/
۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰

دغدغه‌های بانوی نویسنده برای حمایت از کارگران

لیلی عاج یکی از نویسندگان خوش فکر و خوش ذوقی است که در دو اثر اخیر خود به مشکلات جامعه کارگری توجه ویژه‌ای داشته و باعث به وجود آمدن دو اثر ماندگار در ادبیات ایران شده است. آثاری که برای جامعه کارگری ارزش بسیار فوق‌العاده‌ای دارد.
کد خبر : ۳۵۵۵۳
دغدغه‌های بانوی نویسنده برای حمایت از کارگراندغدغه‌های بانوی نویسنده برای حمایت از کارگراندغدغه‌های بانوی نویسنده برای حمایت از کارگراندغدغه‌های بانوی نویسنده برای حمایت از کارگراندغدغه‌های بانوی نویسنده برای حمایت از کارگراندغدغه‌های بانوی نویسنده برای حمایت از کارگراندغدغه‌های بانوی نویسنده برای حمایت از کارگران

به گزارش نبض نفت رونمایی از دو اثر «قند خون» و «کمیته نان» با حضور «لیلی عاج» نویسنده این دو اثر و جمعی از علاقمندان عصر روز گذشته در طبقه سوم تئاتر شهر تهران برگزار شد.

لیلی عاج در ابتدای جلسه توضیحاتی در مورد نمایشنامه‌ها داد و ضمن تشکر از انتشارات آماره و آقای نوع پرست مدیر مسئول این انتشارت از همکارانشان که در اجرای این نمایشنامه‌ها پیش‌تر از این اجرا شدند تشکر کرد.

هومن بنائی درخصوص اینکه ایده اولیه آثار از کجا آمده و چگونه افکار لیلی عاج را به سمت طبقه کارگری و موضوعات اجتماعی کشانده است سوالی مطرح کرد.

خانم عاج توضیحاتی داد که این موضوعات، موضوعاتی است که در اطرافشان درگیرش بوده‌اند و کنجکاو شده‌اند در خصوص این موضوعات بنویسند. در خصوص اجراهای این دو اثر نیز توضیح گفت: نوشته‌ها نوشته‌های تلخی هستند، معمولا مخاطبان در خصوص پایان قند خون مشکل داشتند و درباره کمیته نان نیز از موضوعی که وجود دارد استقبال کردند. نمایشنامه قند خون در شهرهای دیگر نیز اجرا شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

در ادامه احسان زیور عالم ادامه داد که با کارهای خانم عاج آشنایی کامل دارد. او درباره نمایشنامه قند خون توضیح داد که میل شدیدی بین نویسنده‌های دهه شصت وجود دارد که درباره موضوعات بعد از سال 1388 قلم بزنند. نمایشنامه‌هایی که چالش فضای کارگری را پیش می‌کشند‌. زیور عالم درباره لیلی عاج اینگونه عنوان کرد که ایشان یکی از نمایشنامه‌های زن است که در باب فضاهای کارگری و نمایشنامه‌های رئالیستی شروع به نوشتن کرده است. وی درباره موضوع نمایشنامه قند خون توضیح داد که درباره کارخانه‌ای قندی است که وجود خارجی دارد و حتی ریاست این کارخانه اجرای نمایشنامه را دیده و تاثیرگذار بوده است. زیور عالم افزود: در خصوص موضوعات کارگری سینما خیلی به اندازه تئاتر موفق نبوده است. بازنمایی فضاهای ایرانی در فیلم‌ها وجود ندارد و فضای فیلم‌ها با واقعیت فاصله زیادی دارد. وی ادامه داد: این نمایشنامه‌ها به شدت به زبان وابسته هستند و خیلی از دیالوگ‌هایی که در نمایشنامه وجود دارند به دلیل وجود شاعرانگی در دیالوگ‌ها خیلی با واقعیت یکی نیستند. در این بین مخاطبان نیز نظرات خودشان را عنوان کردند.

در ادامه شهرام زرگر نیز تبریک گفت و توضیحاتی در خصوص تاریخ نمایشنامه‌هایی که در طول تاریخ درام‌نویسی به ادبیات کارگری پرداخته‌اند اشاره کرد و گفت: در ایران خیلی به این موضوع پرداخت نشده است.

توماج دانش‌بهزادی نیز با تاکید بر اینکه پرداختن به این موضوع بسیار قابل تحسین است‌‌ گفت: نویسنده خیلی خوب به شخصیت زنان پرداخته‌اند و به شکل ویژه در این زمینه کار کرده‌اند‌ که جای تقدیر دارد. دانش‌بهزادی همچنین توضیحاتی درباره طبقه کارگری و جامعه و سیاست‌های موجود در جامعه ارائه کرد.

در پایان الهام شعبانی بازیگر و سینا ییلاق بیگی طراح صحنه درباره اجرای این نمایش‌نامه‌ها نیز درخصوص همکاری‌شان با لیلی عاج توضیحاتی دادند و با حضور فرهاد نوپرست از دو‌ نمایشنامه شد.

لازم به ذکر است که در این رونمایی احسان زیورعالم به عنوان منتقد، شهرام زرگر به عنوان مترجم، دانش توماج بهزادی به عنوان منتقد، الهام شعبانی به عنوان بازیگر و طراح لباس، سینا ییلاق‌بیگی و دبیر بخش انتخاب آثار ادبیات نمایشی انتشارات آماره، هومن بنائی به عنوان کارشناس نشست و همچنین جمعی از علاقه‌مندان برگزار شد.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر