/
۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
در هجدهمین همایش تعالی سازمانی عنوان شد:

دستیابی به جهش تولید با حرکت در مسیر تعالی

برندگان هجدهمین جایزه ملی تعالی سازمانی (سال 1399) در همایش تعالی سازمانی معرفی شدند و با اهدای تندیس و لوح تقدیر از آن‌ها تجلیل شد.
کد خبر : ۳۵۵۸۳
دستیابی به جهش تولید با حرکت در مسیر تعالیدستیابی به جهش تولید با حرکت در مسیر تعالیدستیابی به جهش تولید با حرکت در مسیر تعالی
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، در مراسم تجلیل از برگزیدگان دو سطح تندیس و تقدیرنامه جایزه ملی تعالی سازمانی که با حضور مقامات، مسئولین و مدیران ارشد شرکت های سرآمد ایرانی، با رعایت پروتکل های بهداشتی و بصورت محدود در سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، "شركت مادر تخصصي ميدكو"، "شركت مهندسي و ساخت توربين مپنا – توگا" و "گروه مپنا" در بخش ساخت و توليد و در سطح سازمان هاي بزرگ در بازه امتیازی 550 تا600 موفق به کسب تندیس سیمین هجدهمین دوره جایزه ملی تعالی سازمانی شدند.

بنا به این گزارش، تنديس بلورين در بخش ساخت و توليد و در سطح سازمان هاي بزرگ در بازه امتيازي 500 تا 550 به "شرکت مهندسي و ساخت پره توربين مپنا – پرتو" و " شركت فولاد اميركبيركاشان " رسید.

در بخش خدمات و در سطح سازمان هاي بزرگ در بازه امتیازی 450 تا 500 نیز "شركت كارگزاري رسمي بيمه سايپا" و "شرکت ارتباطات سیار ایران" به کسب تندیس بلورین سال 99 جایزه ملی تعالی سازمانی نائل شدند.

سخنرانی رییس هیات عامل ایدرو

در این همایش محسن صالحی نیا معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) طی سخنانی محورهای مورد انتظار از سازمان های متعالی را بر شمرد.

 وی حرکت در مسیر تعالی از طریق پایداری و نوآوری در پدیده های نوظهور به ویژه در شرایط همه گیری کرونا و روش های اتخاذ تصمیم در این شرایط و همچنین، الگو برداری از سازمان های موفق بین المللی و داخلی در جهت تدوین مدل سازمانی و اتخاذ استراتژی های مناسب را از جمله این محورها عنوان کرد.

 صالحی نیا خاطر نشان کرد: محورهای اصلی  سیاست های کلان و اسناد بالادستی مانند اقتصاد مقاومتی ، جهش تولید و نیز الزامات حاکم بر فضای بومی  فضای کسب وکار که بر عملکرد و شاخص های متعارف بنگاه ها تاثیر می گذارند، می تواند با نگاه خلاقانه در طراحی  الگو های ارزیابی و شیوه های بهبود تعالی بومی شده  مد نظر قرار گیرد .

وی روش مواجهه با انقلاب صنعتی چهارم را از دیگر موضوعات روز دانست که مدل های جدید کسب و کار را رقم می زند و باید مورد توجه سازمان های متقاضی تعالی قرار گیرد.

 معاون وزیر صنعت، تاکید کرد: اقتصاد جهانی به سوی تعالی سازمانی و استفاده از ظرفیت های کسب و کار  دیجیتال حرکت کرده است و ویژگی استفاده از فضا‌های دیجیتال کاهش هزینه‌ها و افزایش مشتری است و تولید هوشمند و سرمایه گذاری متناسب با بازار جهانی با رویکرد صادرات گرایی و پیاده سازی روش ها و قواعد آن باید در دستور کار قرار گیرد.

محسن صالحی نیا  توجه به توسعه عوامل انسانی و استفاده درست از نیرو‌های انسانی را عاملی مهم و تاثیر گذار در تعالی سازمان‌ها عنوان کرد  و گفت:  باید مسائل سازمانی خود را به نوعی با استانداردهای بین المللی خود تطبیق دهیم  و الگوی بومی از آن بدست آوریم  .

رییس هیات عامل ایدرو در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم حرکت مستمر و رو به جلوی بخش خصوصی در حوزه مدیریتی و فناوری تاکید کرد و گفت اگر این حرکت محقق نشود با مخاطرات جدی روبرو خواهیم شد.

 صالحی نیا در پایان سخنان خود از بسته حمایتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان مدیریت صنعتی با موضوع پیاده سازی و آموزش مدل های کسب و کار جدید برای سازمان ها و شرکت هایی که در مسیر تعالی در حرکت هستند، خبر داد.

سخنرانی معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت

برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در این همایش با قدردانی از فعالیت های سازمان مدیریت صنعتی بویژه در برگزاری فرایند جایزه ملی تعالی سازمانی اظهار داشت: این سازمان امروز بهتر از هر مجموعه دیگری در کشور با توجه به شرایط خاص همه گیری کرونا به فعالیت های راهبردی خود ادامه می دهد.

 قبادیان سرمایه های کشور را شامل منابع طبیعی و سرمایه های فیزیکی که توسط انسان ساخته شده عنوان کرد وافزود: انسان سرمایه اصلی و نقطه مرکزی ما برای توسعه است که نباید نادیده گرفته شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با اشاره به طرح ملی تاپ تصریح کرد: این طرح از طرح های موثری است که در وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت ارج نهادن به سرمایه انسانی دانشگاهی برای حل مشکلات امروز و جامه عمل پوشاندن به ایده آل های فردای ما به اجرا درآمده است.

وی با توصیه به اساتید برای معرفی سامانه تاپ به دانشجویانی که در آستانه انتخاب موضوع پایان نامه هستند گفت: با این کار، تخصص جوانان در بخش هایی که صنعت به آن ها نیاز دارد به کار گرفته می شود.

قبادیان افزود: جوانان متخصص در صورت مهیا بودن سطح معقولی از رفاه و ابزار کار حاضرند به کشور خدمت کنند. کشور نیازی به جمع آوری نیروی خارجی ندارد و با فراهم آوردن شرایط سازمانی مناسب می توان به اهداف مورد نظر در صنعت دست یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از انعقاد تفاهم نامه وزارت صمت با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با موضوع جذب اساتید در مقطع پسا دکترا در بخش صنعت و بهره مندی از فرصت مطالعاتی خبر داد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در پایان به سازمان مدیریت صنعتی توصیه کرد تا به کار تخصصی پرورش مدیر بپردازد و عهده دار آموزش مدیران کشور در سطح معاونین وزیر و مدیران عامل شود.

سخنرانی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی

 ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی دیگر سخنران کلیدی هجدهمین همایش تعالی سازمانی بود.

وی در ابتدا به مدل های جدید و نوپدید تعالی سازمانی پرداخت و با اشاره به نام گذاری سال جاری به نام جهش تولید، شاخص های حایز اهمیت در این زمینه را بسیج امکانات، ارتقاء توان فنی و مهندسی، افزایش بهره وری، توسعه صادرات و کاهش واردات، سرمایه گذاری، تعامل بین المللی و تاب آوری دانست و تصریح نمود تمامی این شاخص ها، شاخص های اصلی تعالی هستند و اگر به دنبال جهش تولید هستیم باید از مسیر تعالی بگذریم.

 کیانی بختیاری از شکل گیری رویکردهای نوپدید در مسیر تعالی سازمانی و همچنین به روز شدن رویکردهای قبلی خبر داد و به تشریح مدل تعالی عملیاتی پرداخت.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این خصوص اظهار داشت: این مدل قابلیت یک سازمان را برای اجرا و بهبود مستمر عملیات آن سازمان در عالی ترین شکل ممکن و در جهت خلق ارزش برای مشتریان و سهامداران و ذی نفعان مورد ارزیابی قرار می دهد. در این راستا سیستم های مدیریت یکپارچه و توسعه فرهنگ تعالی حائز اهمیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: انسجام و یکپارچگی که از شاخص های مورد توجه در مبحث جهش تولید است در سیستم های مدیریت یکپارچه منعکس شده و فرهنگ تعالی و آموزش فرهنگ نیز حائز اهمیت و از ارکان این مدل است.

کیانی بختیاری افزود: تعالی عملیاتی مشتمل بر هفت اصل است که مهمترین آن ها انعطاف تیم رهبری است. احترام به تک تک افراد عملیات، جستجوی مداوم برای تکامل، استفاده از شیوه های علمی، تمرکز بر فرایندها، خلق ارزش برای مشتری و تفکر سیستماتیک از دیگر اصول تعالی سازمانی است.

وی پیش نیاز تعالی عملیاتی را در قابليت يك سازمان براي شناسايي تغيير مورد نياز و اجراي آن در سازمان در هر زمان و در كوتاه‌ترين و مؤثرترين شكل ممكن دانست.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی یکی از قابلیت های مهم تعالی عملیاتی را استنتاج تحول سازمانی دانست و تاکید کرد: تعالی عملیاتی باعث بهبود در محیط های غیر منعطف، محیط های غیر قابل اطمینان، محیط های پیچیده کسب و کار و محیط های مبهم می شود.

وی سه اهرم برای تعالی تحول را فعال سازی و توانمند سازی رهبران برای پذیرش و اثر بخش سازی تغییرات، همراه کردن فعالانه کارکنان با تحول، و افزایش شفافیت و مقیاس پذیری فرآیندهای تغییر از طریق ابزارهای روزآمد برشمرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: امروزه، شرکت های بزرگ بین المللی به پرورش و به کارگیری مدیران ارشد تحول روی آورده اند. این مدیران به پایش دائمی محیط برای تشخیص لزوم تغییر، طراحی نقشه جریان خلق ارزش، طراحی مدل کسب و کار متناسب، طراحی معماری سازمانی متناسب، ارتباطات و آموزش، پياده‌سازي انكوباتورهاي تغيير و ترجمه برنامه تحول به زبان مالی می پردازند.

وی مهم ترين نقش مديران ارشد تحول را همراستايي تيم رهبري با هم و كارمند محوري دانست.

کیانی بختیاری زمینه های استفاده از فناوري‌هاي صنعت 4.0 براي دستيابي به تعالي عملياتي را كنترل ماشيني، سيستم‌هاي رصد فرايندي از طریق فناوري‌هايي نظير سيستم‌هاي سايبرفيزيكي و اتوماسيون، پشتيباني از عمليات از طریق استفاده از فناوري‌هايي نظير علم داده براي جمع‌آوري و تحليل داده، پشتيباني از مهندسي از طریق فناوري‌هايي نظير كلان‌داده و سنسورها، مديريت دانش و نگهداري و تعميرات با استفاده از فناوري‌هايي نظير سنسورها، براي كاهش هزينه‌ها و زمان نگهداري و تعميرات عنوان کرد.

وی در ادامه به مدل تعالی دیجیتال پرداخت و آن را در پنج سطح حائز اهمیت دانست. سطح استراتژی که فرصت های دیجیتال همچون آموزش مجازی، دورکاری، مشاوره و غیره در آن مطرح است، سطح ارزش آفرینی که مبتنی بر درک کامل بازارهای پلتفرميك و دیجیتال است، سطح شایستگی های دیجیتال مشتمل بر شایستگی های دیجیتال و دارایی های فناورانه مانند دانش فني، مالكيت معنوي، حق اختراع و غیره اندازه گيري مي شوند، سطح فرهنگ سازمانی و رهبری تغییر که با نوآوری ها و فناوری های تحول آفرين  و نوآوري های باز به عنوان معيار تعالي سازماني محسوب مي شوند و در نهایت سیستم های مدیریت چابک و دیجیتالی شده که برای ارائه اثربخشی پرورش می یابند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، در جمع بندی سخنان خود بر ضرورت انتقال تجارب موفق تعالي و تحول به ساير بنگاه ها در همايش هاي عرصه هاي يادگيري؛ تلاش براي آماده سازي بنگاه ها براي مواجهه با تحولات نوپديد، ضرورت پرورش مديران ارشد تحول در سازمان ها و تلاش براي پايداري و مانايي در تعالي سازماني تاکید نمود.

کیانی بختیاری در پایان از ارائه بسته خدمات سازمان مديريت صنعتي براي بنگاه هاي متعالي خبر داد. آموزش مدل هاي كسب و كار نوپديد، كمك به پياده سازي مدل هاي جديد تعالي، ارائه تخفيفات آموزشي در دوره هاي كاربردي كوتاه مدت و تحصيلات تكميلي بر اساس رتبه تعالي از جمله محتوای این بسته حمایتی بود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر