/
۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸

واردات خودروهای دیزلی

آغاز شمارش معکوس برای کاهش قیمت خودروهای وارداتی از مهمترین خبرهای اقتصادی امروز بود.
کد خبر : ۳۶۵۳

نبض نفت - امروز ثبت سفارش واردات خودرو مجددا از سر گرفته شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات خودرو از تیر ماه امسال ثبت سفارش جدید برای واردات این محصولات را متوقف کرده بود.
دستورالعمل جدید واردات خودرو روز گذشته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده و به دنبال آن از امروز صبح فعالیت سایت ثبت سفارش واردات خودرو پس از چند ماه وقفه مجددا از سر گرفته شد.
این در حالی است که در چند هفته اخیر تحت تاثیر سودجویی برخی واردکنندگان و دپوی خودروها در انبارها و عدم عرضه به بازار، قیمت خودروهای وارداتی افزایش شدید و حباب‌گونه‌ای در بازار داشته است.
در این شرایط انتظار می‌رود با از سرگیری ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو به زودی حباب قیمتی این محصولات ترکیده و قیمت‌ها در بازار خودرو روند نزولی به خود بگیرد.

قاچاقی زیتون نخورید!

هشدار وزارت جهاد کشاورزی به مردم مبنی بر عدم استفاده از کنسروهای زیتون خارجی موجود در بازار از دیگر مهمترین خبرهای اقتصادی امروز بود.
در این زمینه احمد مستخدمی - مجری طرح زیتون - هشدار داد که از سال ۱۳۹۰ واردات زیتون کنسروی در کنار دیگر محصولات باغی ممنوع شده است در نتیجه هرگونه زیتون کنسروی خارجی موجود در بازار قاچاق محسوب می‌شود.
با توجه به این‌که تلاش وزارت جهاد کشاورزی، وزارت درمان، بهداشت و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه‌های متولی برای واردات روغن زیتون با کیفیت مانند روغن فرابکر است، روغن زیتون بی‌کیفیت به ویژه روغن زیتون پومیس (روغن تفاله زیتون) که مصرف خوراکی انسانی ندارد در بازار به صورت قاچاق وجود دارد که مصرف‌کنندگان باید مراقب آن باشند.

حقوق ۹۷ چند!؟

در خبر جالب توجه دیگری امروز اعلام شد که شاغلان تمام وقت گروه‌های شغلی مختلف می‌توانند با وارد کردن اطلاعات شغلی خود از میزان حقوقی که باید سال آینده دریافت کنند آگاه شوند.
طبق آنچه که اعلام شده، "سامانه گزارش حقوق و دستمزد" مرجع آگاهی از حقوق و دستمزدها در کشور است به‌گونه‌ای که در سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ۲۸ گروه شغلی مختلف در این ارزیابی شرکت کرده‌اند.

تیبا و پراید در برزخ ماندن و رفتن
!

در جلسه هفته آینده هیات مدیره سایپا تکلیف ادامه تولید یا از رده خارج شدن دو خودروی پراید و تیبا تعیین خواهد شد. در میان محصولات تولیدی سایپا دو محصول پراید و تیبا در سطح کیفی تک ستاره قرار دارند. علاوه بر آن پژو ۴۰۵ ایران خودرو و لیفان ایکس‌۶۰ تولیدی شرکت کرمان موتور دیگر خودروهای تک ستاره تولیدی در کشور هستند.
این در حالی است که براساس تصمیم جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ تا انتهای سال جاری تولید خودروهای تک ستاره باید متوقف ‌شود. در این شرایط مدیرعامل سایپا در نشست خبری امروز خود از تصمیم‌گیری برای تعیین تکلیف دو محصول تک ستاره تولیدی این شرکت در هفته آینده خبر داد.

آمدن بابانوئل چقدر آب می‌خورد!

امسال نیز مانند سال‌های گذشته در آستانه جشن سال نو میلادی بازار لوازم کریسمس با تکاپوی زیادی همراه است. براساس اخبار رسیده از بازار، قیمت درخت کریسمس در اندازه‌ کوچک حدود ۱۵۰ هزار تومان است. در اندازه‌های بزرگ‌تر و بسته به شکل، نوع طراحی، قیمتی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان دارد و قیمت برخی از مدل‌های خاص‌تر درخت کاج به بیش از یک میلیون تومان می‌رسد.
گوی‌های تزئین نیز بنابر نوع‌شان از جمله شیشه‌ای، پلاستیکی، طرح‌دار، رنگی یا تک رنگ در بسته‌های مختلف هشت تا ۱۶ تایی عرضه می‌شود که سطح قیمتی از ۵۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان دارند. چراغ‌های رنگی از دیگر وسایل تزئینات اصلی یک درخت کریسمس است و قیمتی بین ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان دارند و ریسه نخ زری نیز ۷۰۰۰ تومان فروخته می‌شود. عروسک‌های بابانوئل نیز که تنوع قیمت زیادی دارد، در اندازه‌های کوچک ۱۰ تا ۵۰ هزار تومان قیمت دارد و در اندازه‌های بزرگ‌تر بیش از ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

مراقب ترکیه باشد!

در خبر قابل توجه دیگری امروز دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با توجه به وضعیت فوق العاده در ترکیه از ایرانیان مقیم ترکیه و مسافران ایرانی به این کشور خواست که از حضور در مراکز خرید و مراکز تجمع خودداری کنند. به گفته سید جلال ابراهیمی، اداره پلیس ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای در خصوص اتخاذ تدابیر امنیتی ویژه در ایام جشنهای سال نو میلادی نکات مهمی را متذکر شده است.
در چارچوب تدابیر شب کریسمس (سال نو میلادی) در مراکز عمومی و اماکن تفریحی به منظور ممانعت از وقوع حوادث و رفتارهایی که آسایش عمومی را بر هم خواهد زد، تدابیر امنیتی و نظارت پلیس افزایش داده خواهد شد. با توجه به افزایش ترافیک و حمل و نقل شهری در شب کریسمس، در این زمینه نیز کنترل‌ها افزایش خواهد یافت. در میادین تدابیر امنیتی فشرده در نظر گرفته خواهد شد.
با در نظر گرفتن شرایط فعلی ترکیه و احتمال وقوع اقدامات تحریک آمیز برای بر هم زدن آرامش و امنیت، نظم و امنیت عمومی و به دلیل وجود اسکله و خط حمل و نقل دریایی میان دو بخش آناتولی و اروپای استانبول و گذرگاه های حمل و نقل عمومی، مناطق فاتح بی اوغلوف بشیکتاش، مجیدیه کوی، شیشلی و میدان بارباروس استانبول، تجمع مناسب ارزیابی نشده است.

سقف اولین خانه کرمانشاه زده شد

در خبر مهم دیگری امروز اعلام شد که پس از انجام عملیات بتن‌ریزی و دیوارچینی، سقف اولین واحد مسکونی تخریب شده در جریان زلزله کرمانشاه در روستای چالاوبکر اسلام آباد زده شد.
مراحل گچ ریزی، پی کنی، آرماتوربندی، قالب بندی، بتن ریزی و دیوارچینی واحدهای تخریب شده در جریان زلزله کرمانشاه با سرعت در حال انجام است و در این خصوص روز گذشته اجرای اولین سقف از واحدهای مسکونی تخریب شده در روستای چالاوبکر شهرستان اسلام آباد انجام شد.

بورس نزولی شد

در حالی که در روزهای گذشته شاخص بورس تهران توانسته بود با رشد مضاعف، چندین بار کانال‌شکنی کند، امروز از ابتدای باز شدن معاملات، عرضه‌ها چنان بر تقاضا غلبه کرده که تنها در یک ساعت ابتدایی باز شدن معاملات شاخص کل بورس بیش از ۱۵۰۰ واحد فرو ریخت.
این وضعیت در حالی است که بسیاری معتقدند افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها از جمله فلزات اساسی، نفت از یک سو و از طرفی افزایش قیمت دلار  سبب رشد قیمت‌ سهم‌ها شده و این موضوع شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار را تقویت کرده است.
بنابراین با وجود افت شدید بورس در روز جاری عوامل بنیادی رشد قیمتها همچنان به قوه خود باقی هستند و حتی بسیاری معتقدند با این عوامل بنیادی و وضعیت قیمت‌های جهانی، دماسنج بازار سرمایه می‌تواند تا کانال ۱۰۰ هزار تایی هم بالا رود.

گام نهایی توسعه راه‌آهن شرق

پس از آنکه دولت برنامه دقیق خود را برای افتتاح راه‌آهن چابهار اعلام کرد، حالا آخرین گام برای نهایی شدن کریدور جنوب به شمال شرق کشور برداشته شده است. یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های کلان اقتصادی ایران در عرصه حمل و نقل، توسعه حمل و نقل ترکیبی با محوریت بندر و راه‌آهن بوده که یکی از اصلی‌ترین قطعه‌های پازل آن به راه‌آهن چابهار باز می‌گردد.
با افتتاح این خط پس از نهایی شدن کریدور شمال به جنوب ایران از طریق راه‌آهن رشت و آستارا یک کریدور موازی دیگر نیز از شرق ایران آغاز به کار می‌کند که جابه‌جایی کالاها میان کشورهایی مانند هند، افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان را در برنامه خود خواهد داشت.

 

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید 

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر