/
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
پیش بینی بورس امروز 28 خرداد 1401

نشانه مثبت برای سهامداران بورس

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضا‌ی‌ 59 میلیارد تومانی بسته شد.
کد خبر : ۴۶۱۴۴
نبض نفت- روند بازار سهام در روزهای گذشته نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس پس از سه روز نزول کرد و 9 هزار و 737 واحد پائین آمد. شاخص هم‌وزن 999 واحد افت کرد و شاخص کل فرابورس کاهش 132 واحدی را پشت سر گذاشت. 

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 230 نماد رشد قیمت و 386 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 37 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 63 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

سهم‌های صعودی

روز چهارشنبه در بورس شرکت چرخشگر (خچرخش)، شرکت توسعه شهری توس گستر (وتوس) و شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران (خاهن) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت بیمه دی (ودی)، شرکت عمران و توسعه شاهد (ثهمرا) و شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب (ثغرب) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی 

در بورس شرکت پتروشیمی شازند اراک (شاراک)، شرکت سیمان شمال (سشمال)، و شرکت سرمایه گذاری رنا (ورنا) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر)، شرکت پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) و شرکت داروسازی تولید دارو (دتولید) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

پیش بینی بورس

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضا‌ی‌ 59 میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات چهارشنبه 7 نماد صف فروش داشت و تعداد نمادهای صف خرید 38 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 91 درصد افزایش یافت و 21 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 26 درصد افت کرد و در رقم 80 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد خزامیا (شرکت زامیاد) با صف‌ خرید 12 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از خزامیا، نمادهای خمحور (شرکت تولید محور خودرو) و افق (فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) تعلق داشت که ارزش آن 14 میلیارد تومان بود. پس از انرژی1، نمادهای غدام، زملارد، ولکار و سنیر بیشترین صف فروش داشتند. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

در هفته گذشته شاخص در مجموع روند افزایشی داشت و بیش از 44 هزار واحد صعود کرد. شاخص در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه رشد کرد و در روز چهارشنبه افت 9 هزار واحدی را پشت سر گذاشت. 

در آخرین روز کاری هفته روند نزولی تقاضا ادامه یافت و با ریزش قیمت اغلب نمادهای بازار شاخص هم وزن نیز افت کرد. 

فملی، فولاد، شپنا، شستا، پارس، میدکو، شاراک، شتران، خودرو، فخوز، شبریز، ومعادن، حکشتی و شبندر از بزرگان قبرمزپوش بورس بودند که بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند. 

جریان خروج پول حقیقی نیز برای دومین روز متوالی ادامه داشت و 334 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شد. همچنین در پایان معاملات روز چهارشنبه ارزش صف‌های خرید 59 میلیارد تومان بیشتر از صف‌های فروش بود و بازار با مازاد تقاضا بسته شد.

افت شاخص‌ها و خروج پول حقیقی سیگنال‌های منفی معاملات بورس در آخرین روز کاری هفته بودند. به علاوه حجم معاملات پائین بود و بازار در یک وضعیت فریز شده قرار گرفت. ارزش معاملات خرد سهام با افت 29 درصدی –نسبت به روز سه‌شنبه- به 3 هزار و 503 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم هفته بود.

با این وصف می‌توان گفت بورس در وضعیت ناپایداری قرار گرفته است. علاوه بر این ریسک‌های سیاسی بازار نیز افزایش یافته و کارشناسان آن را یکی از علل خروج سرمایه از بورس می‌دانند. عوامل بنیادی در تقابل با یکدیگر قرار دارند. تحلیل‌گران معتقدند نزدیک‌ترین رویداد مثبت برای بورسی‌ها مجامع شرکت‌هاست. با نزدیک شدن به فصل مجامع گزارشات مالی شرکت‌ها نیز منتشر می‌شود که می‌تواند در میان مدت حاوی نشانه‌های مثبت برای سهامداران و معامله‌گران باشد. از سوی دیگر ریسک‌های سیاسی بر سر بازارها سایه انداخته‌اند که عاملی در جهت نزول قیمت‌ها خواهد بود. 

پیش بینی بورس

منبع:اقتصادنیوز
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر