/
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸

بایدن تحریم های نورداستریم را کاهش داد اما چالش ها هنوز باقی است

کد خبر : ۳۷۴۲۸
به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز بایدن نگاه تندخویانه دولت ایالات متحده را به پروژه بزرگ خط لوله نورداستریم 2 تغییر داده است، نگاهی که از دولت دونالد ترامپ به ارث رسیده بود؛ این بدان معنی است که این پروژه به راه خود ادامه خواهد داد و امسال و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

با این حال بلومبرگ معتقد است از آنجایی که تحریم های اصلی برداشته نمی شود این پروژه در کسب مجوزهای لازم برای به بهره برداری رسیدن با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد.

امسال هم که برنده احتمالی انتخابات آلمان حزب سبزها خواهند بود و همین به قدرت رسیدن سبزها فضای حاکم بر این پروژه را تیره تر خواهد کرد.

کریستن وستفال، تحلیلگر ارشد موسسه آلمانی امور امنیتی و بین المللی می گوید «این تمام داستان نیست. سوال این است که کِی و چگونه این خط لوله به بهره برداری خواهد رسید، چه حجم از گاز مورد نیاز را تامین خواهد کرد؟»

سیاست خط لوله های گاز

تصمیم دولت بایدن این است که تحریم ها علیه شرکت نورد استریم 2، شرکت سازننده خط لوله، را شدت نبخشد، و این اقدام از سوی آلمان به عنوان یک چرخش کلیدی در مرافعه خط لوله نورداستریم 2 دیده می شود.

با تسهیل این تحریم ها تقابل دولت بایدن با دولت آنگلا مرکل هم که معتقد است نورداستریم 2 امنیت انرژی اروپا را به خطر نمی اندازد کاهش می دهد.

ساخت این خط لوله 1230 کیلومتری از سال 2018 آغاز شد و به بزرگترین منبع اصطکاک بین ایالات متحده و اروپا تبدیل شد.

در حالی که بایدن هم همانند ترامپ معتقد است این خط لوله وابستگی و در نتیجه نزدیکی اروپا به مسکو را در پی خواهد داشت اما از طرفی بایدن قصد دارد اتحاد فرامرزی خود آمریکا با برلین را نیز دوباره از سر بگیرد.

از این گذشته وابستگی گاز اروپا به روسیه دیگر مثل گذشته ها خیلی شدید نیست.

بازار گاز منطقه به شدت در حال رقابتی شدن است آن هم به دلیل حضور ال ان جی (LNG). گازپروم به عنوان یک تامین کننده سنتی انرژی کشورهای شرق و مرکز اروپا باقی می ماند اما غرب اروپا برای تامین انرژی رو به سوی نروژ، قطر و آفریقا دارند.

جدایی های سیاسی

علی رغم تنش ها بین آلمان و روسیه در ساله های اخیر، آنگلا مرکل تردیدی در حمایت از نورد استریم 2 به خود راه نداده است. اما صدرات اعظمی وی در حال اتمام است و انتخابات پاییز یک انتخابات کلیدی برای آینده این خط لوله هم خواهد بود.

سبزها در ابراز مخالفت خود با این پروژه پرده پوشی نکرده اند.

مرکل اخیرا گفته است که رییس جمهور ایالات متحده در کاهش تحریم های این پروژه قدم مهمی در نزدیکی به آلمان برداشته است. با این حال او خیلی زود هم تاکید کرده است که روابط آلمان با روسیه ربطی به این مسئله ندارد و باید بر سر آن بحث شود.

به گفته مقامات روسی این خط لوله به احتمال زیاد امسال تمام می شود. حالا هم 95 درصد از مراحل ساخت آن تمام شده است. و فقط 121 کیلومتر باقی مانده تا به مقصد برسد.

اما هنوز مشخص نیست روسیه چطور خواهد توانست مجوزهای ویژه و گواهی نامه های لازم برای این خط لوله را کسب کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر