/
۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴

پرده آخر نمایشگاه نفت و گاز کیش/نظر فعالان صنعت نفت درباره افق پیش رو

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت و انرژی کیش با حضور معاونان وزیر نفت و بیش از ۱۸۰ شرکت داخلی، خارجی و نمایندگی از دوم تا پنجم بهمن‌ماه برگزار شد.دراین نمایشگاه آخرین فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری در صنعت انرژی ایران و بررسی دستاوردهای سازندگان و تولیدکنندگان نفت، گاز، پتروشیمی، آب و برق و انرژی‌های نو در معرض دید عموم و فعالان حوزه صنعت نفت قرار گرفت.
کد خبر : ۴۳۹۷

بررسی نقش ابزارهای نوین بیمه‌های بین‌المللی در سرمایه‌گذاری خارجی و معرفی نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت ایران و صدور گواهینامه برای سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران از محورهای جانبی چهاردهمین نمایشگاه نفت و انرژی کیش بود.
همچنین در این دوره از نمایشگاه نمایندگانی از کشورهای آلمان، ارمنستان، اسکاتلند، سوئد، کره‌جنوبی، آفریقای جنوبی، چین، گرجستان، ایتالیا، فرانسه، سوئیس، روسیه، اتریش، امارات متحده عربی و عراق حضور داشتند و در طول برگزاری نمایشگاه، نشست‌هایی با حضور مشارکت کنندگان، مدیران و کارشناسان صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، آب، برق و انرژی‌های نو برگزارشد.
در حاشیه نمایشگاه چهاردهم کیش خبرنگاران نبض نفت برای تهیه گزارش میدانی به سراغ مدیران شرکت های مختلف نفت و گاز و صنایع مرتبط رفته اند و نظر مدعوین نمایشگاه را درباره انتظاراتشان از مسئولان نفتی کشور و برگزار کنندگان نمایشگاه های نفتی جویا شدند که در ادامه این گزارش به مخاطبان فرهیخته نبض نفت عرضه می گردد.

رضا خادمیان رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران: در حال حاضر در صنایع پایین دستی مشکل خاصی نداریم و می توانیم بسیاری از تجهیزات را در داخل کشور تولید کنیم ولی در بعضی از صنایع بالادستی نیاز داریم که با شرکت های خارجی تعامل داشته باشیم و شرکت های مشترکی را ایجاد کنیم. به همین دلیل وجود چنین نمایشگاه هایی می تواند در ایجاد تعامل با شرکت های خارجی مفید باشد.
همچنین در بحث انتقال تکنولوژی می توان کالاهایی که در ایران تولید نمی شود را با تعامل شرکت های خارجی در ایران تولید کنیم.
در حال حاضر مهمترین چالشی که در انجمن با آن روبرو هستیم، مسئله نحوه حمایت از ساخت داخل و استفاده حداکثری از توان شرکت های داخلی است. اینکه بتوانیم بیشتر نیازهای صنعت نفت را تأمین کنیم طببیعتا اشتغال فراوان و تحرکی در افتصاد کشور را همراه دارد.
در صنایع پایین دستی تا 70 درصد از صنایع داخلی استفاده می شود و حتی در بعضی از اقلام صد در صد داخلی است ولی در بالادستی بعضی از اقلام درصد پایینی در تولید داخلی دارند. با این وجود در صنایع بالا دستی هم تا 50 درصد می توانیم از تولیدات داخلی استفاده کنیم که با توجه به سیاست هایی که وزارت نفت در چند سال گذشته داشت و 10 قلم از کالاهای پرمصرف را تعیین کردند، سازندگان از آن خریدند و از توان داخلی استفاده شد. اما باید مدیران پروژه ها هم توان داخلی را باور داشته باشند.
فرصتی که هر ساله در کیش ایجاد می شود تعامل خوبی را بین کارفرمایان، سازندگان، پیمانکاران و مشاوران ایجاد می کند.
انجمن سازندگان تاسیسات صنعت نفت ایران بالاتر از 700 عضو دارد و تمامی اعضا در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت می کنند و با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی تمام دغدغه ما این است که بتوانیم نیازهای صنعت نفت کشور را تأمین کنیم.

محمدجواد مقیسه مدیرعامل گروه صنعتی بهشت کویر آریانا: اگراین تصور را داشته باشیم که مجموعه های داخلی امکان تولید محصولات های تک را مخصوصا در صنعت نفت و گاز ندارند، دچار چالش هایی می شویم.
علی رغم اینکه کارفرمایان محصولات خود را در گذشته از خارج تامین می کردند و اکنون به دلیل شرایط سیاسی که به وجود آمده، محدودیت هایی اعمال شده است که نتوانسته اند محصولات خود را به موقع و با کیفیت مد نظر در صنایع مختلف عرضه کنند.بنابراین به عنوان تولید کننده این محصولات ارتقایی را که کارفرما باید برای واحدهای فنی مهندسی خود ایجاد کند و انگیزه ای که با آن بتواند از ظرفیت های بخش های داخلی استفاده کنند نمی بینیم.
اکنون با ظرفیت 40 درصد کار می کنیم در صورتی که نیاز بازار ما به مراتب بالاتر است و حتی در بحث فاین آرت که برای کشور بسیار ضروری است، سرعت عمل، انگیزه کافی و اعتماد از سوی کارفرما به مجموعه های داخلی وجود ندارد.
نمایشگاه نفت و گاز کیش به عنوان یکی از نمایشگاه های معتبر در سطح خاورمیانه برای حوزه نفت و گاز است که برای تولید کنندگان بسیار حائز اهمیت است و مجموعه ما هم برای اولین بار در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است. بازخوردی که از نمایشگاه داشته ایم خوب بوده است.
از طرفی کارفرمایان، هم صنف ها و همکاران ما هم حضور فعالی داشته اند و امیدواریم در این زمینه بتوانیم خدماتی را که مجموعه ما در تولید لوله ها و اتصالات کامپوزیت جی آرپی، جی آر ای و جی آر وی برای اولین بار ارائه می دهد به عرصه عمل برسانیم.

آرش زرگر شوشتری رئیس امور قراردادهای شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا: در این نمایشگاه شاهد حضور بخش های متنوعی از شرکت های بیمه ای تا شرکت هایی که مستقیما در صنعت نفت و گاز فعالیت دارند بوده ایم و شرکت های سازنده کالا مثل شرکت پرشیا هم به عنوان شرکت اکتشاف و تولید که توسعه میادین را انجام می دهد می تواند در اتباط با این شرکت ها و موفقیت پروژه های آتی موثر باشد.
در زمینه همکاری های خارجی شرکت هایی که حضور پیدا کرده اند بیشتر سازندگان کالا را دربر می گیرد که با توجه به اینکه بسیاری از کالاها در داخل تولید نمی شود و وابستگی به بعضی از کالاهای خارجی هنوز دیده می شود، حضور آن ها می تواند پل ارتباطی بین شرکت هایی که نیاز به این کالاها دارند و شرکت هایی که تولید کننده هستند باشد و ارتباط مستقیم بین این ها می تواند به تسریع روند به موقع انجام شدن تولید کالاها کمک کند.
استقبال از نمایشگاه نسبتا خوب بود و بازدیدکننده هایی هم از شرکت های مختلفی داشته ایم که خودشان را برای پروژه های آتی معرفی کردند.
نقطه قوتی که نمایشگاه نفت و گاز کیش دارد این است که از نظر تنوع و گستردگی که در این حوزه بین شرکت های مختلف برای درخواست همکاری پدید می آید می تواند مفید واقع شود.

مدیر فروش شرکت آنسالدو امارات: اینکه سالی یکبار در نمایشگاه حضور می یابیم فرصت خوبی برای ما است که با دیگر شرکت ها ارتباط برقرار کند. بازاریابی در ایران برای ما جذاب است و بخش بزرگی را در منطقه دربر می گیرد و تنها مشکلی که وجود دارد مربوط به نرخ ارز است که نوسان در آن می تواند ما را با چالش بزرگی روبرو کند که البته با همکاری ایجاد شده در ایران سعی می کنیم این مشکل را رفع کنیم.
قطعا به حضورمان در نمایشگاه های ایران ادامه خواهیم داد و امیدواریم که سال های خوبی را پیش رو داشته باشیم.

غلامحسین فاخر کارشناس نفت و گاز پارس: نمایشگاه امسال نسبتا خوب بوده است و شرکت های زیادی حضور داشته اند و ما هم در کنار دیگر شرکت های حوزه نفت و گاز به دلیل اینکه سازنده پالایشگاه های گازی فارس جنوبی، گلشن و فرودس، پارس شمالی، بلال و کیش هستیم برای استفاده از پروژه هایمان در صنعت نفت و پالایشگاه ها در نمایشگاه حضور یافتیم و همچنین بتوانیم ازحضور تیم های مختلف در برنامه ریزی و شرکت های مختلفی که به ما مراجعه می کنند در راستای همکاری بیشتر بهره مند شویم.
گروه دوم ما هم در مجموعه نمایشگاه کار بازدید و جستجو را انجام می دهند و با اجناس و کالاها برای استفاده از قطعات و تولیدات داخلی در پروژه هایمان آشنا می شوند و وقتی در نمایشگاه کنار هم قرار می گیریم، راحت تر می توان کارها را انجام داد.
در حال حاضر مهم ترین پروژه هایی که در دست اجراست پروژه های فاز13، 14، 22، 23 و 24 است که در پارس جنوبی انجام می شود و بالای 70 درصد پیشرفت داشته اند.

رضا مهدوی مدیرعامل شرکت تکتا: این نمایشگاه فرصت خوبی را برای مذاکره و همنشینی با دیگر شرکت ها و همکاران حرفه ای فراهم آورده است که متاسفانه در تهران به دلیل فشردگی کار انجام نمی شود.
در خصوص هماهنگی ها هم بسیار مناسب بوده است و با توجه به حوزه کاری ما در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کاملا با ساختار نمایشگاه همگون است و با توجه به خدماتی که شرکت ما چه در حوزه ذخیره انرژی و چه در محصولات جدید پتروشیمی و همچنین تولید محصولات با فناوری های جدید به این حوزه می دهد امسال توانسته یم تکنولوژی های جدیدی را عرضه کنیم وشرکت های دولتی چین را برای اولین بارد رایران با توجه به ساختار دولتی که دارند در نمایشگاه وارد کنیم.
همچنین تکنولوژی های جدیدی را هم برای اشتغال زایی بیشتر و حفظ محیط زیست و هم صرفه جویی در مصرف آب عرضه کرده ایم که خوشبختانه مورد توجه بازدید کنندگان و همکاران دولتی که حضور یافتند قرار گرفته است.
در بحث محیط زیست خوشبختانه در چند سال اخیر نگاهی که از طرف دولت به آن می شود کاملا متفاوت نسبت به گذشته است و اکنون ما در پلنت های پالایشگاهی و پتروشیمی شاهد این هستیم که برای برخی مشکلات زیست محیطی و آلودگی هایی که صنایع به وجود آورده اند، راهکارهایی ارائه شده که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است. همچنین رایزنی هایی در این زمینه انجام شده است که امیدواریم بتوانیم آن ها را به عرصه عمل برسانیم.

سیدناصر مرعشی معاون بازرگانی نفت و گاز مپنا: جزیره کیش علاوه بر اینکه در این فصل از سال فرصت مفرح و مناسبی را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند، فضای آرام و مطلوبی را هم ایجاد کرده است که در آن بتوانیم تعاملات خوبی در کسب و کار کنار دیگر شرکت ها داشته باشیم.
بحث استفاده از ظرفیت ها به حجم پروژه ها و قراردادهای در جریان بر می گردد و متاسفانه از آنجا که صنعت نفت ما سالها تحت تأثیر تحریم قدرت های بزرگ بوده است، دچار رکود، کمبود کار و سفارش به دلیل عدم امکان جذب کافی در سرمایه گذاری شده است و تاثیر خود را هم در بخش خصوصی و هم دولتی گذاشته است که امیدواریم با بهتر شدن ارتباطات بین المللی این ظرفیت ها مجددا تحقق پیدا کند.
نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی کیش همواره یکی از رویدادهای معتبر و مهم در حوزه نفت و گاز کشور ایران است و در جایگاهی که یکی از بازیگران اصلی صحنه انرژی در کشور در رابطه با پروژه های ریلی، نیروگاهی و نفت و گاز هستیم، همواره حضور فعالی در نمایشگاه داشته ایم.

علی کاظمی مدیر بازاریابی، فروش و صادرات شرکت نفت ایرانول: جزیره کیش دلیل اینکه منطقه آزاد تجاری است می تواند امکانات بهتری را برای ورود سرمایه گذاران خارجی فراهم کند. امیدوارم که مسئولین بتوانند با تامین امکانات بیشتری برای آن ها و امنیت خاطرشان را برای حضور در نمایشگاه فراهم کنند.
ما هیچگونه مشکلاتی در خصوص تأمین معیشت کارکنان هم از محل صاداراتی که انجام می دهیم و هم از محل تولید و فروش داخلی نداریم و نسبت به تأمین کلیه نیازهای مالی مجموعه مان اقدام می کنیم.
شرکت نفتی ایرانول از سال 81 در قالب مطالبات سازمان های تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشور از وزارت نفت جدا و به این دو نهاد واگذار شد و در حال حاضر توسط این دو نهاد اداره می شود.
ما در چهارچوب خودمان عمل می کنیم و تابع قانون کار هستیم و همکارانی هم که از گذشته از بدنه وزارت نفت در مجموعه ما بوده اند تابع صندوق های بازنشستگی نفت هستند که مطابق آن قوانین با آن ها برخورد می کنیم.
امیدوارم که این نمایشگاه ها فرصت اشتغال بیشتری را برای کشور ما فراهم کند. در حال حاضر در کشور مشکل بیکاری و معیشتی و اقتصادی داریم که امیدوارم با برگزاری نمایشگاه های کاربردی بتوانیم توافق های بهتری را با شرکت های داخلی و همچنین شرکت های خارجی برقرار کنیم که بتواند نتایج خوبی را برای اقتصاد کشور رقم بزند.
ظرفیت ها، توان و دانش فنی واجرایی بخش خصوصی در کشور ما وجود دارد که امید داریم با تأمین مالی مناسب بتواند در ایجاد اشتغال و شغل مناسب مرتبط با حوزه نفت، گاز و تکنولوژی اقدامات شایسته ای صورت گیرد.
نمایشگاهی که در کیش برگزار شده است نمایشگاه تخصصی نفت، گاز و انرژی است که شرکت های خوب و صاحب برندی در این نمایشگاه حضور یافته اند. البته جا داشت شرکت های بین المللی بیشتری حضور داشته باشند و امید داریم با رایزنی هایی که در آینده انجام می شود شرکت های حوزه نفت و گاز خارج از مرزهای این هم بوتانند در این نمایشگاه حضور یابند.

علی فلاح زاده معاون فروش شرکت صنایع سرما آفرین ایران: مجموعه ما در زمینه سیستم های تهویه مطبوع جزو نامداران این صنعت محسوب می شود و پروژه های بزرگی را در ایران مانند پروژه مجلس شورای اسلامی، بیمارستان نفت و پروژه های متفاوتی در منطقه عسلویه و ماهشهر انجام داده است و با توجه به سابقه از خوش نامی مناسبی را در سطح مصرف کنندگان برخوردار هستیم.
در رابطه با نمایشگاه می توان گفت صنعت نفت در ایران یک صنعت قدیمی است و هرچه در رابطه با معرفی توانمندی های این صنعت قدم برداشته شود، قطعا به توسعه آن کمک می کند و با توجه به وجود این نمایشگاه در منطقه آزاد و اینکه شرکت های خارجی هم می توانند در این نمایشگاه حضور یابند، به صنعت نفت ایران هم کمک خواهد شد.
مهم ترین تفاوتی که در نمایشگاه های کیش و تهران وجود دارد را از دو منظر می توان بررسی کرد. یکی اینکه جذابیت هایی که منطقه کیش دارد، خستگی نمایشگاه های تهران را ندارد و دیگر اینکه شرکت های خارجی در منطقه آزاد راحت تر می توانند حضور پیدا کنند.
در حال حاضر با توجه به شرایطی که وجود دارد دولت چندان توانایی در توسعه بخش صنعت ندارد واین وظیفه بخش خصوصی است که با جذب سرمایه گذاری های لازم برای پیشرفت بیشتر بتواند به بخش دولتی کمک کند و بار توسعه را به دوش بکشد. البته حمایت دولت هم در زمینه های متفاوت از جمله حمایت های مالی، مجوزهایی که می تواند به بخش خصوصی ارائه دهد و ایجاد تسهیلات در تولید تاثیر بسزایی دارد.
شرکت سرما آفرین یکی از قدیمی ترین شرکت های تولید کننده سیستم تهویه مطبوع در ایران است. این شرکت با سابقه 45 سال در زمینه تولید انواع سیستم های تهویه مطبوع مانند چیلر، پکیج، هواساز، کنداسورهای هوایی و ... فعالیت دارد.
این شرکت قبل از انقلاب نماینده سیستم های تهویه کریر در آمریکا بود که بعد از انقلاب تبدیل به شرکت سرما آفرین شد و یک شرکت سهامی عام است که سهامش در اختیار عموم مردم قرار دارد.

مرتضی ارجمند مدیر ICT شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا: اساس برگزاری شرکت ها ارتباطاتی است که بین شرکت های داخلی و خارجی برقرارمی شود. هرچه این ارتباطات بتواند مستحکم تر باشد، برگزاری چنین نمایشگاه های به انتقال تکنولوژی و دانش از شرکت های خارجی به داخلی و بالعکس کمک می کند. اما اینکه چرا استقبال چنین نمایشگاه هایی کم شده است به چند عامل بر می گردد. یکی اینکه شاید موقعیت جغرافیایی برگزاری این نمایشگاه مناسب نباشد زیراکه اکثر شرکت های داخلی در پایتخت حضور دارند و دیگر اینکه شرکت های خارجی مسلما استقبال کمی خواهند داشت. بدین جهت که هنوز محدودیت هایی که از تحریم اعمال شده بود آثارش پابرجاست و به طور کلی حذف نشده است و ریسک سرمایه گذاری در کشور ما همچنان بالاست.
ما شاهد این موضوع هستیم که در آینده نزدیک انرژی های نو جایگزین انرژی های نفت و گاز می شود و اگر بخواهیم در این حوزه صاحب سبک شویم علاوه بر اینکه باید بحث های فناورانه را در کشور تقویت کنیم بحث های انرژی نو را هم دنبال کنیم.

محمدتقی زمان سرائی مدیرعامل شرکت صنایع تجهیزات نفت: ما به عنوان بزرگترین تولیدکننده شیرآلات نفت در ایران و هولدینگی هستیم که شامل پنج شرکت بزرگ مانند شرکت پارس پنگان است و تحت هیچ شرایطی در شیرآلات وابسته به خارج نیستیم و سالیان دارزی است که با صنعت نفت همکاری می کنیم که خوشبختانه تاکنون هیچ مشکلی برای خطوط تولیدی که به بخش نفت و گاز عرضه کرده ایم پیش نیامده است.
ما مدت ها قبل انتقال دانش های فنی را با شرکت های بزرگ دنیا انجام داده ایم و اکنون طراح وسازندگان ما خودشان کارهای فنی را انجام می دهند و انتظار ما این است که به ساخت داخلی اعتماد شود.
ارزیابی من از نمایشگاه امسال این است استقبال کمی از نمایشگاه شد و بازید کننده های زیادی نداشتیم و امیدوارم که همه مسئولین در این نمایشگاه حضور یابند و نشان دهند که طرفدار صنعت داخلی هستند. مخصوصا در شرایطی که ما تولید کنندگان با طلب فراوانی روبرو هستیم.
در خصوص مطالبات حقوقی کارگران، ما میلیاردها تومان طلب واقعی داریم ولی من به عنوان مدیر عامل سایت وزارت نفت تحت هیچ شرایطی تولید را تعطیل نکرده ام تا بتوانیم این تجهیزات را به موقع به خطوط نفت وگاز و پروژه های نفتی برسانیم.

کامران خادم حسین مدیرعامل شرکت آپرین نور آفرین: شرکت آپرین نور آفرین در زمینه اتاق های مانیتورینگ، سیسیتم های اسکادا و تلویزیون های شهری است. یکی از مصارف ما در اتاق های کنترل پالایشگاه ها، اتاق های نظارتی و سیستم های نظارتی و غیره است.
امسال اولین سالی است که در نمایشگاه کیش حضور یافته ایم با اینکه استقبال چشمگیری نداشت ولی افراد متخصصی را دیده ایم و از نظر ما نمایشگاه مناسبی بوده است وامیدوارم که در این مکان بتوانیم در این صنعت دست به دست هم دهیم وباعث رشد بهتر صنایع داخلی کشور شویم.
از آنجایی که تاکنون دولت خیلی قدرت حمایتی بالایی را به کار نبرده است، توقع ما این است که این حمایت بیشتری صورت گیرد و قواعد و قوانینی برای حمایت داخلی و رشد آن ها طراحی شود.
گفتنی است چهاردهمین نمایشگاه سالانه نفت و گاز کیش با حمایت وزارت نفت ، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ،شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران،انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران،سندیکای صنعت برق ایران و جمعی از شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی در فضایی معادل ۱۸۰۰۰ متر مربع برگزار شد.


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر