/
۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
استراتژی پیوستگی ژئوپلیتیکی تبدیل به چسبندگی اکونومیکی شود

چرا ترانزیت گاز امنیت انرژی را ارتقا می‌دهد؟

سفیر اسبق ایران در آذربایجان گفت: ایران باید گاز را به اروپا صادر می‌کرد تا اهمیت ما برای اروپا به لحاظ مسائل انرژی ارتقا پیدا می‌کرد نه اینکه روسیه بتواند اروپا را به خود وابسته کرده و با ما بازی کند.
کد خبر : ۴۱۶۹۵
نبض نفت-افشار سلیمانی درباره همکاری ایران و آذربایجان در حوزه انرژی اظهار داشت: اخیرا دو کشور به اضافه ترکمنستان یک قرارداد گاز به امضا رسانده‌اند که بنا بر این است که گاز ترکمنستان از مسیر ایران به آذربایجان برود، در این راستا نیاز گازی شمال ایران نیز از محل ترانزیت تامین می‌شود، اما مهمتر بحث امنیت انرژی است که ایران با این مشارکت در پروژه امنیت انرژی منطقه مشارکت می‌کند و اهمیت ژئوپلیتیکی خود را حفظ و ارتقا می‌بخشد که بیش از بعد مادی اهمیت دارد. زیرا کشورها اصولا باید وابستگی متقابل ایجاد کنند تا بتوانند امنیت خود را ارتقا دهند. 

وی با بیان اینکه امنیت کشوری که از نظر مسائل حمل و نقلی و انرژی اهمیت داشته باشد و وابستگی دیگران را به خود جذب کرده باشد، مهم است، افزود: ما تاکنون فرصت‌های زیادی را از دست دادیم، باید به هاب انرژی تبدیل می‌شدیم که متاسفانه در اثر سیاست خارجی غیرواقع‌بینانه از دست رفته یعنی انرژی و منابع گسترده‌ای داریم اما نتوانستیم به درستی ساماندهی، استخراج و صادر کنیم در صورتی که ایران باید گاز را به اروپا هم صادر می‌کرد و به این ترتیب اهمیت ما برای اروپا به لحاظ مسائل انرژی ارتقا پیدا می‌کرد نه اینکه روسیه بتواند اروپا را به خود وابسته کرده و با ما بازی کند. بعبارت دیگر ما تنها در سایه تنش‌زدایی می‌توانستیم به این اهداف برسیم. 

سفیر اسبق ایران در آذربایجان گفت: تنشی که با دنیا داشتیم باعث شده این فرصت‌ها را از دست بدهیم، ضمن اینکه تحریم‌ها و از جمله امریکا مانع شدند که این پروژه‌ها به سامان برسد، علاوه بر آن سوءمدیریت داخل هم باعث شده امروز در وضعیتی هستیم که گفته می‌شود ممکن است واردکننده گاز هم بشویم در صورتی که باید صادرکننده گاز به منطقه و اروپا می‌شدیم. 

وی بیان داشت: اگر سیاست خارجی ما تنش‌زدا بود خطوط لوله‌ای که از آذربایجان کشیده شده (باکو-تفلیس- جیحان و تاناپ) می‌توانست خط لوله آذربایجان-ایران-ترکیه-اروپا باشد و از ایران که هم کوتاه‌تر و هم به‌صرفه‌تر بود، عبور کند. ما می‌توانستیم روی مشترکات کار کنیم، حتی اجازه ندادند ایران به پاکستان و هند گاز صادر کند و از این بابت تریلیون‌ها دلار را از دست دادیم و امنیت ژئوپلیتیک خودمان را به دست خودمان در حوزه انرژی و حمل و نقل تضعیف کردیم و امروز دیگر امکان ادامه مسیر نداریم.

سلیمانی با تاکید بر اینکه باید استراتژی پیوستگی ژئوپلیتیکی تبدیل به چسبندگی اکونومیکی شود، خاطرنشان کرد: استراتژی ما باید در راستای رفاه ملت ایران باشد و در سایه یک حکمرانی خوب هرچه بیشتر نسبت به اجرای پروژه‌های بین‌الملل حمل و نقل و  انرژی اقدام کنیم چراکه ضامن حفظ منافع ملی، رفاه و امنیت کشور است.

منبع:ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر