/
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷

نسل سوم کاتالیست های OXI صنعت پتروشیمی داخلی سازی شد

استفاده از نانوکاتالیست‌های یک شرکت دانش بنیان افزون بر رفع نیاز از خارج کشور سبب بهبود کیفیت محصولات پتروشیمی شده است.
کد خبر : ۳۷۰۰۴

به گزارش نبض نفت؛ سعید شجاعی‌زاده، مدیرعامل شرکت نانو پارس اسپادانا اظهارکرد: نانوکاتالیست‌ها از نظر کارکرد در مجتمع های پتروشیمی همان عملکرد کاتالیست‌های قبلی را انجام می‌دهند اما در زمان کمتر و با سرعت بالاتر و در همچنین کارایی فرآیند با این نانوکاتالیست‌ها نیز افزایش یافته است.

وی با بیان این که این شرکت محصولات نانویی مختلفی نظیر نانوکاتالیست هیدروژناسیون، نانوکاتالیست‌ گوگردزدا، نانوکاتالیست‌ اکسی کلراسیون و پودر آلومینای نانوساختار را تولید و عرضه می‌کند، این شرکت دانش فنی تولید این محصولات را دارا بوده و تمام زنجیره تولید از مواد اولیه تا دانش فنی را به صورت بومی در اختیار داشته و هیچ وابستگی به خارج ندارد و خوشبختانه تاکنون به 5 مجتمع پتروشیمی اروند، غدیر، آبادان، کارون و شیمی بافت کاتالیست های تولیدی خود را تحویل داده ایم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: تاکنون 3 نوع کاتالیست به پتروشیمی اروند و همچنین دو کاتالیست به پتروشیمی آبادان ، پتروشیمی غدیر و شیمی بافت هر کدام یک کاتالیست تحویل شده است .

 وی تصریح کرد: کاتالیست نسل چهارم  OXI را نیز با دانش فنی ایرانی ارتقا دادیم و این در حالی است که نسل 2 در حال استفاده است و نسل 3 را نیز داخلی سازی کرده بودیم.

شجاعی زاده افزود: کاتالیست مورد استفاده یکی از واحدهای پتروشیمی آبادان، نانوکاتالیست تولیدی این شرکت است که جایگزین کاتالیستی شده که پیش از این از آمریکا و اروپا وارد می‌شد.

وی با بیان این که کاتالیست‌های هیدروژن‌زدا در صنایع نفت و پتروشیمی جهت تبدیل مواد با کاربرد کمتر به مواد باارزش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند گفت: با توجه به نیاز صنایع و با هدف استقلال در تولید کاتالیست‌ها، انواع مختلف این محصول پرکاربرد بررسی شده و با روش‌های جدید و مهندسی معکوس سنتز و پس از آزمایش‌های دقیق به صنایع ارائه می‌شوند.

به گزارش نیپنا، این شرکت دانش بنیان از سال ۸۶ فعالیت خود را با تولید نانوذرات و بررسی کاربردهای آن آغاز کرده، این شرکت با استفاده از روش جدید SHOJ موفق به تولید نانوذرات اکسیدی شده ‌است.

یکی از نانوذرات پرکاربرد و باارزش تولیدی این شرکت، نانوذرات آلومینا است که به سبب دارا بودن مورفولوژی و ساختار مطلوب، برای ساخت کاتالیست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از روش SHOJ در تولید نانوذرات آلومینا موجب شده است تا بتوان با کنترل پارامترهای فرآیند مذکور به مورفولوژی مناسب دست یافت، یکی از کاربردهای نانوآلومینا تولید کاتالیست‌های هیدروژن‌زدا است.


منبع شانا
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر