/
۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸

قیمت سبد نفت اوپک به 66 دلار و 28 سنت در هر بشکه رسید

بر اساس محاسبات دبیرخانه اوپک که روز پنج شنبه منتشر شد، بهای هر بشکه سبد نفت این سازمان دیروز (چهارشنبه) به 66 دلار و 28 سنت در هر بشکه رسید که نسبت به روز پیش از آن 0.5 درصد کاهش داشت.
کد خبر : ۴۵۷۸
پایگاه خبری نبض نفت -  بنا به اعلام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) قیمت نفت این سازمان سه شنبه گذشته 66 دلار و 60سنت بود. 
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات چهارشنبه گذشته با اندکی افزایش نسبت به روز پیش از آن به 69 دلار و پنج سنت رسید و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 0.4 درصد افزایش به بهای 64 دلار و 73 سنت معامله شد.
خرگزاری رویترز انگلیس، افزایش قیمت دیروز نفت های پایه اروپا و آمریکا را به افزایش تقاضای بنزین نسبت داد.
**قیمت امروز نفت های پایه اروپا و آمریکا
قیمت نفت برنت دریای شمال که دو سوم نفت های جهان از جمله نفت اوپک بر پایه آن قیمت گذاری می شوند در ساعت 11:58 امروز به 69 دلار 42 سنت رسید که نسبت به دیروز 0.5 درصد افزایش داشت.
بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز در ساعت یاد شده با 0.6 درصد افزایش نسبت به دیروز به 65 دلار و 14 سنت رسید.
رویترز عامل اصلی افزایش قیمت های نفت در روز جاری را افزایش پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید نفت این سازمان عنوان کرد.
 اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه ) 1395 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند. 
براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. 
ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.
14 کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران،عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند. 
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد. 
این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند. 
توافق کاهش تولید تا پایان سال 2018 تمدید شده است و همه کشورهای عضو موظف به تبعیت از آن هستند.

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر