/
۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲

تلمبه‌خانه شماره ۲ طرح انتقال نفت گوره - جاسک برق‌دار می‌شود

برق‌رسانی به تلمبه‌خانه‌های شماره ۲ و ۴ در بخش زودهنگام طرح ساخت خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک در اولویت است که بر این اساس، خط انتقال پست برق شماره ۲ به‌طور کامل تکمیل شده و در چند روز آینده، برق‌رسانی به تلمبه‌خانه شماره ۲ و پایانه انتهایی آن عملیاتی می‌شود.
کد خبر : ۳۵۵۲۷
نبض نفت - نیما ربیعی، جانشین مجری طرح در امور برق‌رسانی طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک با بیان اینکه برای انتقال نفت خام از گوره به جاسک، پنج تلمبه‌خانه، دو ایستگاه توپکرانی و یک پایانه انتهایی در نظر گرفته شده که وجود این تأسیسات در فضای بین‌شهری، عملیاتی‌ شدن طرح‌های برق‌رسانی را ضروری کرده است، افزود: برای برق‌رسانی به هر یک از ایستگاه‌های تلمبه‌خانه دست‌کم ۲۵ مگاوات برق نیاز است. بر این اساس پنج پست برق در نظر گرفته شده که ایجاد پست شماره یک با سطح ولتاژ ۲۳۰ کیلوولت، پست ۲، ۳ و ۴ با سطح ولتاژ ۱۳۲ کیلوولت و پست شماره ۵ که در منطقه هرمزگان قرار دارد با سطح ولتاژ ۶۳ کیلوولت در حال اجراست، همچنین سطح ولتاژ پست‌های مربوط به ایستگاه‌های توپک‌رانی و پایانه انتهایی نیز معادل ۲۰ کیلوولت است.

وی به نوسازی، بازسازی و توسعه برخی پست‌های بالادست در استان‌های بوشهر، عسلویه و هرمزگان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه پست‌های بالادست ظرفیت تحویل برق به‌طور کامل را ندارند، از این رو ما مجبور به احداث پست جدید یا بازسازی پست‌ها شدیم تا بتوانیم برق مورد نیاز را تأمین کنیم، بنابراین برای طرح خط لوله گوره – جاسک تعداد ۱۰ پست برق احداث می‌شود یا توسعه خواهد یافت که از این تعداد پنج پست برق احداث شده و بقیه را که مربوط به پست‌های بالادست است توسعه می‌دهیم یا نوسازی خواهیم کرد.

جانشین مجری طرح در امور برق‌رسانی طرح ساخت خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک، رقم قرارداد برق‌رسانی این طرح را ۸۵ میلیون یورو عنوان کرد و یادآور شد: ۶۰ درصد این مبلغ برای گسترش زیرساخت‌های برق منطقه‌ای استان‌های بوشهر، عسلویه، لامرد، کنگان و هرمزگان هزینه شده است که می‌تواند گام مهمی همسو با ایفای نقش مسئولیت اجتماعی شرکت باشد.

ربیعی، طول خطوط انتقال برق به پست‌های موجود را ۲۰۰ کیلومتر عنوان کرد و طول هریک از خطوط انتقال برای تلمبه‌خانه شماره یک را ۲۸ کیلومتر، تلمبه‌خانه شماره ۲، ۶۰، ۳ و ۴ را هرکدام ۵۲ کیلومتر و تلمبه‌خانه شماره ۵ را ۲۰ کیلومتر برشمرد که عملیاتی کردن این خطوط انتقال نیز در تعهد شرکت متن قرار گرفته است.

برق‌رسانی به ۲ تلمبه‌خانه در بخش زودهنگام

وی با بیان اینکه این پروژه پیشرفت ۶۰ درصدی دارد، گفت: در بخش زودهنگام طرح انتقال نفت خام گوره – جاسک، برق‌رسانی به تلمبه‌خانه شماره ۲ و ۴ در اولویت است که بر این اساس خط انتقال پست برق شماره ۲ به‌طور کامل تکمیل شده و در چند روز آینده شاهد برق‌دارشدن تلمبه‌خانه شماره ۲ و پایانه انتهایی خواهیم بود، همچنین پست شماره ۴ نیز تا پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۰ برق‌دار می‌شود.

به گفته جانشین مجری طرح در امور برق‌رسانی طرح ساخت خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک، تلمبه‌خانه شماره ۲ و پست بالادست آن که پست خورموج است از سنگین‌ترین پست‌هایی است که در این پروژه در حال اجراست؛ پست خورموج با دو ترانس در حال کار است که هر یک از این ترانس‌ها تقریباً معادل ۳۰۰ تن وزن دارد و در بازه زمانی نزدیک به چهار ماه از سوی شرکت داخلی ساخته و در سایت نصب شده است. پست خورموج بزرگ‌ترین پست‌ منطقه‌ای است که پیشرفت ۷۰ درصدی دارد و هم‌اکنون خط ۲۸ کیلومتری آن به‌طور کامل احداث شده است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ عملیاتی می‌شود.

ربیعی به خط انتقال پست‌های شماره ۳ و ۴ که در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر لامرد و کنگان قرار دارد هم اشاره و عنوان کرد: احداث خط انتقال این پست‌ها ابتدای مردادماه امسال آغاز شد که هم‌اکنون پیشرفت ۷۰ درصدی دارد، دستیابی به این مقدار پیشرفت در بازه زمانی هفت ماهه و با توجه به حجم عملیات و امکانات محدود، به‌نوعی رکورد در طرح‌های برق‌رسانی به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد تجهیزات پروژه برق‌رسانی طرح گوره – جاسک تولید داخلی است، این مسئله را نشان‌دهنده خودکفایی صنعت برق در تولید تجهیزات مورد نیاز پست‌های فشار قوی عنوان کرد و افزود: همه سازه‌های به‌کار رفته در این پست‌ها نیز بر اساس چارچوب مطالعات پدافند غیرعامل ساخته شده است.

جانشین مجری طرح در امور برق‌رسانی طرح ساخت خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک، سهم نیروهای بومی را در اجرای این پروژه برق‌رسانی، ۸۵ درصد اعلام کرد.

منبع: شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر