/
۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
با حفظ تمرکز بر چین؛

رهبران گروه هفت و ناتو فشار بر روسیه را افزایش می‌دهند

مقامات ارشد آمریکا اعلام کردند، رهبران دموکراسی‌های ثروتمند گروه هفت و ائتلاف ناتو در نشست قریب‌الوقوع هفته آینده تلاش خواهند کرد تا فشارها بر روسیه را به خاطر جنگش در اوکراین افزایش دهند؛ در حالی که بر نگرانی‌های مداوم خود نسبت به اقدامات چین تاکید خواهند کرد.
کد خبر : ۴۶۲۵۴
به گزارش نبض نفت به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه برای دیدار با رهبران گروه هفت عازم جنوب آلمان می‌شود و پس از آن به مادرید می‌رود تا با رهبران ناتو دیدار کند.

ناتو قرار است در این نشست برنامه‌های خود برای گسترش نیروهایش در شرق اروپا را اعلام کند و واشنگتن نیز اقداماتی را برای تقویت امنیت اروپا مطرح خواهد کرد.

مقامات مذکور آمریکایی گفتند، حضور رهبران استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و نیوزلند برای نخستین بار در نشست رهبران ناتو با هدف نشان دادن این امر است که جنگ در اوکراین توجه کشورهای غربی بر چین را کاهش نداده است.

یکی از این مقامات اظهار کرد، رهبران گروه هفت نیز در نشست بیست و ششم تا بیست و هشتم ژوئن (پنجم تا هفتم تیرماه) سال جاری میلادی در جنوب مونیخ قرار است به "اقدامات اقتصادی تهدیدآمیز چین که در سال‌های اخیر بسیار تهاجمی‌تر شده است"، بپردازند.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت: جنگ روسیه علیه اوکراین مشارکت ما در سراسر جهان را پویاتر کرده است. همچنین مشخص شد که اوکراین باعث نمی‌شود که ما توجهمان از چین کاهش یابد. در حقیقت کاملا برعکس، ما با دقت تحرکات چین را زیر نظر داریم.

وی افزود: در حقیقت مفهوم استراتژیک جدیدی که قرار است در نشست بیست و نهم تا سی‌ام ژوئن (هشتم تا نهم تیرماه) سال جاری میلادی رهبران ناتو در مادرید تایید شود، به تهدیدات به وجود آمده از سوی روسیه و برای نخستین بار به تهدیدات به وجود آمده از سوی چین رسیدگی خواهد کرد.

آلمان که ریاست نشست امسال گروه هفت را برعهده دارد همچنین از آرژانتین، هند، اندونزی، سنگال و آفریقای جنوبی دعوت کرده تا در جلسات منتخب در این نشست شرکت کنند.

مقامات مذکور اعلام کدند، رهبران گروه هفت یک ابتکارعمل زیرساختی جدید را با هدف پیشنهاد جایگزین‌های سرمایه‌گذاری با کیفیت و شفاف به کشورهای کم درآمد و کشورهایی با درآمد متوسط راه‌اندازی خواهند کرد؛ اظهاراتی که یک اشاره صریح به پروژه کمربند و جاده چین است که به خاطر قراردادهای غیرشفاف و شرایط سخت وام‌دهی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

یکی از این مقامات گفت: در این نشست ما یک سری پیشنهادات برای افزایش فشار بر روسیه و نشان دادن حمایت‌مان از اوکراین ارائه خواهیم داد.  

وی افزود: جنگ روسیه در اوکراین باعث شده تا قیمت مواد غذایی، سوخت و انرژی به شدت بالا برود و کشورهای کم درآمد و کشورهای با درآمد متوسط را در معرض خطر قرار داده است.

این مقام ادامه داد: رهبران همچنین دیدگاهی از جهان مبتنی بر آزادی و باز بودن و نه مبتنی بر اجبار، تهاجم و حوزه‌های نفوذ را پیش خواهند برد. آنها همکاری‌های ما را در زمینه مسائل اقتصادی، فضای مجازی و کوانتومی و به ویژه چالش‌های به وجود آمده از سوی چین تقویت خواهند کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در هر دو نشست از طریق ویدئوکنفرانس سخنرانی خواهد کرد، برنامه خود را برای مقابله با روسیه ارائه می‌دهد و کمک‌های امنیتی را که کشورش در این مسیر نیاز دارد، اعلام می‌کند.

به گفته این مقامات، جو بایدن به صورت دوجانبه با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و همچنین با پدرو سانچز، رئیس جمهور اسپانیا و فیلیپ ششم، پادشاه اسپانیا در مادرید دیدار خواهد کرد.

هیچ اطلاعیه‌ای درباره دیدار دوجانبه بایدن با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که برنامه‌ها برای الحاق فنلاند و سوئد به ناتو را مسدود کرده، منتشر نشده اما یکی از این مقامات گفت، واشنگتن مطمئن است که به نگرانی‌های ترکیه رسیدگی خواهد شد و یک اجماع نظر شکل خواهد گرفت.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر