/
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
بیگی‌نژاد پاسخ داد؛

چرا سوآپ گازی ایران و ترکمنستان قابل تامل است؟/برقراری مجدد ارتباط اقتصادی با دو کشور همسایه

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگرچه ایران روزانه مقداری گاز از ترکمنستان دریافت کرده و تحویل آذربایجان می‌دهد امــا به‌دلیل پایین بودن مقدار آن، رقم قابل‌توجهی محسوب نمی‌شود، با این وجود به‌دلیل برقراری مجدد ارتباط اقتصادی با ترکمنستان و آذربایجان، این اتفاق قابل‌تامل است.
کد خبر : ۴۱۸۲۲

نبض نفت- هادی بیگی نژاد؛برضرورت احیاء دیپلماسی انرژی کشور تاکید کرد و گفت: خوشبختانه رقم فروش نفت ایران در پی فعال شدن دیپلماسی انرژی نسبت به قبل بیشتر شده است هرچند این رقم چندان بالا نیست اما از آنجا که راه‌ها و مسیرهای جدیدی برای گرفتن پول حاصل از این صادرات بدست آمده اتفاق قابل‌تاملی است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان، افزود: اگرچه ایران روزانه حدود 6 میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان دریافت کرده و تحویل آذربایجان می‌دهد امــا برای کشوری که روزانه تقریبا 850 میلیون مترمکعب گاز تولید  و 750 میلیون مترمکعب گاز را وارد شبکه سراسری خود می‌کند، 6 میلیون مترمکعب رقم قابل‌توجهی محسوب نمی‌شود، با این وجود به‌دلیل برقراری مجدد ارتباط اقتصادی با ترکمنستانی -که با آن‌ها قطع ارتباط اقتصادی شده بود- و آذربایجانی -که در ماههای گذشته عملکرد سیاسی مناسبی نداشت- این اتفاق قابل‌تامل است.

وی اظهار کرد: این قرارداد نشان داد؛ می‌توان با همسایگان ارتباط بهتری گرفت و از طریق این کشورها با کشورهای همسایه آن‌ها نیز ارتباط گرفت بنابراین موارد ذکر شده ازجمله محاسن این قرارداد مذکور است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ایران از هر طرف با کشورهای نیازمند به نفت، بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی، مرز آبی و خاکی دارد و این فرصت مغتنمی برای دادن پاسخ دندان‌شکن به تحریم‌ها است اما بدون دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی انرژی نمی‌توان در این مسیر موفق شد.

                                                                                                                                                                  منبع:خانه ملت


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر