/
۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷

چرا «هاشم نامور» نامزد مرد سال صنعت نفت ایران است؟

عملکرد هاشم نامور به عنوان سکاندار مدیریت پالایشگاه بندرعباس نشان می‌دهد این مجموعه در سال 1399 شاهد تحولات بسیار مثبتی بوده است تحولاتی که بدون جار و جنجال رسانه‌ای و با درایت این مدیر محقق شده است.
کد خبر : ۳۵۸۵۶

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی پالایشگاه بندرعباس، این پالایشگاه در سال جاری به جمع مدافعان تولید پتروشیمی‌ها پیوست. همچنین در این سال تغییر آرایش سبد پالایش از «مازوت» به «پروپیلن» کلید خورد.

در پاسخ به این سئوال که چرا نام «هاشم نامور» به عنوان یکی از باسابقه‌ترین مدیران حال حاضر صنعت پالایش نفت ایران کاندیدای مرد سال صنعت نفت شده باید گفت مدیریت استراتژیک تغییر سبد محصولات پالایشگاه نفت بندرعباس و حرکت از «نفت‌کوره» به تولید محصولات پتروپالایشی همچون «پروپیلن» یکی از کارهای ویژه این مدیر تلقی می‌شود.

در ادامه به برخی از تحولات مثبتی که در سال 1399 در پالایشگاه بندرعباس رخ داده اشاره می‌شود:

با گذشت حدود یکسال از امضای قرارداد طرح ارتقاء کیفیت محصولات سنگین پالایش نفت بندرعباس، اولین گام با هدف کاهش سهم نفت کوره و تولید سالانه 12 هزار تن «پروپیلن» با هدف خوراک صنایع میان دستی پتروشیمی برداشته شده است، تولید 12 هزار تن در مقایسه با ظرفیت تولید حدود یک‌میلیون تن «پروپیلن» (گرید پلیمری) در صنایع پتروشیمی قطره‌ای در برابر دریاست اما نگاه استراتژیک و برداشتن اولین گام برای تابوشکنی کاهش تولید نفت کوره آن هم نه در شعار و مصاحبه‌های خیالی، باعث شد تا نام مدیرعامل این پالایشگاه به عنوان مدیری سنت‌شکن وارد لیست کاندیدای مرد سال صنعت نفت در سال جهش تولید قرار گیرد.

هم اکنون مطالعات مهندسی و طراحی این طرح از نیمه گذشته و پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی این پروژه استراتژیک سال 1400 به زمین بخورد تا با ارتقای کیفیت محصولات سنگین، پالایشگاه بندرعباس هم رسما به جمع پتروپالایشگاه‌های ایرانی بپیوندد. نکته جالب‌تر آن است که نگاه استراتژیک تغییر سبد محصولات صرفا به تولید «پروپیلن» ختم نمی‌شود و این شرکت پالایش نفت قصد دارد بخشی از پروپیلن تولیدی را به پلی‌پروپیلن و در نهایت محصول وارداتی و ارزشمند «دی.اتیل.هگزانول» تبدیل کند که یک محصول جدید در سبد پتروپالایش ایران خواهد بود.

طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین با محوریت «کک‌سازی» شامل واحدهای آسفالتین‌زدایی با حلال، تصفیه DAO، کک‌سازی تأخیری، کک کلسینه، پایین‌دستی تصفیه نفتا، تصفیه نفت‌گاز، تصفیه و تولید گاز مایع و پروپیلن و بازیافت گوگرد بوده که عملیات اجرای آن به زودی آغاز می‌شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر