/
۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
به دعوت امیر قطر

هیئت عالی‌رتبه سیاسی ایران پس از ۱۰ سال به ریاست رئیسی عازم دوحه می‌شود

رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۰ سال به‌منظور تقویت مناسبات اقتصادی و سیاسی و در عین حال حضور در ششمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در قالب سفری ۲ روزه راهی دوحه می‌شود.
کد خبر : ۴۳۴۶۴
نبض نفت- سید ابراهیم رئیسی به دعوت رسمی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، روز دوشنبه در قالب سفری دو روزه به دوحه سفر می کند. شماری از مقام‌ها از جمله وزیران نفت و امور خارجه، رئیس‌جمهوری را در این سفر همراهی می‌کنند.

گفت‌وگوی دو جانبه، مذاکرات هیئت‌های عالی دو کشور و امضای چند قرارداد و تفاهم‌نامه از برنامه‌های روز نخست این سفر است.

رئیس‌جمهوری همچنین قرار است در جمع ایرانیان مقیم قطر حضور یابد و نشستی نیز با بازرگانان قطری و ایرانی خواهد داشت.

رئیسی در دومین روز سفر خود در ششمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز طبیعی (جی‌ئی‌سی‌اف) سخنرانی خواهد کرد؛ این نشست با شرکت سران و مقام‌های ارشد کشورهای صادرکننده گاز برگزار می‌شود.

توسعه همکاری‌های اقتصادی همپای روابط سیاسی

توسعه روابط دو کشور در سال‌های اخیر بیشتر متوجه بخش سیاسی بوده و با وجود ظرفیت‌های بی شمار در دیگر زمینه‌ها به‌ویژه در عرصه اقتصادی شاهد رشد و توسعه درخور نبوده است و انتظار می‌رود که سفر رئیسی سبب گشایش در این زمینه شود.

برگزاری منظم و سالانه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که تاکنون به‌صورت نیم بند برگزار شده و برگزاری نشست‌های پیشین  آن هم شاهد دستاورد ملموسی در این باره نبوده است، می‌تواند زمینه همکاری‌های تجاری، سرمایه‌گذاری، فناوری و گردشگری بین ایران و قطر را به‌طور جدی کلید بزند.

جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌هایی در بخش‌های علوم، فعالیت‌های دانش بنیان و توانمندی‌هایی در زمینه خدمات مربوط به بخش‌های آب و برق به دست آورده است که می‌تواند این تجربه‌ها را در اختیار کشور قطر قرار دهد.

از سوی دیگر، ارائه تسهیلات ویژه از سوی قطر برای بازرگانان ایرانی نیز می‌تواند میل دو کشور برای توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه اقتصادی را سرعت بیشتری بخشد.

اکنون به نظر می‌رسد، زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیار فراوانی برای توسعه همکاری‌ها در عرصه سیاسی و اقتصادی بین ایران و قطر وجود دارد.

یکی از ضرورت‌های توسعه روابط دو کشور تشویق و تلاش برای تسهیل فعالیت بازرگانان و سرمایه‌گذاران دو کشور است تا روند رو به گسترش روابط بازرگانی شتاب بیشتری به خود بگیرد. در این زمینه تقویت همکاری‌های بندری و دریایی و ایجاد یک خط کشتیرانی مشترک بین بنادر جنوبی ایران و بنادر الرویس و حمد قطر می.تواند به رونق این تجارت بیفزاید.

توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، دامداری، صنعت و هتل‌سازی در ایران وجود دارد که فعالان اقتصادی و بخش خصوصی به‌شدت قدرتمند قطر می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و با سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها، همکاری‌های مشترک دو کشور را بیش از پیش گسترش دهند.

بدون تردید قطر می‌تواند از توانمندی شرکت های ایرانی برای اجرای طرح‌های عمرانی در عرصه های مختلف استفاده کند و با توجه به در پیش بودن جام جهانی فوتبال در ۲۰۲۲ میلادی، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با صدور خدمات فنی و مهندسی و مشارکت در اجرای طرحهای عمرانی، قطر را برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد مهم جهانی یاری کند.

توسعه روابط اقتصادی در کوتاه‌مدت حتی سبب افزایش همکاری‌های امنیتی و تامین امنیت راه‌های آبی در خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان هم می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران همواره به‌صراحت اعلام کرده آماده همکاری‌های نزدیکتر با کشورهای منطقه است.

توسعه مناسبات با همسایگان هم از اصول ثابت دولت سیزدهم اعلام شده، این مهم بارها ازسوی رئیس جمهوری اسلامی بیان و از سوی مقام معظم رهبری در دیدار  امیر قطر با ایشان، مورد تاکید قرار گرفته است.

واقعیت این است که شرایط کنونی منطقه نامناسب است و علت این وضع، فسادانگیزی‌های آمریکا و عوامل این کشور در منطقه است و تنها راه مقابله با آن تکیه بر همکاری‌های درون منطقه ای است

لزوم کارآمد کردن جی‌ئی‌سی‌اف

ایران و قطر یک میدان مشترک گازی دارند که در سمت ایران پارس جنوبی و در سمت قطر گنبد شمالی خوانده می شود. البته دو سوم این میدان در آب‌های قطر و تنها یک‌سوم این میدان گازی مشترک در آب‌های ایران است.

میدان مشترک پارس جنوبی که در بستر خلیج فارس و مرز مشترک ایران و قطر قرار دارد، بزرگترین میدان گازی جهان است؛ افزون بر این میدان گازی مشترک، حضور در مجمع کشورهای صادرکننده گاز دو کشور را به یکدیگر نزدیک تر کرده است.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۰ در تهران متولد شد. از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۳ نشست در سطح وزیران و پنج نشست در سطح سران برگزار شده است و ششمین نشست سران این مجمع قرار است سوم اسفندماه (سه‌شنبه) در دوحه برگزار ‌شود.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ۶٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، ١۱ عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو، جمهوری آذربایجان و امارات به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

منبع:شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر