/
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴

راه درازی در پیش است تا بازار نفت بهبود یابد

سازمان های تحلیل گر مسائل انرژی می گویند دورنمای سفر و به دنبال آن بهبود تقاضای نفت شاید بهتر از یک ماه قبل باشد ولی هنوز راه درازی تا شرایط طبیعی باقی مانده است.
کد خبر : ۳۶۶۹۲
به گزارش نبض نفت به نقل از بلومبرگ آژانس بین‌المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا سازمان کشورهای صادر کننده نفت، هر سه پیش‌بینی خود از تقاضای نفت در ۲۰۲۱ را افزایش داده‌اند. این اولین بار است که هر سه این نهادها نسبت به قبل خوشبین‌تر شده‌اند.

اما در میان خوش‌بینی این نهادها یک نگرانی هم وجود دارد. این پیش‌بینی‌ها شدیدا وابسته به واکسیناسیون گسترده کرونا و ایمنی ایجاد شده توسط آن در برابر بیماری کووید-۱۹ است.

علاوه بر واکسیناسیون، پیش‌بینی این نهادها از دیدگاه خوش‌بینانه‌تر صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصاد جهان ناشی می‌شود.

ولی تخمین‌های صندوق بین‌المللی پول هم تا حد زیادی به موثر بودن واکسیناسیون کرونا بستگی دارد. روند نابرابر واکسیناسیون در سراسر دنیا جمعیت بزرگی از جهان را همچنان در برابر کرونا آسیب‌پذیر نگه می‌دارد که خود می‌تواند عامل گسترش دوباره این ویروس باشند.

برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی در آمریکا و انگلیس باعث بهبود شدید تقاضا برای سوخت‌های جاده‌ای مخصوصا بنزین شده است که پیش‌برنده تقاضا برای نفت است.

دولت انگلیس اعلام کرده مصرف بنزین در جاده‌ها در دوازدهم آوریل ۹۱درصد سطح قبل از بحران کرونا بوده و در این بین مصرف خودروهای شخصی بسیار کمتر بوده است.

این در شرایطی است که سفرهای هوایی همچنان محدود هستند و این محدودیت احتمالا ادامه خواهد داشت. در حالی که تعداد مسافران آمریکایی در تعطیلات عید پاک به بالاترین رقم از آغاز بحران کرونا رسید، ولی هنوز بیش از یک سوم کمتر از تعداد مسافران در همین دوره در ۲۰۱۹ بوده است.

بیشتر پروازهای انجام شده در آمریکا داخلی است و پروازهای بین‌المللی هنوز تا رسیدن به سطح قبل از کرونا فاصله زیادی دارند.

حتی اگر محدودیت‌های اعمال شده طی ماه‌های آینده برداشته شوند، باز شدن مرزها برای تعطیلات تابستانی در نیمکره شمالی زمین آنقدر که برای بهبود تقاضای نفت لازم است، باعث افزایش پروازها نمی‌شود.

اگر پرواز کردن همچنان به خاطر تست‌های کرونا و قرنطینه‌های اعمال شده سخت باشد مردم ترجیح می‌دهند، تعطیلات خود را در مکانی نزدیک به خانه بگذرانند.

دورنمای سفر و به دنبال آن بهبود تقاضای نفت شاید بهتر از یک ماه قبل باشد ولی هنوز راه درازی تا شرایط طبیعی باقی مانده است.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر