/
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱

بزرگ ترین پارک انرژی خورشیدی جهان چه ویژگی هایی دارد؟

نبض نفت _ پارک انرژی خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم دبی مجهز به میلیون‌ها صفحه فتوولتاییک می تواند برق بیش از ۳۲۰ هزار خانه را تامین کنند.
کد خبر : ۳۶۴۹۳
به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز با آغاز دوران فن‌آوری‌های تجدیدپذیر، بسیاری امیدوارند که بواسطه پروژه‌هایی چون پارک انرژی خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم واقع در صحرای جنوبی دبی، بتوانند تاثیرات تغییرات آب و هوایی را کاهش دهند.

این بزرگترین پارک انرژی خورشیدی جهان است که به میلیون‌ها صفحه فتوولتاییک مجهز است که قادرند نور خورشید را به حدود ۱۰۰۰ مگاوات بر ساعت برق تبدیل کنند و برق بیش از ۳۲۰ هزار خانه را تامین کنند.

اکثر این صفحات خورشیدی متعلق به اداره آب و برق دبی است. این شرکت قصد دارد در فاز بعدی و از جمله تاسیس بلندترین برج انرژی خورشیدی متمرکز در جهان، تولید انرژی خودشیدی خود را دوبرابر کند.

این برج با ارتفاع حدود ۲۶۰ متر، تقریبا ۶۰ متر کوتاه‌تر از برج ایفل، قرار است حدود ۷۰ هزار هلیواستات را مورد استفاده قرار دهد که شبیه آینه‌هایی برای تقویت پرتوهای نور خودشید و تبدیل آن به انرژی گرمایی و ذخیر آن برای حدود ۱۵ ساعت می باشد.

پارک انرژی خورشیدی در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد و قرار است در چند سال آینده به مرحله پنجم و نهایی خود برسید. پیش بینی می شود که سالانه از تولید ۶.۵ میلیون تن کربن جلوگیری کند. دستابی به این هدف نیازمند استراتژی سرمایه گذاری اولیه از جمله سرمایه‌انسانی است.

دکترعائشه عبدالله النعیمی، مدیر مرکز نوآوری خورشیدی به سوالات رویترز درباره این پروژه پاسخ داده است.

سرمایه‌گذاری در فن‌آوری‌های تجدیدپذیر چگونه است؟‌ فقط مالی است یا جنبه‌های دیگری هم دارد؟

وقتی جوانان را از سنین جوانی آموزش می دهید، آنها از چالش‌های مواجه با انرژی خورشیدی آگاه می شوند و می فهمند که اساسا چگونه می توانند با این چالش‌ها روبرو شوند.

سخت ترین چالشی که شما در پیشبرد فن‌آوری‌های تجدید پذیر با آن روبرو هستید چیست؟

در حال حاضر اگر توجه کنید که چطور تکنولوژی مثلا به موضوع گرد‌و غبار روی صفحات خورشیدی وارد شده می بینید که که مثلا تمیزکاری رباتیک امکان پذیر است اما اجرای تمیزکاری رباتیک هزینه‌زیادی دارد. همچنین پوشش ضد گرد و غبار مبتنی بر فن‌آوری نانو برای صفحات خورشیدی هم وجود دارد. ما نمونه‌های مختلفی را آزمایش کرده‌ایم اما متاسفانه هیچ یک از آنها در شرایط واقعا دشوار کارایی ندارند به همین دلیل است که ما نیاز به تحقیقات بیشتر و نوآوری‌های بیشتری در این زمینه داریم.

با توسعه راه‌حل‌های عملی مانند درختانی که برگهای فتوولتاییک دارند، چراغ‌های خیابان و پیاده روها که با انرژی خورشیدی کار می کنند، دوبی راهی ویژه را دنبال می کند.

در حالی که دبی مسیر خود را برای آینده‌ای با انرژی خورشیدی بیشتر و کربن کمتر می پیماید، امارات متحده در کل هنوز به شدت به منابع انرژی سنتی وابسته است. با این حال آنها در حال برداشتن گام‌های بزرگی هستند تا با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک راه آینده را هموار کنند.

در سال ۲۰۱۹، پارک انرژی خورشیدی سه درصد از کل انرژی مورد نیاز دبی را تامین کرد. قبل از آن، دبی تقریبا ۱۰۰ درصد به گاز طبیعی متکی بود با این وجود کل امارات متحده عربی هنوز به سوخت‌های فسیلی وابسته است.

امارات به دنبال ایجاد تغییرات سبزتر با اجرای استراتژی انرژی تا ۲۰۵۰ است که هدفش کاهش انتشار کربن در جریان تولید برق تا ۷۰ درصد است. هدفی که به پیشرفت بیشتر و احتمالا سرمایه‌گذاری خارجی برای پیشبرد بخش تجدید پذیر نیاز دارد.

دکتر جاناتان رامسومی، تحلیلگر مستقل انرژی و پایداری می گوید: «مقررات زدایی از بازار انرژی اجازه می دهد که تعداد زیادی از بازیگران در سیستم تولید انرژی مشارکت کنند. وقتی به بازیگران اجازه می دهیم مشارکت کنند بدیهی است که آنها سرمایه‌گذاری خواهند کرد.»

در دبی ، اداره آب و برق حدود ۹ میلیارد یورو در شرکت‌های خصوصی و عمومی سرمایه‌گذاری کرده است. مطابق با توافقنامه اقلیمی ۲۰۱۵ پاریس، امارات از ترکیبی از انرژی‌های خورشیدی، هسته‌ای و دیگر انرژی‌ها استفاده می کند، که در آینده این کشور را به فن‌آوری‌های هوشمندانه‌تری برای مدیریت این منابع نیازمند می کند.

دکتر جاناتان رامسومی، می افزاید: «شعار اصلی کربن‌زدایی، تمرکز‌زدایی و دیجیتالی کردن است که قصد دارد کلان‌داده‌ها، تجزیه‌و تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی و شاید بلاکچین را با هم ترکیب کند.»

اینکه چطور این تکنولوژی پیشرفته جوامع تجدید پذیر فردا را مدیریت خواهد کرد، هنوز ناشناخته است اما از یک چیز اطمینان وجود دارد و آن اینکه این موضوع در دست مبتکران آینده است.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر