/
۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
ائتلاف اوپک پلاس؛

ائتلاف اوپک پلاس ۲.۵ میلیون بشکه در روز کمتر از هدف تعیین‌شده نفت تولید کرد

ائتلاف اوپک پلاس علیرغم افزایش تولید روسیه، عربستان و عراق باز هم نتوانسته به هدف تولید خود در ماه ژوئن برسد و ۲.۵ میلیون بشکه کسری تولید دارد.
کد خبر : ۴۶۵۶۳

به‌گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، ائتلاف اوپک پلاس در ماه ژوئن 2.5 میلیون بشکه در روز کمتر از هدف تعیین‌شده این گروه تولید کرده‌است. این درحالی‌ است که افزایش تولید نفت روسیه باعث شده تولید این ائتلاف 730 هزار بشکه در روز نسبت‌به ماه مه افزایش داشته باشد.

عربستان و عراق به‌عنوان اولین و دومین تولیدکنندگان بزرگ اوپک، تولید خود را بالا برده‌اند تا پاسخگوی افزایش تقاضای نیروگاه‌های برق داخلی باشند. تولید نفت روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده غیراوپک در این ائتلاف 550 هزار بشکه در روز نسبت‌به ماه مه افزایش‌یافته است.

تولید نفت روسیه در ماه ژوئن بالا رفته و به سطح ماه فوریه یعنی درست قبل از حمله این کشور به اوکراین نزدیک می‌شود. بیشتر این افزایش تولید به‌خاطر نیاز بالاتر پالایشگاه‌های داخلی صورت‌گرفته است.

از بین اعضای غیراوپک این ائتلاف، تولید نفت قزاقستان و آذربایجان به‌خاطر فصل تعمیرات و نگهداری در میادین نفتی اصلی آنها کاهش‌یافته است.

عرضه نفت خام قزاقستان به بازارهای جهانی در هفته‌های آینده بی‌ثبات‌تر خواهد بود. یک دادگاه روسی در این هفته به کنسرسیوم خط لوله کاسپین که یک مسیر صادراتی اصلی از میدان بزرگ تنگیز را مدیریت می‌کند، دستور داده فعالیت‌های خود را به مدت 30 روز به‌خاطر تخلفات محیط‌زیستی متوقف کند.

نیجریه عضو اوپک هنوز هم با مشکلات شدید تولید مواجه است. تولید نفت این کشور در ماه ژوئن به پایین‌ترین رقم طی 17 ماه گذشته رسید.

نیجریه همچنین بیشتر کاهش تولید را در بین 13 عضو اوپک در ماه ژوئن داشته‌است. تولید نفت اوپک در ماه ژوئن نسبت‌به ماه قبل از آن به‌خاطر کاهش تولید شدید لیبی و نیجریه پایین آمده‌است. 10 عضو اوپک که شامل قرارداد تولید اوپک پلاس می‌شوند، روی‌هم‌رفته تنها 20 هزار بشکه در روز افزایش تولید داشته‌اند.

ائتلاف اوپک پلاس هفته گذشته افزایش تولید 648 هزار بشکه‌ای را برای ماه اوت تصویب کرد. به‌این‌ترتیب کل کاهش تولیدی که اوپک پلاس در ماه مه 2020 در پاسخ به سقوط تقاضا در پیش گرفته بود، برداشته می‌شود. اما این ائتلاف هنوز نتوانسته به هدف تولید خود برسد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر