/
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰

رشد ۳۰ درصدی سود آرامکو به دلیل رشد قیمت نفت

شرکت نفتی آرامکوی سعودی به لطف رشد قوی قیمت نفت، رشد ۳۰ درصدی سود در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ را اعلام و پرداخت سود نقدی به سهامداران را حفظ کرد.
کد خبر : ۳۷۰۱۴
به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز به کمک رشد قیمت نفت که از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است و بهبود تقاضا برای سوخت و کاهش سطح مازاد ذخایر جهانی نفت، درآمد شرکتهای انرژی جهانی مانند اکسون موبیل صعود کرده است.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو در بیانیه ای اظهار کرد: با توجه به نشانه های مثبت برای تقاضا برای انرژی در سال ۲۰۲۱، دلایل بیشتری وجود دارد که خوش بین باشیم روزهای بهتری در پیش خواهند بود. اگرچه برخی از موانع به قوت خود باقی مانده اند اما ما در موقعیت مناسبی برای تامین تقاضای انرژی رو به رشد جهان همزمان با آغاز احیای اقتصادها، قرار داریم.

درآمد خالص آرامکو در سه ماهه منتهی به ۳۱ دسامبر به ۲۱.۷ میلیارد دلار در مقایسه با ۱۶.۷ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. تحلیلگران سود خالص ۱۹.۴۸ میلیارد دلار را برای آرامکو پیش بینی کرده بودند.

آرامکو که در اواخر سال ۲۰۱۹ با عرضه ۱.۷ درصد از سهمش وارد بورس شد، اعلام کرد درآمدش تحت تاثیر قیمت بالاتر نفت و حاشیه سود بالاتر پالایش و پتروشیمی افزایش پیدا کرده و تولید پایینتر نفت را جبران کرده است.

گروه اوپک پلاس که در راس آن عربستان سعودی و روسیه قرار دارند، تولیدشان را به منظور تقویت قیمتها کاهش داده اند اما در آوریل روی برنامه ای برای تسهیل تدریجی محدودیت عرضه از اول ماه مه موافقت کردند.

آرامکو که تولیدش را در راستای این پیمان و کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی کاهش داده است، اعلام کرد تقاضای جهانی برای فرآورده های نفتی از رکورد پایینی که در سال ۲۰۲۰ داشت بهبود پیدا کرده اما همچنان پایینتر از سطح پیش از شیوع ویروس کرونا مانده است.

آرامکو سود نقدی ۱۸.۸ میلیارد دلار را برای سه ماهه اول اعلام کرد که در سه ماهه دوم پرداخت می شود و مطابق با دستورالعمل این شرکت برای پرداخت سود نقدی ۷۵ میلیارد دلار به سهامداران در سال میلادی جاری است.

تولید هیدروکربن آرامکو به طور میانگین معادل ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ بود که شامل ۸.۶ میلیون بشکه در روز نفت خام بود.

 محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اعلام کرده که سهام آرامکو در یک یا دو سال آینده به سرمایه گذاران از جمله سرمایه گذاران بین المللی فروخته خواهد شد. این کشور سرگرم مذاکره برای فروش یک درصد سهم آرامکو به یک شرکت انرژی جهانی بزرگ است.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر