/
۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷

پیوستن غول‌های انرژی به جمع خریداران نفت لیبی

شرکت‌های رویال داچ شل و BP با قراردادهای سالانه برای خرید نفت لیبی توافق کردند که گویای بهبود روند تولید و امنیت این کشور و جلب شدن غول‌های نفتی جهان است.
کد خبر : ۴۱۴۴

به گزارش نبض نفت بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: قرارداد شل با شرکت ملی نفت لیبی نخستین قرارداد در نوع خود از سال ۲۰۱۳ است و تحت این قرارداد، بزرگترین شرکت نفتی اروپا نخستین محموله خود را تا چند روز آینده بارگیری خواهد کرد. شرکت BP که در سال ۲۰۱۷ قرارداد بلندمدت نداشت نیز برای امسال به توافق رسیده است.
لیبی در سال ۲۰۱۷ با فروکش کردن آتش منازعات داخلی، تولید نفت خود را به بیشترین میزان در چهار سال گذشته رسید. بازگشت شل و BP به فهرست مشتریان، خبر خوبی برای لیبی خواهد بود که تولیدش همچنان پایین‌تر از دوران حکومت قذافی مانده است. افزایش تولید نفت لیبی به دلیل تعهداتی که این کشور تحت توافق محدودیت تولید اوپک دارد، چالش برانگیز خواهد بود.
شل در اوت نخستین محموله نفت لیبی در پنج سال گذشته را به صورت یک محموله تک خریداری کرده بود اما طبق آمار بلومبرگ، برخلاف شرکت‌های مانند ویتول و گلنکور در فهرست خریداران قراردادی این کشور در سال ۲۰۱۷ نبود.
تولید نفت لیبی بدنبال اختلالاتی که در میدان نفتی شراره ایجاد شد، اوایل ماه میلادی جاری به حدود یک میلیون بشکه در روز بازگشت.
لیبی و نیجریه در راستای توافق کاهش تولید میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، متعهد شده‌اند تولیدشان را مجموعا در حدود ۲.۸ میلیون بشکه در روز محدود نگه دارند.
تولید لیبی در سال میلادی گذشته به ۸۲۸ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین متوسط سالانه در سه سال اخیر بود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر