/
۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
بازار مسکن محبوب شد

حرکت‌ خودرو هماهنگ با آهنگ دلار

بازارها در شرایط فعلی همچنان منتظرند اما همگام با دلار مسیر را دنبال می کنند
کد خبر : ۴۱۶۵۱
نبض نفت-بازارها همچنان در شرایط نوسان دنبال می شود اما در این مسیر نوسانی، حرکت قیمت دلارتعیین کننده است و همه بازارها نیم نگاهی به بازار ارز دارند.

در بازار ارز قیمت ها اگرچه روبه جلو بود اما مسیر آرامی را دنبال کرد. برخی مدعی بودند که دلار در روز دوشنبه کانال 31 هزار تومان را هم تجربه کرده، این درحالی بود که بازیگران اصلی بازار تاکید دارند شاید در قیمت های آنلاین رقم 31 هزار تومان ثبت شده اما معاملات دلار همچنان در کانال 30 هزار تومان صورت می گیرد. نوسانات دلار در شرایط فعلی تابعی از اخبار لحظه ای پیرامون مذاکرات برجامی وین است. 

بازار سهام همچنان در نوسانات محدود اما با تم کاهشی دنبال می شود. به نظر می رسد بازار سهام در روز سه شنبه هم در همان محدوده دنبال شود. با تداوم تردید حقیقی ها و البته برآیند عملکرد نیروهای درونی بازار سهام، فروشندگان همچنان می توانند تعیین کننده سمت و سوی حرکت شاخص باشند. با این وصف شاخص فعلا در نوسانات محدود دنبال می شود.

در بازار خودرو  اگرچه قیمت انواع خودروها همپای بازار ارز دنبال شد و روند صعودی قیمت ها تداوم یافت، اما در بازار همچنان معامله ای صورت نمی گیرد. البته روند تغییر قیمت ها برای هر یک از محصولات خودروسازان تا حدودی متفاوت بود؛ برای محصولات سایپا شاهد رشد قیمت ها بوده ایم، به طوریکه قیمت پراید در این چند روز گذشته 3 تا 5 میلیون گران شد و حتی پراید 111 به 180 میلیون تومان هم رسید. اما محصولات ایران خودرو برخلاف سایپا شاهد روند کاهشی بود. با این وصف عامل اثرگذار بازار، قیمت دلار است و البته بازار همچنان منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت محصولات پرتیراژ است.

بازار مسکن فعلا در یک شرایط رکودی به سر می برد، حجم معاملات البته در برخی از مناطق تا حدودی تکانه های مثبتی را تجربه کرده اما در مجموع بازار با شرایط رکودی روبه روست. روز گذشته ایسپا در گزارش جالبی از یک نظرسنجی عنوان کرده بود که بیشترین اقبال برای سرمایه گذاری مربوط به زمین و مسکن است. در این بین بازار سرمایه در رتبه‌ آخر قرار دارد.

به نظر می رسد بازار مسکن فعلا در انتظار نوع تحرکات سیاست گذار و دولت در زمینه مسکن است. اما در خصوص بازار مسکن پایتخت هم باید اشاره کرد که بازار مسکن تهران به شکل آشکار با دوقطبی تورم ملکی مواجه شد. با وجود رشد نزدیک به ۵۰درصدی حجم  معاملات مسکن در جنوب پایتخت، قیمت میانگین در این مناطق نه تنها افزایش ماهانه پیدا نکرده که حدود نیم‌درصد کاهش یافت. در پنج منطقه شمالی شهر اما تورم ماهانه مسکن در آبان حدود ۴/ ۱ درصد شد.

روز یکشنبه بازار رمزارزها در محدوده سبز قرار داشت و اغلب آلت کوین ها رشد خوبی را تجربه کردند اما دیروز بازار مجددا سرخپوش شده و بسیاری از رمزارزها افت شدیدی را رقم زدند.

در حال حاضر بیت کوین 30 درصد از بالاترین قیمت ماه نوامبر(آبان/آذر) خود سقوط کرده است. به دلیل افزایش فشارهای تورمی ، فدرال رزرو گزینه های کمتری برای تحریک اقتصاد دارد. سولووی، استراتژیست ارشد بازار در این زمینه تاکید کرد: که این امر بازارهای سهام را نسبت به اخبار بد مانند سویه جدید کرونا حساس تر کرده است.

منبع:اقتصاد نیوز

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر