/
۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰

چه انتظاری از وزیر نفت دولت جدید می‌رود؟

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه از وزیر نفت دولت آقای رئیسی انتظار می‌رود اشتباهات وزرای سابق نفت را جبران کند، گفت: جلوگیری از خام فروشی، احداث پتروپالایشگاه‌ها و توسعه جهشی میادین مشترک نفتی و گازی ازجمله اولویت‌هایی است که وزارت نفت دولت سیزدهم باید در دستور کار خود قرار دهد.
کد خبر : ۳۸۲۱۹
نبض نفت - قاسم ساعدی به اولویت‌هایی که وزارت نفت دولت سیزدهم باید در دستور کار خود قرار دهد اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه نفت رابطه مستقیم با وضعیت اقتصادی و معیشت مردم دارد وزارت نفت دولت آینده باید سیاست‌های جدیدی را در جهت صادرات نفت و تبدیل نفت به محصولات متعدد اتخاذ کند تا با اقدامات مذکور، این طلای سیاه بر سر سفره‌های مردم بی‌آید.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر نفت دولت آینده باید در جهت بهبود دیپلماسی و جذب مشتریان مطمئن‌تر در عرصه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قدم بردارد، افزود: وزیر نفت دولت سیزدهم باید مسلط به اقتصاد سیاسی بوده تا بتواند در این حوزه مانور قابل قبولی داشته باشد.

وی ادامه داد: به صفر رساندن خام‌فروشی در 4 سال پیش‌رو و گرفتن جلوی ضررهای ناشی از خام‌فروشی با توسعه صنایع پایین دستی  ضرورتی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد چراکه می‌تواند بحث اشتغال‌زایی را تحت تاثیر قرار دهد، همچنین توسعه عمرانی را به دنبال خواهد داشت.

ساعدی با بیان اینکه تبدیل نفت به فرآورده‌های مختلف و صادرات هر کدام از آن‌ها، خود به تنهایی نقطه عطفی در مسیر ثروت‌آفرینی برای کشور است، گفت: به منظور جلوگیری از خام‌فروشی باید بستر آن ایجاد شود که آن با گسترش پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها محقق خواهد شد.

به گفته وی جبران اشتباهات دولت‌های گذشته با احداث پتروشیمی‌ها در کنار دریاها یا مناطقی -که آب کافی دارند- امکان‌پذیر است.

این نماینده مجلس بیان کرد: از وزارت نفت دولت جدید انتظار می‌رود به میادین مشترک نفتی و گازی توجه بیشتری داشته باشد و در راستای توسعه آن‌ها حرکتی جهشی انجام دهد چراکه اکنون توسعه میادین مشترک کاملا لاک پشتی است و این سبب شده کشورهای همسایه در توسعه و بهره‌برداری از آن‌ها از ما پیشی بگیرند. 

وی با تاکید بر اینکه رونق سرمایه‌گذاری مردمی در عرصه پتروپالایشگاهی مسئله مهمی است که وزارت نفت دولت سیزدهم باید به آن توجه ویژه کند، گفت: همچنین باید جلوی شرکت‌های خصولتی و مجموعه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی -که به هر عنوانی انحصارطلبی می‌کنند-  ایستاد.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه رفع مشکلات و موانع پیش‌روی شرکت‌های خصوصی در گرفتن مجوز مسئله دیگری است که باید به آن توجه شود، افزود: توجه به میزان برداشت از میادین گازی باید مورد توجه قرار بگیرد همچنین باید به مسئله بهینه‌سازی مصرف سوخت توجه جدی شود چراکه پایین آوردن سرانه مصرف سوخت (چه خانگی و چه در صنایع) بسیار حائزاهمیت است و دولت آینده باید این مهم را جزء برنامه‌های خود قرار دهد.

منبع: خانه ملت

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر