/
۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۳
مهندس رضا خیری مدیرعامل شرکت کولر هوایی آبان در گفتگو با نبض نفت مطرح کرد:

شرایط تورمی در کشور باعث فرار نیروهای متخصص نفت به خارج می‌شود

مهندس رضا خیری مدیرعامل شرکت کولر هوایی آبان با تاکید بر اینکه شرایط تورمی در کشور باعث فرار نیروهای متخصص نفت به خارج می‌شود گفت در حال حاضر ما فقط تامین کننده نیروهای متخصص در صنعت نفت برای کشورهایی هستیم که حقوق بیشتری نسبت به ایران پرداخت می‌کنند. در شرایط کنونی حقوقی که بسیاری از شرکت‌ها به نیروهای خود پرداخت می‌کنند جوابگوی نیازهای آنها نیست.
کد خبر : ۴۰۷۶۰
مهندس رضا خیری مدیرعامل شرکت کولر هوایی آبان در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری نبض نفت با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود هزار نفر به صورت مستقیم با این شرکت همکاری دارند گفت: شرکت کولر هوایی آبان در حال حاضر حدود هزار نفر اشتغال به طور مستقیم ایجاد کرده که در شرکت مشغول فعالیت هستند و این شرکت حدود پنج هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

مهندس خیری افزود: شرکت کولر هوایی آبان از نیروهای باتجربه در صنعت نفت استقبال می‌کند و برای نیروهای جدید دوره‌های آموزشی متناسب با شغل آنها را برگزار می‌کند. مدیرعامل این شرکت بخش خصوصی به برخی از مشکلات کشور در حوزه نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: متاسفانه به خاطر شرایط حاکم بر کشور و وضعیت معیشتی که در جامعه حکم‌فرما می‌باشد بسیاری از نیروهای تازه وارد بعد از اینکه مهارت لازم را در صنعت نفت به دست می‌آورند مهاجرت کرده و از کشور فرار می‌کنند. در واقع در حال حاضر ما فقط تامین کننده نیروهای متخصص در صنعت نفت برای کشورهایی هستیم که حقوق بیشتری نسبت به ایران پرداخت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت کولر هوایی آبان در پاسخ به این سئوال که با توجه به تجارب مناسبی که شما در صنعت نفت دارید برای رفع این مشکل چه کار باید کرد گفت: به نظر من دولت جدید باید تورم را در کشور کاهش دهد. با توجه به شرایط تورمی در کشور، در شرایط کنونی حقوقی که بسیاری از شرکت‌ها به نیروهای خود پرداخت می‌کنند جوابگوی نیازهای آنها نیست بنابراین این نیروها به دنبال راه حل‌هایی هستند که بتوانند زندگی خودشان را اداره کنند. بعضی از نیروها دو یا سه جا کار می‌کنند تا بتوانند زندگی خودشان را بچرخانند.

ما در مجموعه خودمان با استفاده از اضافه‌کار، تشویق و بهره‌وری سعی می‌کنیم درآمد پرسنل را تامین کنیم اما افزایش نرخ تورم و گرانی به قدری زیاد است که بسیاری از این نیروها با این حقوق و مزایا نمی‌توانند مخارج زندگی خود را تامین کنند.

انتصاب‌های جواد اوجی بسیار مناسب است

مهندس خیری در خصوص ارزیابی خود از شرایط جدید در صنعت نفت و تغییر و تحولات صورت گرفته در بدنه مدیریتی صنعت نفت کشور گفت: به نظر من انتصاب‌های جدید مهندس جواد اوجی بسیار مناسب بوده است. بسیاری از مدیرانی که به تازگی انتخاب شده‌اند افرادی هستند که از قدیم‌الایام ما آنها را می‌شناسیم و به نظر من مدیران توانمندی هستند. البته باید فرصت و مجال کافی به این مدیران داده شود که با توجه به بحران و شرایط خاصی که در کشور وجود دارد و محدودیت‌هایی که در صنعت نفت وجود دارد چگونه می‌توان با هم هم‌افزایی انجام داد و همدیگر را حمایت کرد تا این مشکلات را پشت سر بذاریم.

وی تصریح کرد: مهندس اوجی انسان بسیار باتجربه‌ای هستند و به نظر می‌رسد بتواند از عهده کاری که به وی واگذار شده بر بیاید. ما هم به عنوان یک شرکت خصوصی تلاش می‌کنیم در راستای اهدافی که وزیر نفت تعریف کرده‌اند این مجموعه را همراهی کنیم و بتوانیم گرهی از مشکلات کشور را باز کنیم.

مدیرعامل شرکت کولر هوایی آبان به مهمترین چالشی که وزیر نفت با آن مواجه است اشاره کرد و گفت: مهمترین چالشی که وجود دارد رفع محدودیت‌ها می‌باشد. به نظر من وزارت نفت در شرایط کنونی باید واحدهایی مانند شرکت ما را حمایت کند تا این گونه شرکت‌ها که پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بزرگی دارند برای رفع محدودیت‌ها و مشکلات کنونی بتوانند موثر واقع شوند.

حرکت‌هایی که توسط شرکت ما و شرکت‌های مشابه شروع شده باید پشتیبانی و حمایت شود تا بتوانیم آنها را به نتیجه برسانیم چرا که به نتیجه رساندن این اهداف می‌تواند کمک بزرگی به صنعت نفت کشور باشد. این گونه حرکت‌ها می‌تواند به افزایش بهره‌وری و توسعه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کمک کند به گونه‎ای که وابستگی‌ها به حداقل برسد.


صنعت داخلی و تخصص‌های داخلی را باور کنیم و قبول داشته باشیم که اگر از این صنایع حمایت شود حتی کوه را هم می‌توان جابجا کرد

مهندس خیری در خصوص موضوع استقلال کشور و عدم وابستگی به خارج گفت: وابستگی تحت هیچ شرایطی صفر نمی‌شود و در دنیای کنونی نمی‌توان ادعا کرد که می‌توان بدون هیچ گونه وابستگی پیشرفت کرد و نمی‌توان به صورت صد در صد همه وابستگی‌ها را از بین برد. در شرایط کنونی هر شرکت و هر بنگاه اقتصادی برای خودش یک سری دانش، توانمندی و ظرفیتی دارد که آن را به مجموعه دیگر منتقل نمی‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت: شرایطی که وزارت صمت ایجاد کرده و شرایطی که در کشور با توجه به محدودیت‌ها ایجاد شده فرصت مناسبی برای شرکت‌ها و واحدهای صنعتی داخلی ایجاد شده که بتوانند توانمندی خودشان را ارائه کنند و با استفاده از توان خود جوابگوی نیازهای کشور باشند.

مهندس خیری به وزیر نفت توصیه کرد که صنعت داخلی را جدّی بگیرد. وی در این خصوص گفت: توصیه من به وزیر نفت این است صنعت داخلی و تخصص‌های داخلی را باور کنیم و قبول داشته باشیم که اگر از این صنایع حمایت شود حتی کوه را هم می‌توان جابجا کرد.

مدیرعامل شرکت کولر هوایی آبان در پاسخ به این سوال که در زمان مهندس زنگنه چقدر از شرکت‌های داخلی حمایت شد و در چند ماه اخیر این رویکرد چقدر تغییر پیدا کرده گفت: در شرایط کنونی نمی‌توان دولت سیزدهم را با دولت‌های گذشته مقایسه کرد اما آنچه که اتفاق افتاده این است که در چهل سال گذشته هر وقت دولت کم پول شده یا دچار برخی محدودیت‌ها شده این صنعت داخلی و متخصصان داخلی بوده که به داد کشور رسیده‌اند و مشکلات و معضلات را به حداقل رسانده‌اند. باید باور کنیم که توانمندی‌های داخلی و شرکت‌های ایرانی با توجه به حمایت‌هایی که از آنها صورت می‌گیرد می‌توانند نیازهای کشور را به بهترین وجه ممکن تامین کنند و بر مشکلات موجود غلبه کنند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر