/
۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴

اقدامات صورت گرفته برای بهبود راندمان نیروگاه ها کافی نیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات مثبتی در زمینه بهسازی نیروگاه ها و افزایش ظرفیت ها با رویکرد بهبود راندمان در این بخش انجام شده ، اما به طور قطع می توان گفت که اقدامات صورت گرفته کافی نبوده است.
کد خبر : ۳۶۶۳

نبض نفت- هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر اساس اهداف برنامه پنجم توسعه میانگین راندمان کل نیروگاههای ایران می بایست سالانه یک درصد افزایش پیدا می کرد اما متأسفانه دولت های دهم و یازدهم که اجراکننده برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور بودند نتوانستند در این زمینه موفقیت مطلوبی کسب کنند.

وی ادامه داد: افزایش راندمان نیروگاه های ایران به خصوص نیروگاه های حرارتی به کاهش آلایندگی هوا می انجامد که یکی از دغدغه های اصلی امروز کشور است.

* نمی توانیم به کاهش آلودگی هوا فکر کنیم اما به افزایش راندمان نیروگاه ها فکر نکنیم

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمی توانیم به کاهش آلایندگی هوا فکر کنیم اما به کاهش مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها و افزایش راندمان نیروگاه ها برای بهبود فرآیند و کاهش مصرف سوخت در ازای میزان تولید برق واحد توجه نکنیم.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس دهم اذعان داشت: کمیسیون انرژی مجلس تلاش کرده با دعوت از مسئولان وزارت نیرو و صنعت برق کشور و همچنین کمک به برقراری تعامل بهینه بین دستگاههای مختلف به تسریع در امور مربوط به افزایش راندمان نیروگاه ها کمک کند اما متأسفانه مشکلاتی در راه اجرای قوانین در این بخش و همچنین کُندی دستگاه های اجرایی ذی ربط مخصوصا وزارت نیرو در اجرای برنامه ها دیده می شود ، که طی جلساتی که در این زمینه داشتیم بیشتر مسائل مربوط به تأمین مالی را به عنوان چالشی بر سر راه اجرای پروژه ها بیان می کنند.

* دولت ها از ظرفیت های قانونی برای افزایش راندمان نیروگاه ها استفاده نکردند

وی ادامه داد: کمبودی در قوانین برای اجرای پروژه های مرتبط با افزایش راندمان نیروگاه ها نداشته ایم ، در قوانین بودجه سنواتی کشور و همچنین قوانین بالادستی همچون برنامه های چهارم و پنجم توسعه کشور بندهای مرتبط با این موضوع مورد تأکید قرار گرفته بود که اگر دولت های وقت می توانستند از ظرفیت های قانونی در این بخش استفاده کنند ، اکنون وضعیت بهتری در متوسط راندمان نیروگاه ها داشتیم و به جای اینکه نیروگاه هایی با راندمان های 20 درصدی در مدار بهره برداری داشته باشیم ، نیروگاه های سیکل ترکیبی با راندمان های بالای 50 درصد در مدار بهره برداری داشتیم.

خادمی با بیان اینکه "بیان کمبودها به معنای رد و نادیده گرفتن تمامی تلاش ها و اقدامات موثر انجام شده برای توسعه نیروگاه ها نیست"، گفت: اقدامات مثبتی نیز در زمینه بهسازی نیروگاه ها و افزایش ظرفیت ها با رویکرد بهبود راندمان در این بخش انجام شده ، اما به طور قطع می توان گفت که اقدامات صورت گرفته کافی نبوده است.

* اهداف محقق نشده در برنامه پنجم توسعه باید در برنامه ششم محقق شود

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: به دنبال این هستیم که با تعامل مستمر و تنگاتنگ با مجموعه وزارت نیرو و مجموعه وزارت نفت در طول دولت دوازدهم به جایی برسیم که با رفع کاستی های قانون گذاری ، ایجاد ظرفیت های قانونی ، رفع چالش های موجود و رسیدن به راهکارهای اجرایی در تأمین مالی، به اهداف عالیه افزایش راندمان نیروگاهها که در برنامه پنجم توسعه محقق نشد ، در برنامه ششم توسعه دست یابیم.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور قطع در این بین ، تبدیل نیروگاه های سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی به منظور افزایش راندمان نیروگاه های گازی که زیر 35 درصد است به بالای 40 درصد و یا حتی به بیش از 50 درصد یکی از مهمترین اقداماتی است که باید چالش های بر سر راه آن شناسایی شده و برنامه ها در این زمینه اجرایی شود.

* مجلس دولت را در اجرای پروژه های افزایش راندمان نیروگاه ها یاری می کند

خادمی افزود: همچنین اطلاع داریم که دولت برنامه هایی را در زمینه نوسازی نیروگاه های فرسوده دنبال می کند که هدفگذاری مطلوبی است و موجب می شود که نیروگاه هایی با راندمان پایین از شبکه سراسری حذف شده و نیروگاه هایی با راندمان بالاتر جایگزین شوند که کمیسیون انرژی مجلس هم دولت را در این زمینه یاری می کند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم با بیان اینکه " احداث نیروگاه های جدید با تکنولوژی روز و راندمان بالاتر از 55 درصد تا 60 درصد در برنامه ششم توسعه هدفگذاری شده است " ، گفت: جذب سرمایه برای اجرای این پروژه ها بسیار حائز اهمیت است و مجموعه وزارت نیرو مذاکراتی در این زمینه با شرکت های داخلی و خارجی دارد.

 تبدیل نیروگاه های سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی ، بهسازی و نوسازی نیروگاه های فرسوده و جایگزینی آنها با نیروگاه های جدید و احداث نیروگاه های حرارتی جدید ، سه برنامه اصلی دولت برای افزایش راندمان نیروگاه ها است. در این بین برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته اما عملیات اجرایی این برنامه ها به کُندی پیش می رود.

مذاکرات در این بخش ها بعضاً طولانی شده و قراردادها به مرحله اجرا نمی رسند ، قراردادهایی که به مرحله اجرا رسیده اند نیز در بخش هایی چون اجرای بندهای قانونی به منظور تسهیل و تسریع در تأمین مالی و استفاده از ظرفیت های قانونی برای بازگشت سرمایه ها با مشکلاتی مواجه اند. به نظر می رسد شورای عالی اقتصاد ، وزارت اقتصاد و دارایی ، مجلس شورای اسلامی و وزارت نیرو باید به منظور اجرای پروژه هایی که به افزایش راندمان نیروگاه ها می انجامد ، راهکارهای اجرایی اتخاذ کرده و چالش های پیش روی اجرای پروژه های تبدیل نیروگاه های سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی ، بهسازی و نوسازی نیروگاه های فرسوده و جایگزینی آنها با نیروگاه های جدید و احداث نیروگاه های حرارتی جدید را برطرف کنند.

در بین سه راهکار افزایش متوسط راندمان نیروگاه های حرارتی کشور ، موضوع تبدیل نیروگاه های سیکل ساده گازی به بلوک های سیکل ترکیبی ، راهکاری اجرایی تر، زود بازده تر و اقتصادی تر است که با هزینه کمتر نسبت به دو راهکار دیگر می توان راندمان و بهره وری بیشتری را در نیروگاه های موجود به وجود آورد ؛ به طوری که بدون ساخت نیروگاه جدید و بدون مصرف سوخت بیشتر و تنها با تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی می توان شاهد افزایش راندمان و تولید برق بیشتر با مقدار ثابت مصرف سوخت واحد بود. هم اکنون 108 واحد گازی در نیروگاه‌های کشور وجود دارد که با استفاده از ظرفیت های قانونی و در صورت توجه مسئولان به اهمیت موضوع تبدیل نیروگاه های سیکل ساده به سیکل ترکیبی می تواند به 54 بلوک سیکل ترکیبی تبدیل شود و در صورت تحقق این مهم، بیش از 8500 مگاوات بدون مصرف سوخت بیشتر و ساخت نیروگاه جدید ، به ظرفیت برق کشور افزوده خواهد شد.


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید  

منبع:تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر