/
۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
متخصص فیزیولوژی پزشکی:

دز سوم واکسن کرونا در صورت ابتلا به امیکرون ۲ هفته بعد از بهبود تزریق شود

متخصص فیزیولوژی پزشکی گفت: دز سوم (یادآور) واکسن کرونا در صورت ابتلا به امیکرون باید حداقل ۲ هفته پس از رفع همه علائم بیماری تزریق شود.
کد خبر : ۴۳۵۹۳
نبض نفت-محمدرضا رئوفی  افزود: تزریق دز سوم (یادآور) واکسن کرونا قبل از این بازه زمانی می‌تواند باعث بروز واکنش‌های شدید ایمنی در بدن شود بنابراین باید حداقل ۲ هفته پس از رفع همه علائم بیماری از تزریق واکسن خودداری شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون اطلاعات جامع و دقیقی درباره سویه امیکرون در دسترس بشر نیست و اطلاعات پزشکی این سویه باید تکمیل شود همچنین احتمال ابتلا به این سویه، میزان مصونیت بدن در صورت ابتلا به بیماری و ترشح پادتن هم باتوجه به سیستم ایمنی بدن، تزریق واکسن و سلامت شخص متغیر است.

رئوفی اضافه کرد: به عنوان مثال، میزان آنتی‌بادی بدن در صورت تزریق هر سه دز واکسن کرونا و ابتلا به بیماری (در گذشته) افزایش یافته و در صورت ابتلا به این سویه (امیکرون) میزان پادتن تولید شده احتمال مجدد ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد.

نگاه ساده‌انگارانه به سویه امیکرون خطرساز می‌شود
این متخصص فیزیولوژی پزشکی تاکید کرد: اکنون برخی اقشار جمعیتی این سویه را به عنوان یک بیماری خفیف درنظرگرفته‌اند در حالی که نگاه ساده‌انگارانه به سویه امیکرون می‌تواند خطرساز باشد. ابتلا به این سویه در صورت سیستم ایمنی قوی و نبود بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند با علائم خفیف بالینی بگذرد اما بیمار به عنوان یک ناقل می‌تواند برای برخی گروه‌ها خطرآفرین باشد.

ابتلا به امیکرون در صورت سیستم ایمنی قوی و نبود بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند با علائم خفیف بالینی بگذرد اما بیمار به عنوان یک ناقل می‌تواند برای برخی گروه‌ها خطرآفرین باشد

وی توضیح داد: انتقال این بیماری به سالمندان، بیماران زمینه‌ای و در حقیقت گروه‌های آسیب‌پذیر می‌تواند با وضعیت شدید بیماری همراه شده و گاه مرگ ومیر را به دنبال داشته باشد.

رئوفی خاطرنشان کرد: اکنون در سراسر دنیا و ایران مشاهده می‌شود که بیماران مبتلا به امیکرون نیز جان‌باخته‌اند بنابراین نمی‌توان به طور مطلق این سویه را خالی از مرگ ومیر دانست و ساده‌انگارانه گذر کرد.

این پزشک با اشاره به علائم امیکرون گفت: آبریزش بینی، گلو درد، سرفه و بدن درد از جمله علائم این سویه به‌شمار می‌رود که با بروز بیماری در ظاهر مشاهده می‌شود اما براساس برخی شواهد پزشکی، بعضی از اثرات این بیماری به تدریج در بدن نمایان می‌شود. 

وی اضافه کرد: به عنوان مثال، پس از گذشت یک بازه زمانی، ویروس کرونا می‌تواند باعث آسیب‌رسانی‌ به مغز، مرگ سلولی و التهاب مغز شده و به تدریج بیماری‌های مغز و اعصاب را به دنبال داشته باشد.

میزان ابتلا به دیابت به دنبال ابتلا به امیکرون افزایش یافته است
رئوفی ادامه داد: برخی از اندام‌های بدن نیز به دنبال ابتلا به امیکرون می‌تواند درگیر شود؛ برای نمونه، مطابق با نتایج برخی تحقیقات، میزان ابتلا به دیابت به دنبال ابتلا به امیکرون افزایش یافته است.

وی افزود: این عوارض صرفا به دلیل مصرف داروهای سرکوب کننده نبوده و می‌تواند ناشی از تبعات بیماری باشد. برخی از آثار و نتایج یک بیماری ناشناخته به تدریج در درازمدت متجلی می‌شود بنابراین مقابله با امیکرون از طریق رعایت بهداشت و واکسیناسیون باید توسط شهروندان سختگیرانه مراعات شود.

آیا ۵ روز قرنطینه برای بیمار مبتلا به امیکرون کافی است؟
این متخصص فیزیولوژی پزشکی اظهارداشت: اکنون مدت زمان قرنطینه برای بیماران مبتلا به امیکرون پنج روز مطرح می‌شود، اما این بازه زمانی در صورت تداوم علائم بیماری باید ادامه داشته باشد. براساس نتایج برخی یافته‌ها، بیمار مبتلا به این سویه تا ۲۰ روز هم می‌تواند ناقل بوده و بیماری را منتقل کند.

بیماران مبتلا به امیکرون در صورت تداوم علائم بیماری، قرنطینه را حداقل تا ۱۰ روز ادامه دهند

وی تصریح کرد: مدت زمان قرنطینه برای بیماران مبتلا به انواع کرونا ویروس (اعم از دلتا و...) نیز ۱۴ روز بود بنابراین بیماران مبتلا به امیکرون نیز در صورت تداوم علائم بیماری، قرنطینه را حداقل تا ۱۰ روز ادامه دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: پس از برطرف شدن  علائم بیماری هم شخص تا دو هفته خود را ناقل درنظر گرفته و شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی را رعایت کنند.

 سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکشنبه ۲۸ آذر ماه ورود اولین مورد از سویه جدید امیکرون به ایران را تایید کرد.

قدرت انتقال و سرایت این سویه به گفته متخصصان حوزه بهداشت و درمان سه برابر کرونا دلتا بوده و به منظور پیشگیری شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعم از فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات، شست وشوی مداوم دست و پرهیز از تماس دست با صورت، باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع:ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر