/
۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
میرتاج‌الدینی مطرح کرد؛

ایجاد ثبات اقتصادی هدف‌ دولت در بودجه ۱۴۰۱

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ کل کشور گفت: متاسفانه سرانه درآمدی مردم در برخی استان‌های محروم از میانگین کشوری پایین تر است که باید به این مناطق در بودجه ۱۴۰۱ توجه بیشتری شده و سرمایه گذاری بیشتری صورت بگیرد تا وضعیت مردم در مناطق محروم بهبود یابد.
کد خبر : ۴۲۴۲۵
نبض نفت - سیدمحمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 کل کشور با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه سال 1401 کل کشور رشد اقتصادی را 8 درصد در نظر گرفته است، گفت: 4.5 درصد این رشد اقتصادی از محل سرمایه‌گذاری حدود 3 هزار و ششصد میلیارد تومانی در نظر گرفته شده و 3.5 درصد مابقی آن نیز از محل افزایش بهره‌وری تعیین شده است.

وی ادامه داد: سهم هر کدام از بخش‌های مختلف اقتصادی کشور مانند صنعت، کشاورزی، خدمات و ... برای تحقق رشد 8 درصدی کاملا مشخص شده است. نکته قابل توجه در لایحه بودجه 1401 توزیع عادلانه رشد اقتصادی در تمامی استان‌ها وشهرستان‌ها و رویکرد ایجاد عدالت و رشد متوازن در کشور است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: متاسفانه سرانه درآمدی مردم در برخی استان‌های محروم از میانگین کشوری پایین تر است که باید به این مناطق در بودجه 1401 توجه بیشتری شده و سرمایه گذاری بیشتری صورت بگیرد تا وضعیت مردم در مناطق محروم بهبود یابد.

میرتاج‌الدینی با اشاره به اینکه ایجاد ثبات اقتصادی یکی دیگر از هدف‌های دولت در بودجه سال آینده است، اظهار کرد: این موضوع برای فعالان بخش اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و در صورت ایجاد ثبات در جهت گیری‌های اقتصادی امکان جذب سرمایه بسیار افزایش پیدا خواهد کرد. متاسفانه در چند سال اخیر شاخص‌های اقتصادی در بخش جذب سرمایه‌گذاری، نرخ بهره‌وری و نرخ رشد کاهنده و منفی بوده است که در این بودجه تلاش شده تا به سمت رشد سرمایه گذاری حرکت شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یکی از نکات مهم در بحث بودجه‌ریزی را تدوین آن به صورت ضد تورم دانست و گفت: این موضوع در صورتی حاصل می شود که حجم نقدینگی و پایه پولی کنترل و بانک‌ها نظام‌مند شوند. میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در بودجه کنترل و برای آن برنامه‌ریزی شده و شورای عالی پول و اعتبار سهم هر کدام از بانک‌ها را مشخص کرده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 کل کشور تاکید کرد: ساماندهی جدید نظام یارانه‌ها در کشور یکی از مواردی است که در زمان بررسی لایحه بودجه در مجلس بسیار قابل تامل خواهد بود. دولت در بودجه سال آینده می خواهد، در یارانه کالاهای اساسی بازنگری کند و نظام یارانه ای به جای ارزی تبدیل به ریالی و از غیرمستیم به صورت مستقیم به مردم تبدیل شود.

وی ادامه داد: هدف از بازنگری در نظام یارانه ای ارزی جلوگیری از قاچاق کالا و ارز و مسدودسازی بستر رانت و فساد است و از سوی دیگر یارانه ها به صورت مستقیم بر سر سفره مردم قرار بگیرد.

میرتاج‌الدینی برنامه محوری را یکی از مباحث اصلی در بودجه سال آینده برشمرد و بیان کرد: گاهی این موضوع در بودجه سال های قبل با عنوان بودجه عملیاتی ارائه می‌شد و اکنون دولت در بودجه 1401 این رویکرد را انتخاب کرده تا تمام دستگاه‌ها در مقابل برنامه‌های خود، بودجه را دریافت و در برابر اجرای آن پاسخگو باشند.

منبع: خانه ملت

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر