از طریق الزامات و تشویق انجام داد. به طور مثال در طرح‌های صنعتی یا ... که ایجاد فضای سبز اجباری است از انرژی خوشیدی به جای فضای سبز استفاده شود که علاوه بر پاکی هوا باعث درآمدزایی از طریق فروش برق به شبکه می‌شود. در بحث نظام مهندسی، در ساختمان‌های جدید باید فضای لازم برای انرژی خورشیدی در نظر بگیرند در غیر این صورت تاییدیه ناظر را نگیرند یا بالعکس اگر ساختمانی از انرژی خورشیدی استفاده کرد درصد خاصی از جریمه‌های شهرداری معاف شود. و هزاران طرح‌های خوب و مفید برای حوزه انرژی می‌توان تعریف کرد.

در بحث توجیه‌پذیری اقتصادی به نظر بنده وزارت نیرو باید واقعیت امر را ببیند. چون بیشتر تجهیزات وارداتی هستند پس سرمایه‌گذاری اصلی در این حوزه ارزی می‌باشد اما درآمد در نظر گرفته شده به صورت ریالی می‌باشد. باید واقعا بالانس در این موضوع رعایت شود و گرنه توجیه‌پذیر نخواهد بود.

بالانس این موضوع با خرید تضمینی به صورت ارزی و حمایت از تولید داخلی جهت عدم وابستگی به تجهیزات وارداتی صورت می‌پذیرد.

به اعتقاد اینجانب که چندین سال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر کار کرده‌ام باید کلیه ارگان‌های دولتی و صنایع کشور به اجبار از افراد متخصص در حوزه انرژی استفاده کنند. وجود همین افراد در راستای مدیریت مصرف و تولید و خیلی موارد کمک شایانی به مجموعه می‌کند تا آنجا که حقوق افراد متخصص از طریق مدیریت مصرف و کاهش هزینه‌ها تامین می‌شود.

در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی که باید دپارتمان انرژی‌های پاک حتما راه‌اندازی شود چون دیر یا زود سوخت‌های فسیلی تمام می‌شوند و فقط انرژی پاک باقی می ماند.

حداقل حقوق مردم دنیا استفاده از هوای پاک می‌باشد. از مسئولان و تصمیم‌گیران خواهش می‌کنم پاکی هوا را از مردم نگیریم.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر