/
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰

در سایه غفلت ایران عربستان سعودی به دنبال سلطه بر بازار 700 میلیارد دلاری هیدروژن است

نبض نفت _ گامی بلند از بزرگ ترین صادرکننده نفت به بزرگترین صادر کننده هیدروژن توسط عربستان برداشته میشود.
کد خبر : ۳۶۴۶۳
به گزارش نبض نفت به نقل از بلومبرگ؛ عربستان سعودی قصد دارد کارخانه تولید هیدروژن به ارزش 5 میلیارد دلار را احداث کند تا بتواند به عنوان بزرگترین قدرت در صادرات سوخت هیدروژن مطرح شود و هم وابستگی کشور به پترودلار را کاهش دهد.

به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ، این پروژه های بزرگ عربستان قرار است در نزدیکی دریای سرخ اجرایی شود و این منطقه را تبدیل به هاب سوخت هیدروژن سبز کند.

عربستان به عنوان بزرگ ترین صادر کننده نفت دنیا حالا به دنبال این است که بتواند سوختی کمتر آلاینده را به دنیا صادر کند. و در این زمینه نمی خواهد این تجارت به کشورهایی چون چین، اروپا یا استرالیا واگذار کند.

برق مورد نیاز کارخانه تولید هیدروژن سبزی که عربستان قصد برپایی آن را دارد تماما با انرژی خورشیدی و توربین های بادی تامین خواهد شد و بنابراین وقتی در سال 2025 همراه با مگاسیتی «نئوم» بازگشایی شود عربستان را تبدیل به بزرگترین تولید کننده هیدروژن سبز دنیا خواهد کرد.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن عربستان.jpg است

نئوم قرار است شهری باشد در حد و اندازه های بلژیک در میان صحرا که انرژی مورد نیاز آن به طور کلی تجدیدپذیر خواهد بود.

اتحادیه اروپا هم قصد دارد زیرساخت هایی به ارزش 500 میلیارد دلار در زمینه تولید و مصرف هیدروژن راه اندازی کند.

در بریتانیا هم هم اکنون 10 پروژه گرمایش خانه ها با هیدروژن در دست اجراست. در چین اتوبوس ها و خودروهای مسافری به هیدروژن مجهز می شوند و در ژاپن برنامه هایی برای استفاده از این گاز در کارخانه‌جات تولید فولاد وجود دارد.

جان کری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور اقلیمی هم از کشورها و غول های بزرگ تولید کننده سوخت های فسیلی خواسته است توجه ویژه ای به تولید هیدروژن سبز نشان دهند.

بلومبرگ NEF تخمین زده است بازار سوخت هیدروژن تا سال 2050 بیش از 700 میلیارد دلار ارزش خواهد داشت.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن Hydrogen-tanks-780x470-1.jpg است

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر