/
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
تحلیل یک فعال صنعت برق درباره خاموشی ها:

رفع کسری برق به ۱۵میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد

بردبار- محمد بیات، عضو هیئت مدیره انجمن تولید پراکنده برق ایران معتقد است تا زمانی که هیئت تنظیم بازار برق کشور ترکیبی کاملا دولتی و متعلق به وزارت نیرو دارد، مسئله خاموشی ها به صورت اساسی حل نمی شود. توضیحات بیشتر را در پرسش و پاسخ با وی می خوانید:
کد خبر : ۳۹۰۳۹
با توجه به خاموشی های اخیر، آیا وزارت نیرو حرکتی برای حمایت و افزایش تولید نیروگاه های تولید پراکنده انجام داده است؟

-خیر ، خیلی بدتر هم بوده است، صدور مجوزها با کندی پیش می رود، مدتی پیش هم مصوبه ای داشتند که نرخ خرید برق از نیروگاه هایی که پنج سال خرید تضمینی برق شان تمام شده، 233 تومان (هر کیلوولت) اعلام کردند در صورتی که صحبت از 350 تومان بود و این نرخ باعث شد که بین 300 تا 400 مگاوات از این نیروگاه ها از مدار خارج شدند. درحالی که در همین اوضاع می گویند که صنایع و اماکنی که نیروگاه دیزلی دارند، در شرایط پیک با راه اندازی دیزل هر کیلو واتی 380 تومان می خرند.

این مصوبه متعلق به کجاست؟

-مصوبه هیئت تنظیم بازار برق ایران است که زیر نظر وزارت نیرو فعالیت می کند. یک مشکل عمده صنعت برق آن است که دبیرخانه هیئت تنظیم بازار برق در وزارتخانه است و اعضای آن هم از وزارت نیرو هستند.

از طرف بخش خصوصی هم عضوی در این هیئت حضور دارد؟

-خیر ، کاملا دولتی است. دو سالی است که پیگیر هستیم یک رگولاتوری در بخش برق ایجاد شود که شورای رقابت اساسنامه آن را تدوین کرده است. تا زمانی که یک هیئت یا رگولاتوری مستقل از وزارت نیرو برای تنظیم بازار برق در کشور نداشته باشیم این مشکلات ادامه خواهد داشت.

راه حل مشکل خاموشی ها را در چه می‌دانید؟

-صنعت برق کشورمان کسری 11 هزار مگاواتی دارد که برای رفع آن 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم، اگر همین امروز این رقم را سرمایه گذاری کنیم تا سه چهار سال آینده برای حل مشکل پیک تابستان ثمر می دهد، تنها راه چاره برون رفت از این بحران، گسترش نیروگاه های تولید پراکنده است که سه تا چهار ماهه در مدار می آید و بازدهی بسیاری دارد. از این روش در دنیا به ویژه در اروپا و آمریکا و ژاپن استفاده می شود.

الان کل برقی که از روش تولید پراکنده ایجاد می شود چقدر است؟

-به صورت اسمی 1800 مگاوات است که الان حدود 1200 تا 1300 مگاوات در مدار است.

منبع: روزنامه خراسان

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر