/
۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
معاون اقتصادی رییس جمهور :

جهان به سمت تامین امنیت غذایی رفته است

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه حدود سه میلیون تن کالا در انبارها و سیلوهای بندرامام خمینی وجود دارد، گفت: رخدادادهایی وضعیت امنیت غذایی جهان را با یک تغییرات اساسی مواجه کرده است و از این رو کشورهای بزرگ به سراغ برنامه‌های ۱۰ ساله برای تامین امنیت غذایی خود رفته‌اند.
کد خبر : ۴۵۵۷۷

نبض نفت-محسن رضایی در حاشیه بازدید از بندر امام خمینی(ره) که امروز، دوم خردادماه انجام شد، اظهار کرد: شرایط تغذیه، امنیت غذایی و تامین محصولات کشاورزی در جهان در شرایطی خاص قرار گرفته و زنگ خطر برای امنیت غذایی، کرونا و شیوع ویروس‌های فراگیر از دو سال پیش به صدا درآمده است.

وی افزود: تغییر اقلیم و گرم شدن زمین نیز دومین هشدار برای تامین امنیت غذایی بود و جنگ اوکراین نیز سومین هشداری است که چند ماه گذشته به صدا درآمده است.

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: این سه رخداد وضعیت امنیت غذایی جهان را با یک تغییرات اساسی مواجه کرده است و از این رو کشورهای بزرگ به سراغ برنامه‌های ۱۰ ساله برای تامین امنیت غذایی خود رفته‌اند.

رضایی عنوان کرد: در ایران در حال تدوین یک برنامه دو ساله هستیم تا در این دو سال ملت ایران از نظر تغذیه در بحث تولید داخلی و واردات کالای اساسی و محصولات کشاورزی هیچ مشکلی نداشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین نقاط کشور که در این زمینه بسیار اثرگذار است، بندر امام خمینی (ره) است که ظرفیت بسیار بالایی دارد و در طول سال می‌تواند بیش از ۷۰ میلیون تن صادرات و واردات داشته باشد؛ سال گذشته ۴۸ میلیون تن کالا در این بندر مبادله، تخلیه و بارگیری شده است.

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا وارد بندر امام شده و بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن از بندر خارج شده است. حدود ۳ میلیون تن کالا نیز در انبارها و سیلوهای بندرامام خمینی وجود دارد.

رضایی ادامه داد: در گذشته ذخایر غذایی کشور به صورت سالانه برنامه‌ریزی می‌شد اما اکنون با توجه به شرایط جهانی، برنامه‌ریزی‌های ما باید حداقل دو ساله شود و در سال‌های آینده نیز به فکر یک برنامه‌ریزی ۱۰ ساله باشیم تا ملت ایران هیچ نگرانی در بحث تامین غذایی نداشته باشد.

وی افزود: در طول دو ماه گذشته بیش از ۳ میلیارد دلار کالا خریداری شده است که به تدریج در حال ورود به کشور هستند و برنامه‌ریزی برای ماه‌های آینده نیز در دستور کار است.

منبع:ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر