/
۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
سازمان توسعه تجارت اعلام کرد:

تدوین نقشه راه همکاری‌های اقتصادی-تجاری ایران و تاجیکستان

سرپرست دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری جلسه با موضوع تدوین نقشه راه همکاری‌های اقتصادی-تجاری با جمهوری تاجیکستان به منظور افزایش تبادلات تجاری دو جانبه در راستای توافقات اخیر روسای جمهور دو کشور در اجلاس شانگهای در شهر دوشنبه خبر داد.
کد خبر : ۴۰۷۵۴








به گزارش نبض نفت-از سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا کریم‌زاده اظهار داشت: در این نشست چارچوب‌های همکاری سند نقشه راه همکاری‌های دو کشور در بخش‌های ارتباطات مقامات، سرمایه‌گذاری، حمل و نقل، صنعتی و معدنی، تجارت، بانکی و گمرکی مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: همچنین به موضوعاتی از قبیل اهمیت به کارگیری مکانیزم تهاتر با کشور تاجیکستان، همکاری‌های بانکی، آخرین وضعیت همکاری‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری – گمرکی اشاره شد.

 سرپرست دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در سفر اخیر هیات بلندپایه ایرانی به شهر دوشنبه سند همکاری‌های اقتصادی و فنی و سند تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی نیز امضا شده که اجرایی شدن این اسناد نیز در نقشه راه مورد تاکید قرار گرفت.  

وی ادامه داد: از دیگر موارد طرح شده در این جلسه می‌توان به اهمیت توسعه همکاری‌های معدنی، صنعتی و زمین‌شناسی و تداوم ارتباطات فعال بخش‌های خصوصی دو کشور در این حوزه‌ها اشاره کرد.

 سازمان توسعه تجارت  در این نشست به بررسی توسعه روابط تجاری با تاجیکستان و افزایش حضور موثر شرکت‌های ایرانی خصوصا در حوزه خدمات فنی و مهندسی به ویژه معدن، صنایع معدنی، انرژی و صنایع تبدیلی و فناوری‌های نوین و حل مشکلات برخی از شرکت‌های فعال در بازار این کشور نیز تاکید شد.

همچنین صادرات ایران به تاجیکستان با افزایش بیش از ۱۴۰ درصدی در ۶ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم ۱۷ میلیون دلار رسیده است.

 این جلسه با مسئولیت سازمان توسعه تجارت ایران و با حضور دستگاه‌های مرتبط از جمله نمایندگان سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی اقتصادی، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ایران، گمرک ایران، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، وزارت امور خارجه، اتاق ایران، وزارت نیرو، بانک مرکزی، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و تراکتور‌سازی ایران برگزار شد.

                                                                                                          منبع:ایلنا


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر