/
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
صادرات گاز ؛

استارت آذربایجان برای صادرات گاز به مشتریان جدید اروپایی

با ادامه جنگ در اوکراین و تحریم‌هایی که تقاضا برای منابع جایگزین روسیه را افزایش داده است، رئیس جمهوری آذربایجان اعلام کرد کشورش آماده است به مشتریان اروپایی جدید، گاز عرضه کند.
کد خبر : ۴۵۸۸۶

به گزارش نبض نفت به نقل از پلاتس ، الهام علی‌اف اول ژوئن اعلام کرد با در نظر گرفتن این که اکنون چالش‌های جدید و تقاضاهای جدیدی وجود دارد، ما مذاکره با مشتریان جدید را آغاز کرده‌ایم.

مقامات آذربایجانی در هفته انرژی باکو که از اول تا چهارم ژوئن برگزار شد، اظهار کردند: جمهوری آذربایجان قصد دارد ظرفیت تولید و صادرات گاز را برای تامین تقاضای رو به رشد، افزایش دهد اما این امر نیازمند سرمایه‌گذاری و قراردادهای جدید است. این کشور پیش‌تر صادرات گاز به اروپا را افزایش داده است.

پرویز شهبازوف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان دوم ژوئن گفت: عرضه از طریق کریدور گاز جنوبی به اتحادیه اروپا باید تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۱۰ میلیارد متر مکعب برسد.

جمهوری آذربایجان به ایتالیا، یونان و بلغارستان از طریق کریدور گاز جنوبی، گاز عرضه می کند. این پروژه شامل سه مرحله خط لوله قفقاز جنوبی، خط لوله گاز طیبعی ترانس آناتولی (TANAP) و خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP) است.

شهبازوف گفت: جمهوری آذربایجان ۶.۸ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه و اروپا از طریق TANAP و TAP در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۲ ارسال کرده است. انتظار می‌رود که تا پایان سال این رقم به ۱۶ میلیارد متر مکعب برسد و صادرات گاز جمهوری آذربایجان به اروپا از ۱۰ میلیارد متر مکعب فراتر خواهد رفت.

شرکای پروژه سرگرم مذاکره برای افزایش عرضه از این مسیر هستند. بهبود ظرفیت می‌تواند یک میلیارد متر مکعب در روز به عرضه اضافه کند. در بلندمدت، ظرفیت خط لوله TANAP می تواند به ۳۱ میلیارد متر مکعب در سال و خط لوله TAP به ۲۰ میلیارد متر مکعب در سال افزایش پیدا کند.

گری جونز، رئیس شرکت بریتیش پترولیوم در جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه در این باره گفت: نقش کریدور گاز جنوبی رشد خواهد کرد و صادرات افزایش پیدا خواهد کرد و برای رسیدن به این اهداف، کارهایی در جریان است تا موسسات مالی و سرمایه گذاریهای مربوط جذب شوند.

مقامات آذربایجانی می‌گویند تقاضا برای گاز این کشور، به سرعت رشد می‌کند اما مشتریان احتمالی باید درک کنند که استخراج حجم بیشتری گاز در مدت کوتاه، امکان پذیر نیست.

علی‌اف گفت: به همین دلیل، ما به قراردادهایی نیاز داریم. ما باید مذاکرات را آغاز کرده و سرعت ببخشیم. صادرات کلی گاز به ۲۴ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۲ رشد خواهد کرد که تقریبا ۱۰ درصد بالاتر از سال گذشته است و صادرات در سال ۲۰۲۳ رشد بیشتری پیدا خواهد کرد.

برای تامین تقاضای رو به رشد، جمهوری آذربایجان باید تولید گاز را افزایش دهد.

عمده تولید گاز جمهوری آذربایجان از پروژه فراساحلی شاه دنیز در دریای خزر است که توسط بریتیش پترولیوم اداره می‌شود. مرحله اول این پروژه شامل ظرفیت ۱۰ میلیارد متر مکعب و مرحله دوم، ۱۶ میلیارد متر مکعب است. بریتیش پترولیوم پیش از این اعلام کرده بود یک طرح بهینه سازی می تواند تولید را به میزان یک میلیارد متر مکعب در سال افزایش دهد.

در بلندمدت، تولید شاه دنیز می‌تواند به ۳۱ میلیارد متر مکعب توسعه پیدا کند.

ظرفیت جدید دیگر می‌تواند از پروژه‌های آب‌شوران، بابک و امید تامین شود.

در پی اقدام اخیر گازپروم در قطع عرضه مشتریان اروپایی متعدد و تهدید تحریم‌های بیشتر، نمایندگان چندین کشور اروپایی از جمله رمانی، صربستان، مجارستان و ایتالیا به جمهوری آذربایجان سفر کرده‌اند تا درباره تقاضای رو به رشد برای گاز، مذاکره کنند.

حمله روسیه به اوکراین نگرانیهای بزرگی را نسبت به امنیت تامین انرژی در کشورهای اتحادیه اروپا ایجاد کرد. در هفته‌های اخیر، گازپروم عرضه گاز به کشورهای اروپایی متعدد را به دلیل امتناع آنها از پذیرش مکانیزم جدید پرداخت پول گاز به روبل، قطع کرده است.

بر اساس گزارش پلاتس، قیمت ماه آتی گاز تی تی اف هشتم مارس به رکورد ۲۱۲.۱۵ مگاوات ساعت رسید. از آن زمان، قیمت‌ها افت کرده است و قرارداد ماه آتی در اول ژوئن ۸۲.۲ یورو به ازای هر مگاوات ساعت معامله شد که همچنان ۲۲۰ درصد بالاتر از اول ژوئن سال ۲۰۲۱ است که قیمت گاز ۲۵.۸۸ یورو به ازای هر مگاوات ساعت بود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر