/
۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹

متنوع‌سازی مبادی صادراتی با پایانه نفتی جاسک

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: پایانه نفتی جاسک از بُعد بین‌المللی، نقش کلیدی در آینده تجارت انرژی کشور ایفا خواهد کرد و با متنوع‌سازی مبادی صادراتی کشور، می‌تواند مسیری جدید، ایمن و با مزیت‌های اقتصادی بالا برای مشتریان نفتی ایران در خارج از گلوگاه خلیج فارس فراهم کند.
کد خبر : ۳۸۸۲۸
به گزارش نبض نفت از شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین فام، صبح امروز (پنجشنبه، 31تیرماه) پیش از آغاز فرمان بهره‌برداری رسمی طرح انتقال نفت خام گوره به پایانه نفتی جاسک از سوی رئیس جمهوری، توضیحاتی درباره جزییات این طرح ارایه کرد.

وی با اشاره به اینکه برای طرح پایانه نفتی جاسک، در فاز نهایی، تکمیل هر سه ردیف انتقال، اندازه‌گیری و بارگیری نفت خام و همچنین تأسیسات صنعتی و اسکله پشتیبانی تا پایان سال جاری، هدف‌گذاری شده است، گفت: این طرح، افزون بر متنوع‌سازی جغرافیای انتقال انرژی و افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی، با جذب سرمایه و ایجاد اشتغال، زمینه‌ساز ساخت پالایشگاه‌های مکران و صنایع پایین‌دست می‌شود.

مشکین‌فام تصریح کرد: پایانه نفتی بین‌المللی و تأسیسات دریایی صادرات نفت خام جاسک آخرین حلقه از راهبردی‌ترین طرح ملی وزارت نفت در دولت دوازدهم به شمار می‌رود که عملیات اجرایی آن توسط شرکت نفت و گاز پارس به نیابت از شرکت ملی نفت ایران، در برهه‌ای خاص از تاریخ صنعت نفت کشور اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به آغاز اجرای این طرح در روزهای پایانی سال 98 اشاره کرد و گفت: با وجود محدودیت‌ها و فشارهای استکبار جهانی برای به صفر رساندن درآمدهای نفتی ایران در سال‌های اخیر، پایانه نفتی بین‌المللی و تأسیسات دریایی صادرات نفت خام جاسک با سرمایه‌ای بالغ بر 300 میلیون دلار در قالب قراردادهای EPC و با ایجاد فضایی برای محک زدن توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی صنعتگران ایرانی در فرآیندی رقابتی به دو شرکت ایرانی واگذار شد و امروز فاز نخست آن به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

توجه به اشتغال نیروهای بومی

مشکین‌فام، به کارگیری نیروهای بومی را اولویت مهم اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: در یک سال گذشته دو شرکت داخلی «مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران» و «گاما» به عنوان پیمانکاران اصلی با همراهی ده‌ها شرکت کوچک و بزرگ به عنوان مشاور، سازنده تأسیسات و پیمانکاران اجرایی در این پروژه فعالیت کردند و در زمان اجرا به‌طور مستقیم براي حدود ۱۲۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداري نیز برای حدود ۳۰۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه پایانه نفتی جاسک از بُعد بین‌المللی، نقش کلیدی در آینده تجارت انرژی کشور ایفا خواهد کرد، گفت: این پایانه با متنوع‌سازی مبادی صادراتی کشور، می‌تواند مسیری جدید، ایمن و با مزیت‌های اقتصادی بالا از منظر کاهش مسافت، زمان تقاضا تا عرضه و هزینه‌های بیمه و حمل و نقل برای مشتریان نفتی ایران در خارج از گلوگاه خلیج فارس فراهم کند.

این مقام مسئول با تشریح اهداف و مشخصات طرح پایانه نفتی جاسک گفت: طرح پایانه نفتی جاسک با هدف صدور متوسط روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین از طریق خطوط لوله زیردریایی و سه سامانه گوی شناور (SPM) در فاصله حدود 6 کیلومتری از سواحل دریای عمان تعریف شده که در فاز نخست آن، یک مجموعه سامانه اندازه‌گیری و خطوط انتقال خشکی و دریا، یک سامانه گوی شناور و متعلقات زیردریایی و تأسیسات خشکی راه‌اندازی شده و مفتخریم که امروز نخستین عملیات بارگیری نفت از دریای عمان در تاریخ صنعت نفت ایران به انجام می‌رسد.

وی گفت: در حال حاضر یک فروند کشتی نفتکش اقیانوس‌پیما با ظرفیت 100 هزارتن به گوی شناور متصل شده و در حال بارگیری نفت خام سنگین است که تا کنون 50 هزار تن نفت خام دریافت کرده و  به مقصد صادراتی حرکت خواهد کرد.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر