/
۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
بازار سهام؛

واکنش بازار سهام به احیای برجام

روز دوشنبه شاخص کل بورس تهران در 25 دقیقه ابتدایی نزول کرد و در 3 ساعت بعدی رشد کرد. اما شاخص هم وزن روند پرنوسانی داشت و در نهایت پائین‌تر از سطح روز گذشته قرار گرفت.
کد خبر : ۴۶۳۴۴
نبض نفت-بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که روز گذشته شاخص‌های بازار سهام صعود کردند. برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 7 تیر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. دیروز شاخص کل رشد 2 هزار و 741 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 388 واحد نزول کرد. شاخص کل فرابورس نیز 2 واحد بالا آمد. 

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 307 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 338 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 48 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 52 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

دیروز در بورس شرکت‌ صنعتی بهشهر (غبشهر)، شرکت‌ مارگارین (غمارگ) و شرکت ایران ترانسفو (بترانس) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ حمل و نقل گهر ترابر سیرجان (حگهر)، شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود (زبینا) و شرکت کشت و دام قیام اصفهان (زقیام) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای خچرخش (شرکت چرخشگر)، فمراد (شرکت آلومراد) و فپنتا (شرکت سپنتا) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان (غگلستا)، شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب (ثغرب) و شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند (ثالوند) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 61 درصد کاهش یافت و 26 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 285 درصد رشد کرد و در رقم 131 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

بیشترین تقاضاها

در روز دوشنبه نماد حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) با صف‌ خرید 20 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از حکشتی، نمادهای قچار (شرکت قند چهارمحال) و زاگرس (شرکت پتروشیمی زاگرس) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد فمراد (شرکت آلومراد) تعلق داشت که ارزش آن 5 میلیارد تومان بود. پس از فمراد، نمادهای غنوش، ثغرب، فتوسا و فپنتا بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس امروز 

روز دوشنبه شاخص کل بورس تهران در 25 دقیقه ابتدایی نزول کرد و در 3 ساعت بعدی رشد کرد. اما شاخص هم وزن روند پرنوسانی داشت و در نهایت پائین‌تر از سطح روز گذشته قرار گرفت. 

دیروز بازار در تعادل نسبی بود و تعداد نمادهای سبزپوش بیشتر از روزهای گذشته بود اما همچنان تعداد قرمزهای بازار زیاد است. علاوه بر این در معاملات دیروز روند خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام تداوم داشت و 349 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

بپاس، فولاد، پارس، خزامیا، شپنا، خودرو، شستا، خساپا، میدکو و فارس بیشترین خروج پول حقیقی را در معاملات روز دوشنبه داشتند. 

با این حال باقی ماندن شاخص در کانال 1.5 میلیونی نشانه مثبت معاملات دیروز برای معامله‌گران بود.

دیروز نمادهای شپنا، نوری، حکشتی، بوعلی، شبندر، وتجارت، شتران، فارس، غبشهر، فاسمین، میدکو و فملی نمادهای بزرگ بورس بودند که بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. 

بنابراین روند بازار ناپایدار اما بهتر از روزهای پیش بود و نشانه‌های امیدوارکننده‌ای برای سهامداران داشت. به نظر می‌رسد افزایش امیدها برای احیای برجام مؤثرترین عامل در رشد بازار بود. 

پیش بینی بورس

 
 
منبع:اقتصادنیوز
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر