/
۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
رییس حوضه آبریز زاینده‌رود خبر داد:

مطالعات جامع حوضه آبریز زاینده رود آغاز شد

رییس حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: کار مطالعات جامع منابع و مصارف این حوضه آبریز با محوریت آب شرب آغاز شده و تا یک سال آینده ادامه خواهد داشت.
کد خبر : ۴۲۱۴۷

نبض نفتهوشنگ مولایی» امروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران افزود: تکمیل این مطالعات سبب خواهد شد بتوان یک برنامه جامع‌تری برای این بخش داشته باشیم.

وی ادامه‌داد: پیش‌بینی می‌شود کار مطالعات جامع منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده‌رود تا یک سال آینده به اتمام برسد و پس از آن سند تخصیص منابع آبی این حوضه تدوین خواهد شد.

رییس حوضه آبریز زاینده‌رود در باره میزان تخصیص‌ آب این حوضه گفت: تخصیص‌هایی که به بخش‌های شرب، صنعت، کشاورزی و محیط زیست داده می‌شود در شرایط نرمال است و ممکن است در زمانی که بارش کم و خشکسالی باشد مقداری این تخصیص‌ها نسبت به آن پیش‌بینی‌هایی که در شرایط نرمال بوده بیشتر باشد.

مولایی با بیان اینکه منابع حوضه زاینده رود فقط سد زاینده رود نیست، اضافه‌کرد: این حوضه حدود ۴۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که حوضه گاو خونی است و بخش کوچک آن سد زاینده رود است و بخش عمده آن پایین دست سد است و وقتی درباره منابع و مصارف صحبت می‌شود کل این حوضه را شامل می‌شود.

وی درباره وضعیت بارش این حوضه آبریز، افزود: به‌طور متوسط در مجموع ۲۴۴ میلیمتر متوسط بارش در حوضه زاینده رود داریم که در سال‌های اخیر کاهش یافته و به کمتر از ۱۰۰ میلیمتر رسیده است.

این مسوول بیان‌داشت: این کاهش سبب شده در بخش منابع آب سطحی و نیز منابع آب تجدیدپذیر و سفره‌های زیرزمینی دچار بحران شده و ۱۰ سال اخیر بجز یک سال، دوره خشک این حوضه آبریز بوده است.

رییس حوضه زاینده رود گفت: یکی از رویکردی‌هایی که در تخصیص‌ها داریم این است که بتوانیم از پساب و آب‌های نامتعارف استفاده کنیم یا در بخش صنعت می‌توانیم بازتخصیص و بازچرخانی آب داشته باشیم.

مولایی اضافه‌کرد: در برخی استان‌های فلات مرکزی ظرفیت‌هایی برای انتقال آب دریا ایجاد شده است که می تواندجایگزین تخصیص قبلی صنایع شود و این تخصیص‌هابه نفع تعادل‌بخشی یا اشتغال مناطق کمتر توسعه یافته استفاده شود .

وی تاکید کرد: این مطالعات جامع در حوضه منابع و مصارف زاینده‌رود به معنای آن نیست که پیشتر کاری در این حوضه انجام نشده است.

به گفته این مسوول، پیشتر کارهای مطالعاتی در سطح استان‌هایی مانند اصفهان و چهارمحال و بختیاری انجام شده و قدم آخر این است که این مطالعات استانی، تبدیل به مطالعات جامع شوند و در نتیجه این مطالعات جامع، سند تخصیص منابع آبی حوضه آبریز زاینده‌رود تدوین می‌شود.

 بر اساس مطالعات،حجم رودخانه زاینده‌رود به‌طور طبیعی ۸۴۵ میلیون مترمکعب در سال است که ۲۹۳میلیون مترمکعب برای اهداف توسعه از طریق تونل اول به این حجم اضافه‌شده است.

آورده طبیعی رودخانه زاینده‌رود یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون مترمکعب آب است که از این مقدار حدود یک میلیارد سهم حقا به بَران و بخشی هم سهم محیط‌زیست است. مجموع نیازهای آبی تأمین‌شده از رودخانه یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب است این در حالی است که در حالت طبیعی رودخانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب کسری دارد و فقط برای حقابه تا و تالاب گاوخونی کفاف می‌دهد.

از سوی دیگر، افزون بر ۴۳۰میلیون مترمکعب آب برای نیاز آشامیدنی مردم اصفهان تخصیص‌یافته است، ۱۵۰ میلیون مترمکعب برای نیاز یزد، نائین، کاشان و نطنز، ۲۰۰ میلیون مترمکعب برای صنعت و حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب نیز حق اشتراک رودخانه در نظر گرفته‌شده است.

منبع:ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر