/
۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶

پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی از رشد بالاتر تقاضا برای نفت

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ را بالاتر برد که نشان دهنده انتظار برای بهبود سریعتر اقتصاد جهانی به خصوص در آمریکا و چین است.
کد خبر : ۳۶۵۴۱

نبض نفت - آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که پیش بینی های اقتصادی قوی‌تر و شاخص‌های مطلوب از تقاضا، به معنای آن است که تقاضای جهانی برای نفت ۲۳۰ هزار بشکه در روز سریع‌تر از پیش بینی قبلی این آژانس رشد خواهد کرد.

طبق پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ به میزان ۵.۷ میلیون بشکه در روز رشد کرده و به ۹۶.۷ میلیون بشکه در روز می رسد. تقاضای جهانی برای نفت سال گذشته ۸.۷ میلیون بشکه در روز کاهش داشت.

آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به عرضه واکسن‌ها و بسته کمک اقتصادی عظیم آمریکا، پیش بینی تقاضا برای نفت آمریکا در سه ماهه دوم امسال را حدود ۳۶۵ هزار بشکه در روز بالا برد و میزان مصرف نفت چین در سال میلادی جاری را به میزان ۱۶۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

این آژانس در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد عرضه واکسن‌های کووید ۱۹ دورنمای تقاضای جهانی برای نفت را روشن کرده با این حال افزایش موارد ابتلا در بعضی از کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت نشان می‌دهد روند احیا ممکن است شکننده باشد.

 عوامل بنیادین بازار نفت قوی تر به نظر می رسند. مازاد عظیم ذخایر نفت که سال گذشته در اوج شیوع پاندمی کووید ۱۹ ایجاد شده بودند، کاهش پیدا کرده و برنامه‌های واکسیناسیون سرعت می‌گیرد و به نظر می رسد اقتصاد جهانی در وضعیت بهتری قرار دارد.

این آژانس با اشاره به افزایش موارد ابتلا در اروپا، برزیل و آمریکا اعلام کرد همچنان نگران موج های جدید شیوع بیماری مانده که مانع پیشرفت بهبود تقاضا می شوند. با این حال آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد تقاضا و عرضه جهانی نفت در نیمه دوم سال میلادی جاری متوازن خواهد شد و ممکن است لازم باشد تولید کنندگان به منظور تامین تقاضای بالاتر دو میلیون بشکه در روز دیگر به تولیدشان اضافه کنند. متوازن شدن عرضه و تقاضا که با افزایش تولید روی می دهد، ممکن است قیمت های نفت را در ماههای آینده مجددا با فشار نزولی روبرو کند.

اوپک و متحدانش نظیر روسیه در قالب گروه اوپک پلاس احتمالا قادر خواهند بود تولید خود را منطبق با وضعیت تقاضا تنظیم کنند. دیدارهای ماهانه این گروه انعطاف پذیری لازم را برای واکنش سریعتر به بهبود یا ضعیف شدن تقاضا از طریق تنظیم تولید فراهم کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد ذخایر نفت در کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در فوریه برای هفتمین ماه متوالی کاهش پیدا کرده که نشان دهنده رشد تقاضا و واردات بالاتر در آینده نزدیک است. ذخایر نفت این گروه در فوریه ۵۵.۸ میلیون بشکه معادل دو میلیون بشکه در روز کاهش یافت و به ۲.۹۷۷ میلیارد بشکه رسید که در مقایسه با اوج ۳.۲۱۶ میلیارد بشکه در ماه مه سال ۲۰۲۰ افت چشمگیری را نشان می دهد و مازاد میانگین پنج ساله ذخایر نفت این گروه اکنون به ۲۸.۳ میلیون بشکه رسیده است.

بر اساس گزارش پلاتس، آژانس بین المللی انرژی برآورد کرد تولید جهانی نفت که سال میلادی گذشته ۶.۶ میلیون بشکه در روز کاهش داشت، امسال ممکن است ۱.۴ میلیون بشکه در روز رشد کند. عرضه غیراوپک پلاس در سال ۲۰۲۱ به میزان ۶۱۰ هزار بشکه در روز رشد می کند. میزان تولید نفت آمریکا که بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است، پس از کاهش ۶۰۰ هزار بشکه در روز در سال گذشته، امسال ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داشت.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر