/
۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳

صرفه‌جویی ۷۰ میلیون دلاری با بومی‌سازی ۲ کاتالیست راهبردی صنعت پتروشیمی

متخصصان داخلی موفق به بومی‌سازی کاتالیست دهیدروژناسیون اتیل بنزن به استایرن و کاتالیست سنتز آمونیاک در کشور شدند که در مجموع صرفه‌جویی ارزی ۷۰ میلیون دلاری را برای کشور به همراه دارد.
کد خبر : ۳۹۹۳۳
به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت «اسمارت کاتالیست»، این شرکت برای نخستین بار موفق به تولید صنعتی روزانه یک تن کاتالیست دهیدروژناسیون اتیل بنزن به استایرن و سه تن کاتالیست سنتز آمونیاک شده است.

کاتالیست دهیدروژناسیون اتیل بنزن به استایرن در پتروشیمی پارس و پتروشیمی تبریز و کاتالیست سنتز آمونیاک در پتروشیمی‌های اوره و آمونیاک مصرف می‌شود. پتروشیمی‌های اوره و آمونیاک مصرف‌کننده کاتالیست سنتز آمونیاک شامل پتروشیمی‌های رازی، پردیس، خراسان، هنگام، لردگان، کرمانشاه و مسجد سلیمان هستند که اکنون پنج طرح پتروشیمی آمونیاک جدید نیز در حال ساخت است.

تولید کاتالیست دهیدروژناسیون اتیل بنزن به استایرن صرفه‌جویی ۲۰ میلیون دلاری و کاتالیست سنتز آمونیاک صرفه‌جویی ۵۰ میلیون دلاری را برای کشور محقق می‌کند و دیگر نیازی به واردات این کاتالیست‌ها نیست.

تمامی فرآیند ساخت کاتالیست دهیدروژناسیون اتیل بنزن به استایرن و کاتالیست سنتز آمونیاک با تکیه بر دانش بومی و تلاش محققان داخلی انجام شده است. تولید کاتالیست آمونیاک طی ۱۵ سال تحقیقات گسترده با همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و کاتالیست تولید مونو استایرن نیز در طول سه سال تحقیقات تولید شده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر