/
۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲
خروج پول حقیقی ها شدت گرفت ؛

تنها امید بورس بازان در معاملات بورس 6 تیر 1401

شاخص کل بورس فاصله بسیار کمی با ورود به کانال 1.4 میلیون واحد دارد. با توجه به وضعیت این روزهای بازار سهام، افت شاخص کل به کانال 1.4 میلیون واحد بسیار محتمل است.
کد خبر : ۴۶۳۱۸
نبض نفت -دیروز بورس تهران همه نکات منفی را یکجا داشت! نسبت به معاملات روز شنبه، در روز یکشنبه همه چیز بدتر بود. افت ارزش معاملات، خروج پول حقیقی، کاهش قدرت خریداران حقیقی و افزایش تعداد نمادهای منفی، مواردی است که دیروز همگی رویت شدند.

ارزش معاملات خرد که یکی دو روز افزایشی بود، دیروز دوباره کاهشی شد تا مشخص شود بالا و پایین رفتن های چند روز اخیر در ارزش معاملات، نوسانات طبیعی بوده و پیغام خاصی برای معامله گران نداشته است.

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام به 3600 میلیارد تومان رسید، آن هم در حالی که روز شنبه ارزش معاملات بیش از 4000 میلیارد تومان بود.

خروج پول حقیقی ها شدت گرفت

کاهش ارزش معاملات، خود به تنهایی می تواند سیگنالی برای ادامه روند نزولی بورس باشد. اما نشانه های نزولی بورس در روز گذشته تنها محدود به همین نکته نبود.

خروج پول حقیقی هم دیروز شدت گرفت و حقیقی ها با ترس بیشتری دست به فروش سهام خود زدند به طوری که روز گذشته 530 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. خروج پول حقیقی از بازار در روز شنبه 300 میلیارد تومان بود که این افزایش خروج پول حقیقی نشان دهنده ناامیدتر شدن حقیقی های نسبت به آینده بورس است.

قدرت خریداران دوباره کم شد

از طرفی دیروز شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز کاهش یافت. حقیقی ها که معمولا رشد بازار با رشد قدرت خرید آن ها اتفاق می افتد، روز گذشته نسبت به شنبه قدرت خرید کمتری داشتند و شاخص قدرت خرید آن ها به عدد 0.79 رسید. این در حالی است که روز شنبه شاخص قدرت خرید حقیقی ها 0.91 بود.

تعداد نمادهای منفی بازار نیز در روز گذشته بسیار زیاد شد و به بیش از 500 نماد رسید. حدود 500 نماد منفی در مقابل حدود 140 نماد مثبت، تکلیف معاملات امروز را روشن می کند. همین فشار فروشی که امروز در بازار وجود داشت به معاملات روز بعدی کشیده می شود و حداقل در ابتدای معاملات شاخص ها با کاهش مواجه خواهند شد.

شاخص به حمایت روانی رسید

برای بازار امروز تنها نکته مثبتی که وجود دارد، رسیدن شاخص کل به کف کانال 1.5 میلیون واحد و احتمال حمایت شدن بازار در این منطقه است. در غیر این صورت هیچ کدام از نشانه های بورس فعلا بیانگر رشد بازار نیستند.

امروز تنها خوش بینی که وجود دارد، حمایت از بازار پس از پشت سر گذاشتن یک فشار فروش اولیه است که اگر این اتفاق رخ دهد، بورس می تواند به یک تعادل نسبی برسد و در غیر این صورت باید انتظار یک افت دیگر از بازار سهام را داشت.

منبع:اقتصادنیوز

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر