/
۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۶

پروژه برق‌رسانی به مراکز انتقال نفت بندرعباس، قطب‌آباد و مهرآران آماده بهره‌برداری است

با اتمام عملیات اجرایی طرح برق‌رسانی به مراکز انتقال نفت بندرعباس، قطب‌آباد و مهرآران، این طرح بزودی راه اندازی خواهد شد.
کد خبر : ۴۵۹۷۴
به گزارش نبض نفت-مجری پروژه برق‌رسانی به مراکز انتقال نفت طرح احداث خط لوله بندرعباس/ سیرجان/ رفسنجان در گفتگو با روابط عمومی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ضمن اعلام این خبر، به تشریح وضعیت این طرح پرداخت.
مهندس آل‌یاسین گفت: این طرح بعنوان گستره چهارم طرح احداث خط لوله ۲۶ اینچ بندرعباس/ رفسنجان که با هدف جلوگیری از انباشت محصولات پالایشی و انتقال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه فرآورده‌های اصلی به مرکز و شمال کشور به اجرا درآمده، شامل برق‌رسانی به الکترو پمپ‌ها و تاسیسات تلمبه‌خانه‌های بندرعباس و قطب‌آباد و مهرآران است و عملیات آن از سال ۹۶ توسط شرکت پیمانکاری پرشین سازه پرتو تحت مدیریت شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با سرمایه‌ای در حدود ۳۳۰ میلیارد تومان آغاز شده است.
محدوده این پروژه شامل شامل احداث یک پست 63 کیلو ولت جدید در تلمبه خانه بندر عباس و احداث پست های 132 کیلو ولت در تلمبه خانه های قطب آباد و مهراران به علاوه احداث 102 کیلومتر خطوط انتقال نیروی 132 کیلو ولت از مبدا حاجی آباد به پست های جدید الاحداث قطب آباد و مهراران می باشد. در بخش طراحی حدود 500 مدرک تهیه و مصوب گردیده و در بخش تدارکات و خرید کالا و تجهیزات، بیش از 60 بسته خرید تهیه و تصویب و اقدام گردیده است. با توجه به پیشرفت 99 درصدی طراحی و خرید تجهیزات، بخش اجرا نیز هماهنگ با آنها پیشرفت نموده و اکنون کل پروژه در مرحله تکمیل مکانیکی می باشد.  تاکنون 210 میلیارد تومان در بخش احداث پروژه سرمایه گذاری شده است.
مجری طرح برق‌رسانی درباره مشخصات پروژه گفت: با توجه به نیاز هریک از تلمبه‌خانه‌های این مسیر، اقدام به اخذ اشتراک برق از شرکت برق منطقه ای هرمزگان به شرح زیر گردید:
پست ۶۳ کیلوولت بندر عباس با افزایش دیماند  ۱۵ مگاوات
پست 132  کیلوولت قطب آباد با تامین دیماند ۱۴ و نیم مگاوات
پست ۱۳۲ کیلوولت مهراران با تامین دیماند۱۰ و ۴دهم مگاوات
همچنین برای تامین دیماند مورد نظر و اتصال خطوط انتقال نیرو به شبکه سراسری برق ، نیاز به احداث تاسیسات و توسعه زیرساخت بود که این موضوع با انعقاد توافق نامه ای با شرکت برق منطقه ای هرمزگان برای احداث یک پست 132 / 400 کیلو ولت در منطقه حاجی‌آباد و توسعه پست 63 کیلو ولت بوستانو تامین گردیده است. در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پست حاجی آباد 80 درصد است و توسعه پست بوستا نو نیز 100 درصد می باشد. این طرح تاکنون حدود 100 میلیارد تومان برای توسعه و احداث این زیر ساخت ها سرمایه گذاری کرده است.
وی در ادامه به میزان پیشرفت طرح اشاره کرد و گفت: کار احداث ۱۰۲ کیلومتر خط انتقال نیروی۱۳۲ کیلوولتی و ۸۰ کیلومتر جاده‌های دسترسی به خطوط و دکل های انتقال برق،  با تحصیل اراضی و عبور از موانع طبیعی و عوارض جغرافیایی منطقه به اتمام رسیده که شامل نصب ۳۷۱ دستگاه انواع گوناگون دکل و ۷۰۰ کیلو متر سیم‌کشی هوائی می باشد. در حال حاضر پیمانکار در حال رفع نواقص دکل ها برای تحویل به برق منطقه ای می باشد.
مهندس آل‌یاسین با بیان اینکه صددرصد اجناس و تجهیزات خریداری، و تقریبا۹۹ و نیم درصد کارهای اجرایی طرح انجام شده، گفت: با توجه به اتمام عملیات احداث ۳ پست جدید بندرعباس، قطب‌آباد و مهرآران، در مجموع ۹۹ و نیم درصد کل طرح تکمیل شده که پس از انجام تست‌های لازم و پیشراه‌اندازی، در صورت آمادگی سازمان برق هرمزگان، طرح به شبکه برق هرمزگان متصل شده و به زودی راه اندازی خواهد شد. در حال حاضر عملیات پیش راه اندازی با انجام تنظیمات رله ها و سیرکولاسیون روغن ترانس ها در حال انجام است.
مجری طرح برق‌رسانی با ذکر این نکته که امروز به رغم تنگناهای ناشی از تحریم، ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات صنعتی در کشور بوجود آمده، درباره تهیه کالا و عملیات اجرایی این طرح خاطر نشان کرد که کلیه تجهیزات بکار رفته، با کیفیت مطلوب و ساخت داخل بوده و تمامی طرف‌های پیمان نیز شرکت‌های ایرانی بوده‌اند.
وی میزان متوسط اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در اجرای این طرح را به ترتیب۶۰ نفر و ۱۷۰ نفر در ماه برشمرد.
مهندس آل‌یاسین در پایان این گفتگو درباره دلایل توقف طرح در گذشته اظهار داشت: سال ۹۷ بروز بحران‌های ارزی و اقتصادی و نوسانات شدید قیمت ها باعث ناتوانی سازندگان و تامین کنندگان تجهیزات در قبول سفارش و تعهد به قراردادهای قبلی گردید که تهیه اقلام مورد نیاز طرح توسط پیمانکار را دچار چالش اساسی نمود. در این مرحله قرارداد در شرف خاتمه پیمان قرار گرفت   که با رهنمودهای هیئت مدیره محترم شرکت و همچنین ابلاغ دستورالعمل سازمان برنامه و بودجه مبنی بر جبران مابه‌التفاوت ارزی و ریالی، خوشبختانه اجرای طرح پس از بیش از یک سال وقفه با جدیت ادامه یافت که با توجه به قیمت روز اجرای پروژه که اکنون بیش از 1000 میلیارد تومان می باشد ، تداوم و اتمام طرح خوشبختانه دستاورد ارزشمندی برای مجموعه ملی مهندسی و کشور به همراه داشته و باعث صرفه جوئی کلان در هزینه های عمرانی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گردیده است.
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر