/
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
افزایش قدرت خرید دهک‌های ۱ تا ۷ در پی اصلاح یارانه‌ها

مصری: لقمه های زیادی با ارز ۴۲۰۰ حرام شد

نایب رئیس مجلس با بیان این که هزاران هزار میلیارد تومان منابع کشور با ارز ۴۲۰۰ هدر رفت افزود: قطعا دهک‌های پایین جامعه حتی دهک ۵ و ۶ و ۷ هم به نسبت قبل از مزایای طرح اصلاح یارانه ها برخوردار خواهند شد و قدرت خریدشان بالا خواهد رفت.
کد خبر : ۴۵۳۱۱







نبض نفت_ عبدالرضا مصری در گفتگو با شبکه خبر گفت: افزایش قدرت خرید قشر‌های آسیب پذیر از نظر همه کارشناسان کشور با هر نوع ایدئولوژی اقتصادی یا تئوری‌های اقتصادی، مورد پذیرش و اتفاق همه است، اما آن چیزی که تا به حال باعث شده بود این طرح اجرا نشود و ما هزاران هزار یا صد‌ها هزار میلیاردتومان منابع کشور را هدر دادیم این بود که متاسفانه شجاعت و جسارت اجرای طرح را مسئولین عزیز ما قبلا نداشتند.

وی گفت: ما در ابتدای کار دولت قبلی مصوبه‌ای در مجلس داشتیم آقای نوبخت آمد گفت هفته آینده می‌خواهیم این کار را انجام بدهیم آن هفته آینده چهار سال طول کشید و متاسفانه انجام نشد. همه اذعان دارند که این صد‌ها هزار میلیارد تومانی که بابت تفاوت قیمت ارز 4 هزار و 200 تومانی با 24 هزار تومان پرداخت می‌کردیم مثل این بود که از روی هوا شما صد‌ها هزار میلیارد تومان پخش کنید و هر که زورش بیشتر بود یا قوتش بیشتر بود برود جمع کند وآدم‌های ضعیف نمی‌توانستند از این پول‌ها جمع کنند و بدون تعارف می‌گویم خیلی از سفره‌ها را حرام کردیم و باعث شدیم که با این رانتی که ایجاد شده خیلی از لقمه‌ها حرام باشد، چون این پول به خاطر مردم داده می‌شد، اما یک عده‌ای سوء استفاده می‌کردند.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: حتی با بعضی از تولیدکننده و واردکننده‌های کالاهای اساسی جلسات مختلفی داشتم و دیدم آن‌ها هم از روند موجود ناراضی هستند و اعتقاد دارند که یک سیستم یکپارچه و تک قیمتی در کشور باید باشد. تولیدکننده کالای خودش را تولید کند و با قیمت عادلانه به فروش برساند. الان قطعا دهک‌های پایین جامعه حتی تا دهک 5 و 6 و 7 هم به نسبت قبل برخوردار از مزایای این طرح خواهند بود و شاید بشود بگوییم که قدرت خرید آن‌ها در رابطه با این کالا‌هایی که اعلام شده بعضی از اقشار تا دو برابر قیمت خرید، قدرت آن‌ها بالا خواهد رفت.

وی گفت: طبیعتا افرادی که متمکن هستند می‌توانند کالای خود را از بازار تهیه کنند. من نه تنها معتقدم که دولت این یک دهک را که قطع کرده تقاضای بنده از آن‌هایی که تمکن دارند این است که خودشان بیایند یک برنامه جدیدی در کشور راه بیندازند. هشتک یارانه نگیر‌ها راه بیفتد یعنی عده‌ای بیایند کمک کنند یارانه نگیرند. هر چه تعداد آن‌ها زیاد باشد این پول صرف کار دیگری نخواهد شد. اگر دولت اعلام کرده که 400 هزار تومان به اقشار پایین جامعه کمک کنیم این رقم، 450 هزار تومان بشود، 500 هزار تومان بشود.

مصری افزود: لذا یقینا معتقدم که این کار یک کار شجاعانه و یک تصمیم درست اقتصادی بوده، اما یک بحث هم هست و آن اینکه قانون الزام کرده است به دولت که این کالا‌ها را باید به قیمت شهریور سال 1400 در اختیار مردم قرار بدهد یعنی حالا که آن سامانه‌ها آمادگی کامل ندارند فعلا به صورت نقدی به مردم داده می‌شود.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر