/
۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

ایران همواره به تقاضای دولت لبنان برای ارسال سوخت پاسخ می‌دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر فردا یا هر زمان دیگری که دولت لبنان برای حل مشکلات مردم خود باز هم بخواهد از ما سوخت بخرد آن را در اختیار آن کشور قرار می‌دهیم.
کد خبر : ۴۰۱۱۳
به گزارش نبض نفت، سعید خطیب‌زاده، امروز (یکشنبه، ۲۸ شهریورماه) در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره  گفته‌های نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان درباره ارسال سوخت ایران به این کشور و اینکه آن را نقض حاکمیت لبنان خوانده بود، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد به همکاری و کمک به دوستان خود و کشورهای دوست بوده و آنچه درباره این تجارت انجام شده ازسوی بازرگانان لبنانی بوده و مسیر خرید عادی طی شده است.

وی افزود: درباره مسائل داخلی لبنان صحبتی ندارم، اما به شما اطمینان می‌دهم اگر فردا دولت لبنان برای حل مشکلات مردم خود باز هم بخواهد از ما سوخت بخرد آن را در اختیار آن کشور قرار می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: صلح، ثبات و استقرار در لبنان برای ما از هر چیزی مهم‌تر است و کمک می‌کنیم که دولت لبنان در این زمینه موفق باشد.

خطیب‌زاده درباره پذیرش عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای پایان عملی پروژه انزوای ایران توسط بعضی از کنشگران بین‌المللی از جمله آمریکا و یک نشان دیگری از شکست خوردن آن سیاست‌ها بود.

وی درباره سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به تهران و بحث مطالبات ایران از عراق افزود: از بانک مرکزی جزئیات را بپرسید. یکی از مسائل مورد بحث در بغداد و تهران همین موضوع بوده است، ما همه تلاش خود را کرده‌ایم که مسیر صادرات ایران به عراق در حوزه‌های مختلف انرژی، گاز و برق انجام شود، اما در عین حال بازپرداخت مطالبات ایران را موضوع عادی و فوری می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: چند مسیر گفت‌وگو شده هم بحث تهیه کالا در عراق و بازپرداخت به‌صورت بانکی و یکسری موضوعاتی هم در حال انجام است و بعضی از آنها تاحدودی نهایی شده و بعضی دیگر در حال نهایی شدن است، اما می‌توانم به شما این اطمینان را بدهم هم دوستان در عراق بر بازپرداخت بدهی‌ها تأکید دارند و در ملاقات‌ها و به‌صورت رسمی نیز این موضوع را اعلام کرده‌اند و هم اینکه طرف‌های عراق در ایران، وزارتخانه‌ها و نهادهایی که در ارتباط هستند به‌صورت مداوم در این باره رایزنی کرده‌اند و می‌کنند.

خطیب‌زاده بیان کرد: این متفاوت از شرایطی است که در بحث کره‌جنوبی در جریان است، متأسفانه در موضوع کره‌جنوبی هنوز با کندی بسیار پرسش‌برانگیزی این مسیر در حال طی شدن است و مقدار بی‌عملی سئول درباره بازپرداخت بدهی‌ها به ایران جای ناامیدی دارد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر