/
۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
مذاکرات وین

اولیانوف: مذاکرات وین در قالب‌های مختلف برگزار می‌شود

مذاکره کننده ارشد روسیه پس از جلسات پی‌درپی روز گذشته میان مشارکت کنندگان در گفت‌وگوهایی که با محور رفع تحریم‌ها در وین جریان دارد اظهار داشت مذاکرات حسب ضرورت، در قالب‌ها و ساختارهای مختلف پیگیری می‌شود تا هیچ یک از هیات‌ها از روند مذاکرات باز نمانند.
کد خبر : ۴۲۴۹۸
نبض نفت- میخائیل اولیانوف روز سه‌شنبه در توئیتی نوشت: با توجه به برخی گمانه زنی ها نیاز به شفاف سازی وجود دارد. گفت و گوهای وین بر حسب ضرورت با "ساختارهای متفاوت" برگزار می شود.

وی در این رابطه توضیح داد: شرکت کنندگان برجام بدون ایالات متحده؛ شرکت کنندگان برجام بدون ایران اما با آمریکا؛ تروئیکا و ایران; آمریکا و روسیه; ایران و روسیه، چین و ایران و غیره. این دیپلمات روس افزود که با تنوعی که در شکل برگزاری مذاکرت هست، هیچ هیاتی از روند مذاکرات عقب نمی ماند. 

مذاکرات رفع تحریم‌ها دیروز در قالب جلسات دوجانبه و چندجانبه میان نمایندگان کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوهای وین ادامه یافت. همچنین نشست‌های کارشناسی در قالب مختلف برگزار شد و در مورد موضوعات باقی‌مانده بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

مذاکره کنندگان ارشد کشورهای عضو برجام در غیاب ایران با آمریکا هم دیدار کردند. اولیانوف در توئیتی نوشت که در این جلسه نسبتا کوتاه متون طرف‌ها مقایسه شد. وی افزود: با توجه به برخی شائبه‌ها در این زمینه، اجازه دهید تأکید کنم که در بسیاری از مواقع اعضای برجام از جمله ایران در غیاب ایالات متحده ملاقات می‌کنند.

دیپلمات روس همچنین در توییت دیگری به نشست روسیه و آمریکا در جریان گفت وگوهای وین پرداخت و نوشت: گفت‌وگوی دوجانبه ما بر اساس هدف واحد (که همان احیای برجام است) هدایت می‌شود و بسیار عمل‌گرایانه است.

دور هشتم مذاکرات وین از دوشنبه هفته گذشته (۶ آذر) آغاز شده و گفت‌وگوها در مسیر رو به جلو ولی محتاطانه پیش می‌رود. جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرده است در صورت حصول توافق در وین ابتدا طرف نقض کننده توافقات سال ۹۴ باید تحریم‌ها را بردارد و پس از انجام راستی آزمایی، اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب توافق برجام صورت خواهد گرفت.

ایران تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد شد.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر