/
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹

تجربه بدعهدی و منفعت‌طلبی چینی‌ها نشان می ‌دهد که تفاهمنامه ۲۵ ساله، تأثیر چشمگیری بر روی اقتصاد و فروش نفت ایران ندارد

چین بزرگترین بدهکار نفتی ایران است، شرکت‌های چینی در بازار سهام ایالات متحده فعالیت دارند و قطعأ بدون اذن آمریکا این شرکت‌ها نمی‌توانند تبادلات مالی و بازگشت پول به ایران داشته باشند.
کد خبر : ۳۶۴۵۰
به گزارش نبض نفت؛ یک کارشناس اقتصاد گفت: چینی‌ها بعد از بازگشت تحریم‌های ایران در پی نقض برجام توسط ترامپ،با بدعهدی زودتر از کشورهای اروپایی از ایران خارج شده و پروژه‌های کاری نظیر نفت جنوب، قطار مشهد- تهران و صنایع خودروسازی را نیمه کاره رها کردند.بنابراین این تفاهمنامه بین ایران و چین، صرفأ یک ژست سیاسی است و لازم‌الاجرا نیست و همانند برجام احتمال دارد که از طرف یکی از دو کشور (ایران و چین) ملغی شود.

علی حیدری کارشناس اقتصادی اظهار داشت: چین بزرگترین بدهکار نفتی ایران است، شرکت‌های چینی در بازار سهام ایالات متحده فعالیت دارند و قطعأ بدون اذن آمریکا این شرکت‌ها نمی‌توانند تبادلات مالی و بازگشت پول به ایران داشته باشند.

وی به بدعهدی شرکت‌های چینی و خروج زودهنگام آن‌ها پس از نقض برجام توسط ترامپ گفت: تفاهمنامه ایران و چین چه در کوتاه مدت و چه در بلندمدت، تأثیر چشمگیری بر روی اقتصاد و فروش نفت ایران ندارد. چرا که چینی‌ها بعد از بازگشت تحریم‌های ایران در پی نقض برجام توسط ترامپ، زودتر از کشورهای اروپایی از ایران خارج شده و پروژه‌های کاری نظیر نفت جنوب، قطار مشهد- تهران و صنایع خودروسازی را نیمه کاره رها کردند.

این کارشناس اقتصاد به رقم مبادلات تجاری چین و ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مجموع مبادلات بین چین و آمریکا حدود ۷۰۰ هزار میلیارد دلار است در حالی که مجموع مبادلات بین ایران و چین در خوشبینانه‌ترین حالت، ۲۰ میلیارد دلار بوده است.بنابراین جمهوری خلق چین هیچگاه حاضر نخواهد شد که آمریکا و مبادلات تجاری با ایالات متحده را بر ایران ترجیح دهد.

حیدری در ادامه گفت: در تعریف جدید «جاده ابریشم» که توسط چین سرمایه‌گذاری شده، عنوان شده که این جاده از ایران عبور نخواهد کرد.بنابراین این تفاهمنامه بین ایران و چین، صرفأ یک ژست سیاسی است و لازم‌الاجرا نیست و همانند برجام احتمال دارد که از طرف یکی از دو کشور (ایران و چین) ملغی شود.

این کارشناس اقتصاد در پایان با اشاره به توسعه و سرعت تکنولوژی در چین و رویکرد آمریکا به سوی انرژی‌های پاک اضافه کرد: در ۱۰ سال آتی با رشد تکنولوژی در چین و همزمان خروج ایالات متحده از لیست صادرکنندگان نفت در پی رویکرد آمریکا به اقتصاد سبز، چین تولیدکننده و صادرکننده نفت می‌شود و همچنین آمریکا دیگر دلیلی برای حضور در خلیج‌فارس نخواهد داشت.

منبع ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر