/
۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
مازندرانی‌ها رتبه نخست تزریق ۳ نوبت واکسن؛

امیکرون نمودارهای سربه زیر همه‌گیری را صعودی کرد

ابتلا به سویه امیکرون ویروس کرونا در هفته اخیر منجر به جهش قابل توجهی در نمودار بیماران سرپایی با تست مثبت کووید ۱۹ و وارونه کردن نمودارهای سربزیر همه‌گیری کرد. با این وجود برخی به اشتباه گمان می‌کنند ابتلا به این سویه منجر به افزایش موارد فوتی نمی‌شود.
کد خبر : ۴۲۹۱۶

نبض نفت-روند سریع ابتلا به ویروس کرونا حداقل در یک هفته اخیر منجر به شیب تند صعودی نمودار بیماران سرپایی با تست مثبت کووید ۱۹ شده و در عین حال، دیگر خبری از سر به زیری نمودار بیماران بستری با تست مثبت نیست. روند افزایشی بیماران بستری پس از ۱۶۵ روز در ۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ آغاز و منجر به قرمز و نارنجی شدن وضعیت برخی شهرها در نقشه کرونا کشور شد.

روند سریع ابتلا به ویروس کرونا در یک هفته اخیر منجر به شیب تند صعودی نمودار بیماران سرپایی با تست مثبت کووید ۱۹ شده و دیگر خبری از سر به زیری نمودار بیماران بستری با تست مثبت نیست. از هشتم بهمن ماه ۱۴۰۰، کاشان در استان اصفهان، فردوس در استان خراسان جنوبی، قم در استان قم، ابرکوه، اردکان، خاتم، مهریز در استان یزد در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

همچنین اصفهان در استان اصفهان، بوشهر، تنگستان، دشتستان، گناوه در استان بوشهر، پاکدشت، تهران، دماوند، ری، شمیرانات، فیروزکوه، قرچک، ملارد، ورامین در استان تهران، سامان در استان چهارمحال و بختیاری، بینالود، تربت حیدریه، مشهد در استان خراسان رضوی، ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان، شیراز، کوار، گراش در استان فارس، انار، جیرفت، رفسنجان، زرند، سیرجان، کرمان در استان کرمان، لاهیجان در استان گیلان، خرم آباد در استان لرستان، رامسر، سوادکوه در استان مازندران، اراک، ساوه در استان مرکزی، بستک، بندر لنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک در استان هرمزگان، بهاباد، تفت، میبد، یزد در استان یزد نیز از هشتم بهمن ماه ۱۴۰۰ در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

این سرعت گرفتن روند ابتلا از طرف وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان آغاز خیز ششم کرونا تعبیر و اعلام شده و به نظر می‌رسد ماه عسل نمودارهای سر به زیر تمام شده است. ماه عسلی که پس از روند مناسب واکسیناسیون از شهریور ماه ۱۴۰۰ تاکنون ادامه داشت و تلاش‌ها برای تزریق دز سوم واکسن کرونا چندان موفقیت آمیز نبوده است.

نقشه کرونایی کشور به واسطه شیوع و گسترش سویه جهش یافته امیکرون هر روز در حال زردتر و نارنجی‌تر و قرمزتر شدن است و در این شرایط باید روال اعمال محدودیت‌ها تغییر کند.

مبنا را بر بیماران سرپایی کرونا بگذارید

ماه‌هاست که کارشناسان بهداشت و اپیدمیولوژیست‌ها می‌گویند که باید فرمول رنگ‌بندی کرونایی که به واسطه آن، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود، باید از شاخص‌های بستری به سمت شاخص‌های بیماران سرپایی برود. هرچند تعداد تست‌ها چندان مناسب نیست و حتی در خیز اخیر با وجود شناسایی بسیار بالاتر بیماران، تعداد تست‌ها از ماه‌های قبل کمتر است، اما به هر حال همین تعداد تست مثبت کرونا می‌تواند مشت نمونه خروار در روند افزایشی بیماران کرونا باشد.

موضوعی که حتی مورد تاکید چندباره رئیس‌جمهوری نیز بوده و در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا هم در این زمینه صحبت شده است.

کارشناسان بهداشت و اپیدمیولوژیست‌ها می‌گویند که باید فرمول رنگ‌بندی کرونایی که به واسطه آن، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود، باید از شاخص‌های بستری به سمت شاخص‌های بیماران سرپایی برود.در جلسه ۹ بهمن ۱۴۰۰ ستاد ملی مقابله با کرونا، اعضا تصمیم گرفتند که شاخص‌های تعیین رنگ‌بندی شهرها و نیز محدودیت‌ها و آثار مترتب بر این رنگ‌بندی‌ها در جلسه‌های کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا به روز و سپس در جلسه ستاد ملی کرونا تصویب شود.

موضوعی که می‌تواند اعمال محدودیت و واکنش را یک پله جلوتر آورده و در واقع زمانی که بیماران سرپایی افزایش پیدا کردند، وضعیت یک شهر به زرد و نارنجی و قرمز تغییر کند. در شرایط حاضر، وقتی تعداد بیماران بستری با تست مثبت کرونا افزایش پیدا می‌کند، رنگ کرونایی شهرستان تغییر یافته و محدودیت‌هایی اعمال می‌شود که می‌توان آن را این طور تعبیر کرد که کار از کار گذشته است.

خبری از نمودارهای سر به زیر نیست

نمودارهای کرونایی در هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۰ نشان از تاخت و تاز امیکرون می‌دهد. تعداد بیماران سرپایی با تست مثبت کرونا در این هفته کشورمان به ۳۱ هزار و ۲۹۲ نفر رسیده که نسبت به هفته قبل‌تر، افزایش قابل توجهی داشته است.

منبع:ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر