/
۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
رئیس کمیته انرژی شورای وحدت:

کسانی که بر خام‌فروشی نفت اصرار دارند، جاده صاف‌کن تحریم‌های آمریکا هستند

رئیس کمیته انرژی شورای وحدت گفت: در ایران کسانی که بر خام‌فروشی نفت اصرار می‌کنند، جاده صاف‌کن تحریم‌های آمریکا هستند، چون آنها کشور ما را تبدیل به یک کشور تک محصولی کرده‌اند که به راحتی تحریم‌پذیر است.
کد خبر : ۳۸۰۳۲

نبض نفت - هدایت‌الله خادمی رئیس کمیته انرژی شورای وحدت و عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس گفت: هیچ کشوری فقط به خاطر ثروت ملی‌، ابزار و امکاناتش توسعه واقعی پیدا نکرده است، بلکه کشورهایی توسعه پیدا کردند که بر توسعه منابع انسانی خود تمرکز کرده‌اند. بنده 12 سال پیش به خاطر موضوعی با یکی از مسئولان اقتصادی آلمان جلسه‌ای داشتم. در آن جلسه بنده خیلی از خودمان تعریف کردم. گفتیم ما این قدر نفت داریم، این قدر گاز داریم، این قدر مس و ... داریم.

وی در ادامه اظهار داشت: صحبت بنده که تمام شد ایشان گفت ما نفت نداریم، گاز نداریم، مس و ... نداریم. هیچ کدام از اینها را نداریم ولی فکری داریم که ما را به غول صنعتی و اقتصادی اروپا تبدیل کرده است و همه‌ی این موفقیت‌ها را باید از بین دو گوش‌‌مان دربیاوریم، یعنی از مغزمان.

* کسانی که بر خام‌فروشی نفت اصرار می‌کنند، جاده صاف‌کن تحریم‌های آمریکا هستند

خادمی گفت: متاسفانه یکی از معضلات اصلی صنعت نفت ما خام‌فروشی است. مقام معظم رهبری بارها در جلسه با هیئت دولت فرمودند که خام‌فروشی نکنید. من نمی‌دانم ایشان چگونه باید توضیح دهد که خام‌فروشی بد است تا مسئولان دست از این کار بردارند. حتی الان محصولات پتروشیمی‌مان را که اینقدر تعریف و تمجید می‌کنیم محصولات خام هستند، یعنی ما حتی در پتروشیمی هم خام‌فروش هستیم.

رئیس کمیته انرژی شورای وحدت گفت: در ایران کسانی که بر خام‌فروشی نفت اصرار می‌کنند، جاده صاف‌کن تحریم‌های آمریکا هستند، چون آنها کشور ما را تبدیل به یک کشور تک محصولی کرده‌اند. یعنی به جای اینکه منابع هیدروکربوری در صنایع پایین‌دستی به انواع و اقسام محصولات پلیمری تبدیل شود و بدین صورت هم ارزش افزوده و هم اشتغال‌زایی ایجاد شود، کشور ما را وابسته به خام‌فروشی نفتی کرده‌اند که به راحتی تحریم‌پذیر است، درحالی که تحریم بر صادرات محصولات پلیمری اثر ندارد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی کشور ما فقط نفت بفروشد و تک محصولی باشد آمریکایی‌ها هر وقت بخواهند ما را تحریم می‌کنند ولی اگر شما آن را به ده‌ها و صدها فراورده باارزش دیگر تبدیل می‌کردید، هر شرکت کوچکی می‌توانست این فرآورده را از شما بخرد و اصلا قابل رهگیری و شناسایی و تحریم‌پذیری نبود. در نتیجه ما راهی جز احداث پتروپالایشگاه‌ها و توسعه صنایع پایین‌دستی نداریم.

*در میدان گازی فرزاد ایران قافیه را به عربستان باخته است

خادمی در وضعیت میادین مشترک ایران توضیح داد: متاسفانه عملکرد وزارت نفت در توسعه میادین مشترک بسیار ضعیف بود. در این دوره ما توسعه میادیم مشترک را رها کردیم. در میدان گازی فرزاد الف قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم ما یک دکل داشتیم و عربستان دو دکل. عربستان تعداد دکل‎هایش را تا 8 افزایش داد ولی دولت همان یک دکل ما را هم از میدان خارج کرد. در میدان فرزاد ب نیز اوضاع از این هم بدتر است و ایران قافیه را به عربستان باخته است.

رئیس کمیته انرژی شورای وحدت گفت: الان میدان نفتی آزادگان که یک میدان مشترک بین ایران و عراق است را وزارت نفت تکه تکه کرده است. یک میدان نفتی یا گازی مثل یک موجود زنده‌ای است که باید یک مدیریت واحد داشته باشد و وقتی مدیریت آن را به چند بخش تقسیم می‌کنید دیگر تولید صیانتی معنا ندارد.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر