/
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸

برنامه آرامکو برای افزایش تولید نفت تا 2024

شرکت نفت آرامکو عربستان، به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده نفت در جهان کار توسعه فعالیت های خود در حوزه های نفتی دریایی را در دستور کار قرار داده است تا بتواند هر چه بیشتر توان تولیدی خود را گسترش دهد.
کد خبر : ۳۶۶۲۱

به گزارش نبض نفت به نقل از بلومبرگ؛ شرکت نفت آرامکو می کوشد تا از طریق توسعه جدید تولید نفت در حوزه های دریایی تا سال ۲۰۲۴ تقریبا ۱٫۵ میلیون بشکه نفت به تولیدات روزانه خود اضافه کند. عربستان در سال ۲۰۱۹ و پیش از شیوع ویروس کرونا قصد داشت که فعالیت های اکشافی و توسعه تولید در حوزه های دریایی جدید را آغاز کند اما به دنبال گسترش این بیماری و پایین آمدن میزان تقاضا برای نفت در جهان و افت قیمت، این پروژه ناگزیر به تعویق افتاد. دولت عربستان برای کنترل سقوط قیمت نفت، راهکار جلوگیری از افزایش تولید را در قالب اوپک پلاس محقق کرد و در نتیجه پروژه توسعه تولید از حوزه های دریایی آرامکو متوقف شد.

در ژوئن ۲۰۲۰ عربستان به شرکت های نوبل و شلف دریلینگ که مسئولیت تولید در حوزه ذوالفول را برعهده داشتند اعلام کرد که این پروژه برای یک سال به تعویق افتاده است. حالا پس از بهبود اوضاع کرونا در جهان و بالا رفتن مجدد تقاضا برای نفت، شرکت آرامکو مناقضه جدیدی برای فعالیت در حوزه دریایی خود اعلام کرده است. حوزه ذوالفول از توان تولید ۸۲۵ هزار بشکه نفت در روز برخوردار است. پیش بینی می شود که فعالیت در این حوزه دریایی از سال ۲۰۲۳ آغاز شده و در سال ۲۰۲۴ به طور کامل عملیاتی شود. در همین جحل کار بر روی پروژه های دیگر یعنی حوزه های نفتی مرجان و بری از اواخر ماه مارس آغاز شده است.

این حوزه ها مجموعا می تواند تا ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید کنند. برنامه آرامکو برای توسعه فعالیت ها در حوزه های نفتی دریایی که به نسبت زمانبر هستند نشان از اطمینان این غول نفتی از اوضاع بازار نفت در جهان طی ۲ سال آینده دارد. از ابتدای سال ۲۰۲۱ و به دنبال احیای تقاضا برای نفت، قیمت نفت تا کانال ۷۰ دلار نیز صعود کرد. پس از آن عربستان تصمیم گرفت تا کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه نفت از تولیدات روزانه خود را متوقف کند.

در همین حال، گروه نفتی اوپک پلاس نیز در جدیدترین تصمیم خود اعلام کرده که طی ۳ ماه آینده تقریبا ۲ منیلیون بشکه نفت به تولیدات روزانه خود می افزاید. تحلیل گران معتقدند که ادامه افزایش تقاضا برای نفت باعث خواهد شد تا اوپک پلاس در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ تقریبا ۲ میلیون بشکه نفت دیگر نیز به تولیدات خود بیفزاید.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر