/
۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
امیرعبداللهیان:

رسیدن به این مرحله از گفتگوها در وین ناشی از رویکرد منطقی و ابتکار عمل طرف ایرانی است

وزرای خارجه ایران و انگلیس در تماسی تلفنی در خصوص آخرین وضعیت گفتگوها در وین و موضوعات دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کردند.
کد خبر : ۴۳۳۲۶
نبض نفت- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس در خصوص آخرین وضعیت گفتگوها در وین، موضوعات دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک از جمله اوضاع در افغانستان و یمن تلفنی گفتگو و تبادل نظر کردند.

خانم تراس وزیر امور خارجه انگلیس در این‌گفتگوی تلفنی، ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و گفتگوها در وین نقطه نظرات لندن در این خصوص را تشریح‌ نمود.

وزیر امورخارجه انگلیس روابط رو به رشد میان انگلیس و جمهوری اسلامی ایران را تامین کننده منافع دو کشور دانست.

وزیر امور خارجه انگلیس ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک این کشور بتواند بدهی‌های معوق خود به ایران را پرداخت نماید.

وی همچنین به همکاری انگلیس و سازمان ملل متحد برای کمک رسانی به مردم افغانستان اشاره نمود و از نقش و همکاری موثر ایران در این راستا تقدیر کرد.

 امیرعبداللهیان در این گفت وگوی تلفنی با  اشاره  به سفر معاون رییس جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس آب و هوایی گلاسکو و وبینار مشترک گروه های دوستی پارلمانی دو کشور و درخواست سفر هیات انگلیس به تهران، روند مناسبات دو کشور را مثبت ارزیابی نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نزدیک شدن در مرحله حساس و مهم مذاکرات وین، لزوم جدیت و مسئولیت پذیری طرف های مذاکره کننده با ایران را مورد تاکید قرار داد و رسیدن به این مرحله از گفتگوها را بیش از هر چیز ناشی از رویکرد منطقی و نیز ابتکار عمل طرف ایرانی دانست و بر لزوم توافق دسته جمعی میان همه طرف های مذاکره کننده بر سر متن واحد و ضرورت لحاظ شدن مطالبات مشروع جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

امیرعبداللهیان اوضاع انسانی در یمن و افغانستان را بحرانی خواند. وی ضمن تشریح موضع اصولی جمهوری اسلامی در قبال افغانستان،  تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را حائز اهمیت خواند و بر کمک رسانی فوری جامعه جهانی به مردم این کشور تاکید کرد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این‌ گفتگوی تلفنی، با اشاره به وخامت شرایط انسانی در یمن، ابراز امیدوار کرد که انگلیس به وظایف خود برای پایان دادن به فاجعه انسانی ناشی از تداوم تجاوز و جنگ در یمن عمل کند.

وزیر خارجه انگلیس شهادت سفیر کشورمان در یمن را تسلیت گفت.

منبع:تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر