/
۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
مشوق های جذاب

مشوق‌های جذاب در انتظار مشترکان کم مصرف

معاون برق و انرژی وزارت نیرو گفت: با توجه به اینکه بیش از 75 درصد از مشترکان خانگی زیر الگو برق مصرف می‌کنند، طبق مصوبه دولت، مشترکان می‌توانند با دقت در مصرف برق از مشوق‌های جذاب استفاده کنند در حالی که به هیچ عنوان از رفاه آنها کاسته نمی‌شود.
کد خبر : ۴۲۵۱۸

نبض نفت- وزارت نیرو، "همایون حایری" افزود: به طور مثال، آن دسته از مشترکان خانگی که در ماه‌های گرم سال نسبت به دوره مشابه سال گذشته کمتر برق مصرف کنند و میزان استفاده برق آنها زیر الگوی تعریف شده باشد، مشمول تشویق‌های مصوبه هیئت دولت خواهند شد.

وی ادامه داد: مهمترین هدف مصوبه هیئت دولت، بهینه‌سازی مصرف برق است، بنابراین در مناطق عادی که بیشتر مشترکان در این بخش‌ها سکونت دارند، الگوی تعیین شده 200 کیلووات ساعت در ماه‌های غیرگرم و 300 کیلووات ساعت در ماه‌های گرم است که نیازهای مصرف برق یک خانوار را به صورت کامل پوشش می‌دهد.

حایری با اشاره به اینکه بخش کمی از مشترکان مصرف بالاتر از الگو دارند، تصریح کرد: این گروه تاکنون از یارانه بیشتری بهره‌مند می‌شدند که بر اساس مصوبه جدید، از این پس یارانه یکسانی که برای کل مشترکان لحاظ شده است نیز به آنها تعلق خواهد گرفت و مشترکان پرمصرف بابت مصرف بیشتر از الگو، هزینه بیشتری باید پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: این اقدام به منظور برقراری عدالت در توزیع یارانه‌های انرژی صورت گرفته و از آنجا که بیشترین برق مورد نیاز کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود، دولت می‌بایست برق را با قیمت واقعی خریداری و با نرخ یارانه‌ای به مشترکان تحویل دهد که در این شرایط، مشترکانی که از برق بیشتری استفاده می‌کردند، از یارانه بیشتری نیز بهره‌مند می‌شدند.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت برق هزینه‌بر و زمان‌بر است، تاکید کرد: همه سرمایه‌گذاری‌ها برای پوشش نیاز مصرف در مدت زمان محدودی از سال یعنی در حدود 300 ساعت در سال است، در حالی که اگر مشترکان پرمصرف بتوانند مصارف خود را کاهش دهند، نیاز به سرمایه‌گذاری‌ها کاهش می‌یابد.

وی همچنین درخصوص افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها نیز گفت: با تاکید و برنامه‌ریزی وزیر نیرو، تا چهار سال آینده 35 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشورافزوده می‌شود که در این راستا تا تابستان سال آینده 5000 مگاوات نیروگاه‌های جدید وارد مدار شده که از این تعداد 500 مگاوات مربوط به نیروگاه‌های تجدیدپذیر خواهد بود که یک رکورد در کشور محسوب می‌شود.

حایری درباره تمهیدات وزارت نیرو برای تامین برق در زمستان نیز گفت: ظرفیت نیروگاه‌های کشور برای تامین برق کافی است و تنها زمانی که مصرف گاز در بخش خانگی به بیش از 600 میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد، مجبور به استفاده از سوخت مایع هستیم.

وی ادامه داد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت نفت و همکاری خوب این وزارتخانه، هم اکنون مخازن سوخت مایع نیروگاهی کشور در وضعیت خوبی قرار دارد، ضمن آنکه تاحد امکان در خصوص گاز تحویلی به صنعت برق نیز همکاری مثبتی صورت گرفته است.

منبع:ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر