/
۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب؛

ایمن‌سازی تأسیسات ذخیره و بارگیری مایعات چاه‌های گازی ژوراسیک مسجدسلیمان

مجری طرح‌های گاز مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از اجرای پروژه ایمن‌سازی تأسیسات ذخیره و بارگیری مایعات ژوراسیک مسجدسلیمان خبر داد.
کد خبر : ۴۶۳۰۹

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سعید موری اظهار کرد: پروژه ایمن‌سازی تأسیسات ذخیره و بارگیری مایعات چاه‌های گازی ژوراسیک مسجدسلیمان با هدف افزایش ایمنی تأسیسات یادشده در مجاورت چاه‌ شماره ۳۱۵ در منطقه تل‌بزان در حال اجراست.

وی گفت: با توجه به اینکه تأسیسات پیشین بارگیری مایعات گازی ژوراسیک مسجدسلیمان از نظر استانداردهای ایمنی شرایط قابل قبولی نداشت، پروژه‌ای با هدف ایجاد شرایط ایمن بارگیری تعریف و مطالعات آن از سوی مشاور انجام شد و عملیات اجرایی آن از آبان‌ماه‌ ۱۳۹۹ آغاز شد.

مجری طرح‌های گاز مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: این پروژه تاکنون حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از آنجا ‌که در فروش مایعات چاه‌های گازی ژوراسیک مسجدسلیمان حائز اهمیت است در تلاش هستیم عملیات اجرایی آن در نیمه نخست امسال تکمیل شود و تأسیسات جدید به بهره‌برداری برسد.

موری، محوطه‌سازی، تراش کوه، احداث بازوی بارگیری ایمن، احداث باسکول توزین، احداث سیستم آتش‌نشانی، نصب روشنایی و فنس‌کشی را از اقدام‌های انجام‌شده در این پروژه برشمرد.

مجری طرح‌های گاز مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اعتبار مصوب این پروژه را ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برشمرد.

بر پایه این گزارش، مخزن گازی ژوراسیک میدان مسجدسلیمان به علت داشتن درصد بسیار بالای H۲S در شمار مخازن کم‌نظیر جهان قرار دارد و گاز تولیدی از این مخزن پس از جداسازی مایعات در دو مرحله (سرچاه و در واحد نم‌زدا مربوط به پتروشیمی) از طریق خط لوله ۳ اینچ به محل چاه ۳۱۵ ارسال و مایعات گازی آن نیز به‌وسیله تانکر به مبادی مصرف ارسال و فروخته می‌شود و درباره گاز، از واحد نم‌زدایی و با خطوط لوله به مجتمع پتروشیمی رازی در بندر امام خمینی (ره) انتقال داده می‌شود.

افزون بر این پروژه از سوی مجری طرح‌های گاز مدیریت مهندسی و ساختمان، پروژه مطالعاتی در ارتباط با چاه‌های ژوراسیک از سوی مشاور در حال انجام است، همچنین مناقصه فروش گازهای مشعل مسجدسلیمان و پروژه‌های خرید و نصب شیرآلات گاز و گاز مایع ۱۰۰۰، حفاظت کاتدی خط لوله ۶ اینچ گاز آماک و مطالعات جامع بهبود شرایط واحدهای نم‌زدا در شرکت نفت و گاز گچساران در حال پیگیری و انجام است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر