/
۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳
مخازن سدهای خراسان جنوبی

۱۹.۵درصد مخازن سدهای خراسان جنوبی آب ذخیره دارد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۹.۵ درصد حجم مخازن سدهای استان آب دارد و حجم ذخیره آب کنونی سدهای استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد کمتر است.
کد خبر : ۴۰۹۷۶

نبض نفت -سید سعید پورجعفر  افزود: اکنون از ۵۸.۳۵ میلیون متر مکعب حجم هفت سد مخزنی استان ۱۱.۳ میلیون متر مکعب این ظرفیت آب ذخیره دارد وسال گذشتهدر همین زمان ۱۸.۵ میلیون متر مکعب بوده است.

وی بیان کرد: سدهایی مانند دره بید و نهرین طبس، سد رزه و فرخی قاین از ۲ تا هفت میلیون متر مکعب و مابقی سدها زیر یک میلیون متر مکعب آب دارند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۰) تاکنون هیچ گونه ورودی آب به سدهای استان نداشته‌ایم لذا اگر بارندگی اتفاق بیفتد، سدهای استان ظرفیت کافی و خالی را برای ذخیره‌سازی روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها دارند.

وی گفت: اگر امسال بارندگی مناسب نداشته باشیم سد نهرین طبس که تامین آب شرب این شهرستان را انجام می‌دهد به‌طور کامل خشک خواهد شد.

پورجعفر عنوان کرد: برای مشکل آب شرب شهرستان طبس با توجه به کاهش ذخیره سد نهرین، با شرکت آب و فاضلاب استان در حال رایزنی هستیم، همچنین حفاری و لوله‌گذاری یک حلقه چاه در شهر طبس در حال انجام است که از طریق منابع آب زیرزمینی مشکل کمبود آب رفع شود.

وی افزود: با توجه به کاهش حجم آب سد نهرین و احتمال خشک شدن آن، حق‌آبه کشاورزان سد نهرین از سد دره بید تامین شد تا برای مصارف شرب بیشتر استفاده شود در غیر این صورت اوایل تابستان سد نهرین خشک شده بود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی درباره رودخانه‌های استان نیز گفت: سال گذشته در اکثر نقاط استان لایروبی رودخانه‌ها را در قالب بازگشایی انجام دادیم.

وی افزود: وظیفه اصلی شرکت آب منطقه‌ای تعیین حد حریم بستر رودخانه و شناسایی متجاوزان حریم است که بخش عمده‌ای از مطالعات کانون‌های جمعیتی استان در این زمینه انجام شده است.

پورجعفر اظهار داشت: برخی نقاط حادثه‌خیز در بستر رودخانه‌ها به شرکت آب منطقه‌ای اعلام شده که با همکاری دهیاری‌ها، شوراهای اسلامی، شهرداری و سایر مجموعه‌ها بازگشایی شده و اکنون مورد خاص یا مسیر مسدودی وجود ندارد.

وی گفت: در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌های استان، بیشتر موارد در بافت‌ روستاهای قدیم رخ داده که آنچه وظیفه ما بوده، اجازه ساخت و ساز نداده‌ایم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به گستردگی خراسان جنوبی باید دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در صورت مشاهده و اعلام ساخت و سازها همکاری کنند تا جلوی تخلفات احتمالی گرفته شود.

وی با اشاره به اجرای طرح ثبت اراضی در سامانه کاداستر گفت: امکان ثبت اراضی برای افرادی که در حریم و بستر رودخانه‌ها نسبت به ساخت و ساز اقدام کرده‌اند، نخواهد بود لذا تاکید داریم خرید و فروش اراضی در حاشیه رودخانه‌ها باید با دریافت استعلام از شرکت آب منطقه‌ای باشد.

براساس تازه‌ترین گزارش وزارت نیرو، خراسان جنوبی جزواستان‌های کم‌بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا هفته دوم آبان‌ ماه بوده‌ است.

همچنین سال آبی گذشته (اول مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) در خراسان جنوبی با ۵۷ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه قبلبه پایان رسید.

بنابر اعلام شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، براساس محاسبات انجام شده به روش هم باران از داده‌های ۱۷ ایستگاه مبنای باران سنجی در سطح استان، متوسط ریزش‌های جوی در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به بارندگی‌های سال آبی قبل۵۷ درصد و نسبت به متوسط درازمدت (۱۱۵ میلیمتر) ۳۵ درصد کاهش داشته است.

این کاهش بارندگی‌ها، کاهش روان‌آب‌ها و افت ورودی سدها و در نتیجه کاهش حجم مخازن سدها رابه‌دنبال داشته و با توجه به اینکه مصارف آب استان در تمامی بخش‌ها به منابع آب زیرزمینی اتکا داردو از طرفی خشکسالی‌های اخیر و برداشت بیش از حد از این منابع، دشت‌های خراسان جنوبی را با کسری مخزن ۱۰۱ میلیون متر مکعبی مواجه ساخته است.

منبع ایرنا


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر