/
۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳

امسال 300 میلیون دلار برای آب‌رسانی روستاها تخصیص یافت/شرایط لازم برای باروری ابرها را در اختیار نداریم

معاون وزیر نیرو گفت: براساس اطلاعات راداری هواشناسی، امسال شرایط مناسبی از نظر جوی برای باروری ابرها تا امروز نداشتیم.
کد خبر : ۴۱۳۵
پایگاه خبری نبض نفت -  معاون وزیر نیرو گفت: امسال براساس اطلاعات راداری هواشناسی، شرایط مناسبی از نظر جوی برای باروری ابرها تا امروز نداشتیم.
رحیم میدانی گفت: متأسفانه نتوانستیم تجهیزات خودمان را نیز برای پرواز دو فروند هواپیمای اجاره‌ای مستعمل آنتونوف روسی که ظاهراً امسال آخرین سالی است که می توانستند مجوزهای لازم برای پرواز را دریافت کنند، آماده کنیم.
وی با اشاره به اینکه کنترل و تعمیر دوره ای این هواپیما ها باید در تاجیکستان انجام می شد و منابع مالی آن باید نقدی پرداخت شود، نتوانستیم آن را انجام دهیم، افزود: صنایع وابسته به وزارت دفاع در تلاشند مراحل ساخت پیرو پاترون های( فشنگ های حاوی یدید نقره ) لازم برای باروری ابرها را انجام دهند و از وزیر دفاع درخواست کردیم که این کار سرعت بیشتری به خود بگیرد، چون بیش از این فشنگ های لازم را از روسیه وارد می کردیم.
میدانی ادامه داد: برای خرید فشنگ ها ی حاوی یدید نقره هم باید پول نقد به روسیه پرداخت کنیم به همین دلیل در تلاش مذاکره با صنایع هواپیمایی و نیروی هوایی سپاه هستیم که بدون استفاده از آن دو هواپیمای روسی که در حال حاضر امکان پرواز ندارند، امکان پرواز با هواپیماهای دیگر وجود دارد یا نه.
وی تاکید کرد: باید به فکر خرید 4 فروند هواپیما در زمینه باروری ابرها باشیم و یا از طریق شرکت‌های داخلی آنها را اجاره کنیم که همه اینها نیاز به منابع مالی دارد که باید تامین شود .
معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه باروری ابرها در بهترین شرایط 15 درصد میزان بارش را افزایش می دهد، گفت: همین مقدار بارش در برخی مناطق بسیار موثر است.
میدانی­ افزود: اگر در شرایط فعلی به دنبال آب های ژرف، مدیریت آب، سدسازی هستیم باید باروری ابرها هم گسترش دهیم.
وی ادامه داد: پیش از این سالانه 4 میلیارد تومان برای باروری ابرها در نظر گرفته می شد که این رقم امسال به 9 میلیارد تومان افزایش یافت که تاکنون 2 میلیارد تومان آن به صورت اسناد خزانه تخصیص یافته است.
امسال 300 میلیون دلار برای آبرسانی روستاها تخصیص یافت 
معاون وزیر نیرو گفت: برای آبرسانی به روستاها­ امسال­300 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و حدود هزار و 67 میلیارد تومان از منابع عمومی دولت پیش بینی شده است.
میدانی افزود: همه اعتبارات صندوق توسعه ملی در اختیار ما قرار گرفت و از منابع پیش بینی شده عمومی نیز تا امروز 20 درصد به صورت اسناد خزانه تخصیص داده شده است.
وی گفت: 636 مجتمع روستایی در برنامه امسال در نظر گرفته شده و هزار و 336 روستا علاوه برآن در برنامه آبرسانی قرار دارندکه با فرض اینکه صددرصد هزار و 67 میلیارد تومان هم اختصاص یابد حدود 500 هزار نفر جمعیت از آب سالم بهداشتی برخوردار می شوند که به این ترتیب سرجمع با اعتبارات تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی و اعتبارات عمومی یک میلیون نفر از جمعیت روستایی از آب سالم بهداشتی برخوردار خواهند شد.
معاون وزیر نیرو افزود: به این ترتیب هزار و 439 روستا با برنامه های پیش بینی شده برای آب‌رسانی به روستاهای کشور در سال جاری با جمعیت یک میلیون نفر از آب سالم بهداشتی برخوردار می شوند که تا امروز 720 هزار نفر به آن محقق شده و جمعیت باقیمانده در بهمن و اوایل سال 97 از این نعمت بهره‌مند می‌شوند.
وی ادامه داد: ­پارسال­ 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی در اختیار آب روستایی قرار گرفت که 1500 میلیارد تومان آن اوایل امسال برای تامین آب شرب هزینه شد.



ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

منبع: خبرگزاری فارس
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر